Cube of Trek?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
JorisVD
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 04 sep 2019 10:47

Cube of Trek?

Bericht door JorisVD »

Hoi iedereen, even snel voorstellen: Joris uit Moerbeke

Plan: beginnen met MTB, ontdekt dat er in de buurt behoorlijk wat routes zijn en op zoek naar een extra sport om te beoefenen. (andere sport is hardlopen maar te veel blessures voor de moment :cry: )

Budget: ik heb her en der wat gelezen en las dat ik best boven de €750 blijf, max €1000 momenteel in mijn hoofd.

Technisch: zelf velgen wisselen op een auto lukt 2-maal per jaar, echter lees ik hier op het forum mensen die zelf tandwielen wisselen of andere wielen steken afhankelijk van parcours of wedstrijd... dat is momenteel niet de bedoeling, ik zoek een fiets waarmee ik op eenvoudige landweggetjes uit de voeten kan met de setup die fabrieksaf aanwezig is.

De fiets, ja hier draait het om natuurlijk: zoals eerder gezegd: liefst fabrieksaf wat ik nodig heb om hier in de buurt en op een moeilijker parcours (wat hellingen eventueel ook) uit de voeten kan. Iets dat bedrijfszeker is en als het ook nog even kan niet te veel onderhoud vergt. Poetsen/reinigen zit ik niet mee in (dat doen we hobbymatig met auto's reeds). Ook indien er toch kosten zijn, wil ik niet de hoofdprijs te hoeven betalen.

De fietsenwinkel: graag in de buurt, momenteel twijfel ik tussen 2 winkels, maar dat ligt aan het aanbod: DEBO bikes in Wachtebeke (deze prefereer ik omdat die het dichtst bij is) en andere optie is Xbikes in Zele. De eerste verkoopt Olympia en Trek, de tweede CUBE.

Huidige 2 fietsen waar ik over twijfel: (ik ga met linkje werken ipv alles te kopiëren, hopelijk zien jullie dat zitten om daar op te kliken O:) )

Trek X-caliber 8 model 2020: dit op aanraden verkoper, ECHTER heb ik hier de bedenking bij SRAM SX, als ik dit "Googel" lees ik eigenlijk met momenten heel slechte ervaringen van andere MTB'rs, wat is jullie ervaring hier? Bijkomend, is een enkel blad vooraan écht nodig voor de gemiddelde MTB'r?

linkje: https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 8/p/28064/" onclick="window.open(this.href);return false;

2019 model is nog afgemonteerd met Shimano en 2 bladen vooraan, dit spreekt mij precies meer aan maar ik betwijfel of dit nog bestelbaar is..

dan tweede optie, spreekt mij zeker aan, ook de winkel, echter moet ik hiervoor wel halfuur met auto rijden en dat is ook iets om mee in beschouwing te nemen denk ik. (geen fietsendrager, fiets moet in auto)

Cube Attention SL 2020: https://xbikes-shop.be/cube-fietsen/749 ... 27-size-17" onclick="window.open(this.href);return false;

of de prijsklasse lager Cube Attention 2020: https://xbikes-shop.be/cube-fietsen/748 ... 27-size-17" onclick="window.open(this.href);return false;

En graag nog wat advies over pedalen.. klikpedalen een must bij MTB of een optie?

Zo, ik hoor graag jullie advies, alvast bedankt

groeten
Joris
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Cube of Trek?

Bericht door dirkdierickx »

hoe zelfszeker ben je van jezelf met klikpedalen?

ik rij altijd met flat pedals op mtb, je moet natuurlijk degelijke pedalen kopen (met metalen pinnen) en aangepaste schoenen voor flat pedals en dan zit je voet ook echt vast (afschuiven zal echt niet lukken), maar je hebt wel je voet zo vrij. zonder flats lig ik zeker elke rit een paar keer op de grond. mtb blijft voor mij te onvoorspelbaar en de mogelijkheid om vlug mijn voet(en) op de grond te kunnen zetten of evenwicht te bewaren is gewoon belangrijk. ik zie trouwens elke rit keer op keer mensen omvallen omdat ze niet tijdig uit hun pedalen geraken. op de weg is dat wel even anders. natuurlijk gaan er een hoop mensen zijn waar het klikpedalen voor hun geen enkel probleem vormen.

kijk ook zeker naar wat yt filmpjes, je zal zien dat er veel flat pedals gebruikt worden.
JorisVD
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 04 sep 2019 10:47

Re: Cube of Trek?

Bericht door JorisVD »

@dirk bedankt voor uw antwoord, betreffende uw opmerking:
dirkdierickx schreef:hoe zelfszeker ben je van jezelf met klikpedalen?

