Advies e-MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
NiCeXoTiC
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 10:24

Advies e-MTB

Bericht door NiCeXoTiC »

Hey allen,

Even voorstellen, man, 45 jaar, niet echt heel sportieve achtergrond. Sinds vorig jaar Juni met de fiets naar het werk, ca 4,5 km heen (dus helemaal niet ver), beslissing vooral genomen wegens gezondheidsredenen, waarvan cholesterol de voornaamste.

Nu tijdens de coronacrisis het fietsen behoorlijk opgetrokken tot 1 u 's morgens, 2u 's avonds en 2,5 à 3u in het weekend (wat me al 23 kg op de weegschaal heeft opgebracht :-D ).Ik rij momenteel met een oudere mtb van bulls, waarvan ik best wel tevreden ben.

Via het werk krijgen we de mogelijkheid om via salarispakket nu een fiets aan te kopen, en mijn voorkeur gaat uit naar onderstaanden:
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Orbea, waarbij ik eventueel de remmen zou upgraden met Shimano XT M8120 en een dual battery pack, maar ik twijfel vooral tussen de bosh motor of de brose s mag.

Gebruik zal voornamelijk nog woon-werk blijven, maar wel gecombineerd met beginnende mtb-parcours.

Jullie kijk op de zaak en persoonlijke ervaring zou een leuke insteker kunnen zijn.

Thx alvast voor jullie feedback.

Sportieve groeten.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Advies e-MTB

Bericht door Jochen74 »

Ik heb zelf momenteel de Turbo Levo van 2017, in 27.5+ en full suspension.
Doe er ook woon-werk mee.
Ik kan nu vooral zeggen dat je best kijkt naar een model die vanuit het merk spatborden aanbiedt, want met woon-werk is dat iets waar je op termijn zal naar zoeken en de aftermarketspullen zijn naar mijn gevoel nooit wat je echt wil (niet lang genoeg, lelijk, …).
Ik zou zelf niet meer voor een fully gaan. Niet nodig voor ritten in Vlaanderen en op termijn extra onderhoud. Maar het oogt wel mooi. Ook moeilijker wanneer je een bagagerekje wil monteren gezien de veerweg.
Zeker een model met dashboard kiezen. Snelheid, afgelegde kms, batterijmanagement zijn gemakkelijk als je het aan je stuur hebt. De Levo heeft geen cockpit. Wanneer ik snelheid en dergelijke wil zien, moet ik altijd de gps aanzetten. En de weg van en naar het werk ken ik ondertussen wel. Ook de modus van de motor moet ik aan de zijkant van het kader herzetten (de bluetoothknop van Specialized zelf aan het stuur is ondermaats). Een kleine display doet het beter.
Dat zijn mijn ervaringen, iemand anders spreekt die misschien tegen.

Over je keuzes kan ik me niet uitspreken gezien ik die modellen niet ken.
Plaats reactie