racefiets info

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: racefiets info

Bericht door jurgen stich »

Oke voor mij zegt dit genoeg.
Voor mij geen gravel dan.
Want als ik in een bos ga wil ik kunnen doorknallen en op de weg wil ik ook graag een fiets die daar top voor is.
En aangezien voor geen van beide een optie is valt die af.
Dus kom ik terug boj mijn origineel plan als leasing door gaat een nieuwe koers (waarschijnlijk de trek domane sl 5 disc).
En dan eens rondzoeken wat ik op 2de hands kan vinden qua redelijk goeie optie mtb.
Zo zag ik onlangs nog een trek procaliber voor 900 €passeren en uk denk dat zo eentje dan weer goed zou zijn voor mijn bos avonturen aangezien ik toch niet gek ga doen en in Zwitserland of zo ga rijden met de mtb
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: racefiets info

Bericht door RigolleM »

Het enige wat ik als meerwaarde zie in een gravelbike is de 'race' houding en het verzet (indien 2x) voor als je op de baan aan het rijden bent. Ik rij nu gewoon met de MTB op de weg, achteraan een oude Notubes 'The Raven' die op het loopvlak geen profiel meer heeft enkel op de zijkant nog wat nopjes, en vooraan een RaRa 2.35. Mijn Fox heb ik vervangen door mijn Niner vaste vork. Het zoomen van het voorband neem ik er gewoon bij, maar als het eens wat glad bij ligt dan hoef ik mij geen zorgen te maken met mijn noppen vooraan. Ik rij vooraan op de 32 en achteraan zit ik het vaakst op de 14 of 16 en rij toch makkelijk tegen de 30 km/u aan een rpm van 90. Heb nog een 11 en 12 voor als het nog rapper zou moeten. Ik hoef ook niet te letten op slechte wegen, want met MTB rij ik overal door... en neem dan ook eens een gravelbaan of stapsteenpad mee onderweg, een offroad pad vermijd ik want met mijn slick achteraan heb ik noegabollen grip, dus rij ik rond mijn MTB-trainingsparcours, goed voor wat extra km's.

Vorig jaar ben ik pas beginnen fietsen eind februari en onmiddellijk op de racer gesprongen. Door het Zwiften ben ik niet gestopt met fietsen dit jaar en ik zie op Strava dat ik nu sneller ben met de MTB dan vorig jaar met de racer op hetzelfde parcours met +/- dezelfde weersomstandigheden (lees: veel wind) :bounce:
Ergens rond de overgang naar het zomeruur haal ik mijn racer van de smarttrainer en gaan we terug op pad met racer voor wat duurtrainingen van 4 à 5 uur. Ik schaam mij al lang niet meer om met de racer rond te rijden en het hier te verkondigen. Je moest eens weten hoeveel MTB'ers ik tegenkom op de toertochten van de Proximus Challenge, die allemaal hun MTB-seizoen aan het voorbereiden zijn op de weg.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: racefiets info

Bericht door jurgen stich »

Ja besluit staat nu defenitief vast qua welke fiets het word via leasing
Gewoon nog even zien wat ik vinden qua relatief goeie 2de hands mtb .
Die zal dan gekocht worden van de opbrengst van mijn huidige fietsen
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: racefiets info

Bericht door jurgen stich »

Nog even een bijkomend vraagje.
Ik ben op dit moment nog wat aan het vergelijken.
En gezien mijn slechte schouder opteer ik dus het meeste voor een geveerde racefiets en dan kom il uit boj de trek domane 5 en de specialezed roubaix sport.
Nu is mijn vraag welke voor of nadelen hebben dezetwee in vergelijk met elkaar.
Met andere woorden welk is de beste fiets voor mij .
want wat ik zie zijn ze qua materiaal gelijkaardig.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: racefiets info

Bericht door RigolleM »

jurgen stich schreef:Nog even een bijkomend vraagje.
Ik ben op dit moment nog wat aan het vergelijken.
En gezien mijn slechte schouder opteer ik dus het meeste voor een geveerde racefiets en dan kom il uit boj de trek domane 5 en de specialezed roubaix sport.
Nu is mijn vraag welke voor of nadelen hebben dezetwee in vergelijk met elkaar.
Met andere woorden welk is de beste fiets voor mij .
want wat ik zie zijn ze qua materiaal gelijkaardig.
Wat bedoel je met een slechte schouder? Dan zou ik eerder over de veerweg vooraan hebben dan achteraan. Ik heb 2 slechte schouders en ik rij rigid en heb er op de fiets weinig last van, een beetje meeveren met de armen zorgt voor genoeg demping bij mij.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: racefiets info

Bericht door jurgen stich »

Ik heb een schouder die uit de kom kan gaan (zelfs na een corrigerende opperatie).
Dit heb ik al 28 jaar en daar door zit er dus al artrose op.
Dus als ik kan gaan voor een fiets met een verende voorvork lijkt mij dit beter.
Voor zover ik weet heeft enkel de domane en de roubaix dit.
Dus terug naar mijn vraag welke van deze 2 zou de beste optie zijn voor mij ?????
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: racefiets info

Bericht door RigolleM »

jurgen stich schreef: Dus terug naar mijn vraag welke van deze 2 zou de beste optie zijn voor mij ?????
Volgens mij hebben beiden geen verende voorvork.
Ik ben er niet in thuis maar Cannondale heeft er wel één met verende vork, maar valt onder de categorie 'Gravelbike'.
Beiden zijn A-merken en is niks verkeerd op aan te merken. Persoonlijk vind ik Specialized overpriced en bij Trek kan je bij veel fietsmakers een mooie deal krijgen.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: racefiets info

Bericht door jurgen stich »

Bijde merken hebben een schok absorberend (verend) systeem in de stuurpem en vandaar dus een meerwaarde voor mijn specifiek letsel.
de kortingen die je krijgt bij bepaalde merken gelden niet voor bepaalde leasingformules (via cyclis bijvoorbeeld) zij gaan steeds uit van website richtprijzen.
Dus blijft de vraag open wat word als de beste van de twee gezien de trek domane (sl5 disc) of de specialized roubaix sport .
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: racefiets info

Bericht door Christ D. »

jurgen stich schreef:Bijde merken hebben een schok absorberend (verend) systeem in de stuurpem en vandaar dus een meerwaarde voor mijn specifiek letsel.
de kortingen die je krijgt bij bepaalde merken gelden niet voor bepaalde leasingformules (via cyclis bijvoorbeeld) zij gaan steeds uit van website richtprijzen.
Dus blijft de vraag open wat word als de beste van de twee gezien de trek domane (sl5 disc) of de specialized roubaix sport .
Anders eens voor beide :-D merken bij de fietsenmaker gaan die ze verkoopt en een testrit doen.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: racefiets info

Bericht door BertG »

Zowel de Trek als de Speci zullen wel goed zijn voor wie wat meer comfort zoekt t.o.v. een racer en ze zijn vergelijkbaar qua afmontage.

Ben zelf trouwens aan het kijken voor een Trek Domane SL5 disc voor leasing (Specialized is mijn merk niet), knap en veelzijdig fietske, banden tot 38c zijn mogelijk dus handig voor wij al eens een offroad stukske meepakt. Ik steek het liefst zelf mijn fietsen in elkaar maar dat kunde dus niet leasen helaas :drunk: .
Plaats reactie