.
euhm tja.. 0 ervaring, maar dat wil niet zeggen dat we dat niet kunnen leren natuurlijk :-D , ik neem de opmerking zeker mee betreffende de pedalen, wat bedoel je dan met specifiek schoeisel?

Ook nog opmerkingen ivm de fietskeuze? Ik zie dat je zelf een Trek rijdt, dus misschien kan je daar ook iets meer over zeggen?

Merci alvast
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Cube of Trek?

Bericht door dirkdierickx »

De schoenen hebben meestal een specifieke zool zodat die goed in de pinnen kunnen vastzitten, maar ook zorgen voor grip hebt als je bevoorbeeld een steile heuvel moet opstappen met losse of modderige grond. zelf heb ik 5ten's, maar bv shimano en northwave hebben ook dergelijke schoenen.

Mijn trek is nog het vorige model, ik vond de remmen heel slecht die er standaard opzitten. die heb ik vervangen door deore en nu is het top. verder heb ik ook de banden vervangen want die vond ik toch 1. niet zoveel grip hebben en 2. heel snel slijten (de toppekes vlogen eraf alsof het niets was). maar verder heel blij mee, het was mijn eerste mtb en wou er ook niet direct heel veel aan uitgeven omdat ik toen niet wist of het wel iets voor mij ging zijn. De complete fiets is wat aan de zware kant, maar we rijden geen wedstrijden dus op zich vind ik dat niet direct een probleem.
polly1950
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 06 sep 2019 15:39

Re: Cube of Trek?

Bericht door polly1950 »

De Cube. Onderdelen XT en SLX zijn vele malen beter dan Sram SX. Voor verschil in prijs, Cube goedkoper, kan je er ook nog betere banden bv Schwalbe Racing Ray en Ralph. Pedalen kan je desnoods eerst een stel stalen toerpedalen nemen met je sportschoenen. Zeker als je alleen maar boswegen en kleine hellingen neemt. Heb je iets te vragen voor kerst.
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Re: Cube of Trek?

Bericht door Terrilpatser »

Als het budget niet overschreden mag worden is het ook een mogelijkheid om voor een overjaars model online te gaan. Met de komst van de 2020-modellen staan deze nu in solden.

Zo staat de X Caliber 9 2019 online voor 999 €. In dit geval heb je een Rockshox Judy en een SLX/XT 11 speed groep.
Een Cube Reaction met 12 speed groep en Judy vork kom je voor 1050 € tegen.

Veel hangt natuurlijk af hoe je tegenover online aankopen en zelf sleutelen staat.
JorisVD
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 04 sep 2019 10:47

Re: Cube of Trek?

Bericht door JorisVD »

Hoi, bedankt voor eenieder die gereageerd heeft, het is uiteindelijk een CUBE geworden, maar in een andere winkel en een ander model!

Het is deze geworden: Cube reaction pro, XT afgemonteerd, deore remmen (denk ik) en slx schakelpeddels. ondertussen al 100 km mee gereden en zeer content van. Alleen naar onderhoud zit ik nog met massa's vragen maar dat zoek ik nog wel op hier op het forum.

Afbeelding
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Cube of Trek?

Bericht door dirkdierickx »

ziet er goed uit, have fun!
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Cube of Trek?

Bericht door KrulControl »

goeie keuze ... zou wel nog de klikpedalen overwegen. Als je aan 30 door een boerenslag sjeest, is het altijd leuk om nog aan je fiets vast te hangen :-D
GilVV
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 14:54

Re: Cube of Trek?

Bericht door GilVV »

Lijkt me een goeie keuze die je gemaakt hebt. Ik heb quasi dezelfde fiets gekocht in 2017. Die XT afmontering gaat je echt nog geld uitsparen!

Als je geen super technische stukken/afdalingen gaat rijden, zijn klikpedalen zeker aan te raden. Eens je hieraan gewend bent, voelt dit veel aangenamer op de fiets. Je kan in het begin wel beter een keer teveel uitklikken, dan een keer te weinig en vervolgens te vallen. :-D

Onderhoud: afspuiten en achteraf ketting zeker terug insmeren. Verder 1x/jaar op onderhoud (tenzij ertussen iets kapot gaat).

Nu het weer slechter begint te worden is een "ass saver" en "mudguard" (spatborden) ook zeker een aanrader. Zelf heb ik de simpelste plastieken dingen van Decathlon (3€/stuk) en je zou ervan verschieten hoe goed ze hun werk doen!

En overschoenen, dat verschil merk je ook enorm bij koud weer.
Plaats reactie