welke kwalitatieve alu eerste fiets

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

welke kwalitatieve alu eerste fiets

Bericht door apex600 »

Ik wil graag een mountainbike aanschaffen. Ik woon in het noorden van antwerpen dus vooral bedoeld voor Brasschaatse bossen, militair domein en de rest van Antwerpen. Misschien sporadisch eens elders in België.

Ik koop altijd graag ineens degelijke kwaliteit dus budget hangt wat af van wat ik ervoor terug krijg. De eerste fiets hoeft geen nieuwe te zijn. Zowel nieuw als 2dehands kijk ik eigenlijk naar dezelfde fietsen. In eerste instantie dus een aluminium hardtail die nieuwprijs richting 2000 euro gaat. Al sluit ik een fully niet uit maar ik heb er geen ervaring mee dus denk ik dat een hardtail beter is om mee te beginnen. Al hoop ik op geen àl te spartaanse houding. (nu ik het bedenk; misschien zit een fully wel meer rechtop?)

Ik wil geen carbon. Ik zie niet zo graag externe bekabeling maar weet niet of dat veel uitmaakt naar onderhoud of andere zaken?

Ik ben 1m86 met binnenbeenlengte van 92cm (langere benen tov mijn grootte). Volgens Canyon is dat Large. Er zal natuurlijk wel wat verschil zitten tussen de merken qua maat. Maar ik lees ook dat je een mtb beter wat te klein dan wat te groot koopt. dus zit ik bij een large wel goed bij de meeste merken?

alu hardtails die me wel iets zeggen:
- trek procaliber of x-caliber alu versies (2019?). misschien dat deze net iets meer comfort biedt door dat isospeed systeem
- specialized shivel
- canyon grand canyon
- Cube reaction SL
- Merida Big nine
...
Orbea, scott, cannondale zijn uiteraard allemaal gekende namen maar die heb ik nog niet goed kunnen bekijken.

Kunnen jullie me wat raad geven? Bij de ervaren rijders zullen al wat alarmbellen gaan rinkelen als ze bepaalde zaken lezen vermoed ik? :lol:


puur uiterlijk vind ik dit kwijl-mooi :P 8) : https://www.specialized.com/be/nl/chise ... 91720-5204" onclick="window.open(this.href);return false;
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

Re: welke kwalitatieve alu eerste fiets

Bericht door apex600 »

deze site rekent ook met je armlengte:

https://www.hibike.nl/trek-procaliber-6 ... r_17576043" onclick="window.open(this.href);return false;

XL...?
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: welke kwalitatieve alu eerste fiets

Bericht door dejoere »

Ik zou eens met een paar fietsen gaan rijden. online tools zijn allemaal handig, maar uiteindelijk moet je er gewoon eens een ritje doen om te weten welke echt goed zit. De merkend die je opsomt staan wel voor degelijk kwaliteit. dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

Re: welke kwalitatieve alu eerste fiets

Bericht door apex600 »

Tis uiteindelijk een Trek Procaliber 8 XL geworden. Ik zit eigenlijk heel goed op de fiets.

Eerste tochtje gedaan van 30km zonder klachten. Was echt plezant 8)
Enkel m'n linkerknie voelde wat stram aan aand e buitenkant maar dat kan aan de plaatjes liggen van de pedalen of gewoon spieren die wa tmoeten worden getraind :oops:
Plaats reactie