Aankoop eerste MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
NV7
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jul 2019 18:22

Aankoop eerste MTB

Bericht door NV7 »

Ik zou graag binnenkort een eerste MTB kopen, ik wou eigenlijk max rond de 1000 uitgeven voor de fiets zelf maar heb nu toch 2 modellen op het oog van iets meer:
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-fiori-comp-29-2019" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.fietsenwinkel.nl/giant-fathom-2-ltd-29-2019" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken weinig tot niets van fietsen dus ik zou zeer tevreden zijn als ik hier wat meer uitleg kon krijgen.
Die eerste staat nu stevig afgeprijsd en is ook zelfs in carbon.
Ik ga de fiets wel veel gebruiken om gewoon op de weg een ritje te maken (dus wat recht zitten in de mate van het mogelijke), maar zou dus af en toe ook eens de velden en dan vooral de heuvels in te duiken. Niet echt door moerassige velden maar zo meer heuvels in het bos rond de streek van de Kemmelberg.

Het uiterlijk van de fiets vind ik belangrijk daarom deze 2 uitgekozen, als je een ander model hebt mag je dat zeker ook voorstellen.
Graag de pro's en contra's waarom ik wel of niet voor 1 van deze 2 zou kiezen.
Ik ben 1m78 en slank gebouwd, dus twijfel ook wel wat voor de maat van die Sensa bv moet ik dan voor 16 gaan (in de winkel zeiden ze beter iets kleiner frame nemen) of toch voor 19? Bij die Giant zou het sws een M worden.

Alvast veel dank! (o)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door Mister No Chaïn »

Een geometrietabel is nergens te bespeuren op de site dus daar valt weinig zinnigs over te zeggen. 16" klinkt als een kinderfiets voor iemand van 1m78, een winkel die zo'n maat aanraad voor jou lengte daar zou ik ver van weg blijven.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door [DHB]KweNi »

Ik heb de Fathom en ben er echt heel tevreden van.
Ik heb er wel andere banden opgezet.
NV7
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jul 2019 18:22

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door NV7 »

@mister no chain: het is niet dat ze mij die 16 hebben aangeraden hoor.
Ik vroeg hen gewoon als er bv in de tabel staat 1m70-1m75 en 1m80-1m85 welke ik dan best neem in mijn geval.
En toen zeiden ze best die eerste.
Dat ging toen over een ander merk. Met deze Sensa weet ik dus niet echt of die 1m80-.. te groot zal zijn of niet.
Dus best een 19 inch voor mij?
Maar los daarvan wat vind je van die fietsen?
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door [DHB]KweNi »

Voordeel van de Sensa: een groter bereik. Eventueel het carbon, maar daar hebt ge veel verschil in
Voordeel van de Giant: iets betere vork en iets bredere wielen. Ook boost.
1×12 rijdt echt wel lekker, maar op asfalt kunt ge soms een iets zwaardere versnelling gebruiken.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door Free_ltd »

Die Sensa is echt wel spotgoedkoop voor een carbon kader te hebben. Afmontage is instap.

Giant is thans ook goedkoop, maar daarvan ben ik zeker dat het degelijk is. Enkele vrienden die met Giant rijden, zowel mtb als race en die zijn er allemaal zeer tevreden van.
NV7
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jul 2019 18:22

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door NV7 »

Kost normaal 1549 he die Sensa. Kheb daarvan een 19 inch besteld om eens te passen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door Free_ltd »

Ah, hij is al besteld.

Wilde net zeggen dat ge ook eens kon zien voor een Magamo. Vaak een mooie afmontage voor de prijs.
NV7
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jul 2019 18:22

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door NV7 »

Gewoon om eens te testen hoor, zie dat toch liever eens in het echt.
NV7
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jul 2019 18:22

Re: Aankoop eerste MTB

Bericht door NV7 »

https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... escription" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de plaatselijke fietsenhandelaar deze gezien. Wat vinden jullie hier van? In vergelijking met de andere 2
Plaats reactie