Canyon Exceed of Grand Canyon?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
stefdc
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 apr 2020 18:16

Canyon Exceed of Grand Canyon?

Bericht door stefdc »

Hoi,

Ik ben een ervaren fietser op de weg maar ik zou nu toch een fiets willen om offroad mee te gaan. Denk aan de lokale MTB parcoursen in het Waasland (Waasmunster, Stekene, Hamme etc. )

Ik denk me een Canyon te kopen, ook gezien de promoties. Ik twijfel tussen volgende modellen:

Carbon Exceed, Sram NX, Rockshox Recon, 11.7 kg:

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... be=BK%2FWH" onclick="window.open(this.href);return false;

en

Alu Grand Canyon, XT/SLX, Fox 34 Rythm, dropper post 13kg:

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... be=BK%2FGY" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik vermoed dat beide modellen ruimschoots volstaan voor een beginnend MTB-er, maar wat is de beste keuze? laag gewicht of iets betere afmontage?
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: Canyon Exceed of Grand Canyon?

Bericht door fishie »

Hallo stefdc,

Ik stond voor een vergelijkbare Canyon-keuze 2 jaar terug.
Speciaal hiervoor had ik deelgenomen aan de Bike-days in Houffalize. Ik reed met de beste in het gamma van de Grand Canyon-serie en daarna met een Exceed die iets duurder was, maar dan wel niet de beste(lees met iets minder hoog kwalitatieve onderdelen).

Met mijn mindere MTB-ervaring kon ik geen verschil voelen in het gewicht. Ik ben ervan overtuigd dat de betere bikers dit wel zouden voelen, maar bij mij was dit dus helemaal niet het geval. Ik heb dan ook wat extra "lichaamskilo's" mee te sleuren.

Ik koos dus voor de Grand Canyon, en ben na die twee jaren ervan overtuigd dat ik de correcte beslissing nam. Als gewicht voor mij toch belangrijk zou zijn, kan ik best eerst eens gaan werken aan het gewicht dat ik 24/24 mee sleur... :wink:
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Canyon Exceed of Grand Canyon?

Bericht door dirkdierickx »

zou ook voor de beter onderdelen gaan, alhoewel de afmontage op de exceed zeker ook voldoende gaat zijn voor normale xc ritjes.
mijn eerste mtb had ook wat mindere onderdelen, enkele jaren geleden wou ik ook beginnen mtb'en en eigenlijk heb ik me dat vrij snel beklaagd dat de vork niet beter was, en de remmen en dit en dat. in dat opzicht zit je wel goed met je opgegeven grand canyon, die heeft zelfs een dropper post!

een alu frame stoort mij eigenlijk helemaal niet, toen ik mijn mtb uiteindelijk heb vervangen ben ik ook bij alu gebleven (en zelf bij de aankoop van een fully ben ik voor alu gegaan), op mtb maken de onderdelen (naar mijn mening) het grootste verschil. leg je trouwens €100 bij, dan heb je de alu grand canyon 9 die praktisch evenveel weegt als de exceed.
DirkL
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 22 apr 2013 20:11
Rijdt met: Cube Reaction GTC SLT 29 / Canyon Spectral AL 9.0 sl

Re: Canyon Exceed of Grand Canyon?

Bericht door DirkL »

Het belangrijkste verschil is de geometrie en niet het gewicht.
De Exceed is een race xc hardtail en de grand Canyon meer een tour xc hardtail.
De Grand Canyon heeft een slackere balhoofdhoek en meer veerweg waardoor je rechter op de fiets zit = meer comfort. Alsook een dropperpost wat je meer beweegruimte geeft op technische passages.
De exceed is meer race gericht.
Dus wil je meer voor snelheid gaan is de exceed beter.
Wil je eerder touren en langere ritten dan is de Grand Canyon geschikter.
De Grand Canyon heeft een betere fork en schakelsysteem.
Lees de omschrijving maar eens op de site.
Plaats reactie