1x11 voldoende?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door [DHB]KweNi »

kootje schreef:ff de knuppel in het hoenderhok gooien:

Ik snap de hele hype rond het 1x11 (of 12) niet zo, lijkt echt een mode-grill te zijn...
Grote stappen tussen de versnellingen, net niet licht genoeg kunnen fietsen bij een steile beklimming, of niet zwaar genoeg op het vlakke of een lekkere glooiende afdaling.
Met een beetje oefening schakel je ook een 2x blindelings en zonder nadenken, dus dat is voor mij ook al geen reden om mijn 2x11 te vervangen.
En voor elke rit een voortandwiel gaan vervangen? Ga ik niet doen. Doen we dat met banden dan ook?
Gewichtbesparing? Ook niet echt, in plaats van de linkershifter en voorderailleur moet je een mega achtercassette monteren. Weg gewichtsvoordeel...
Bovendien is er bij mijn lijf nog wel wat te halen :lol:

Mijn advies:
Lekker 2x10 of 2x11 gaan rijden met 26/36 en 11-42t cassette.(op een 29er) Voldoet vrijwel overal, of je moet echt extreme dingen gaan opzoeken.
Verschil tussen 2X11 met 11-42 of 1x12 met 10-50 is toch niet zo groot:
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... 0&UF2=2328" onclick="window.open(this.href);return false;
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door kootje »

Je hebt bij Shimano niet de mogelijkheid om een 10 tands te kiezen, en dan ziet het bereik er toch iets anders uit.
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... 2&UF2=2328" onclick="window.open(this.href);return false;
Bovendien zijn de tussenstappen bij 1x12 veel groter dan bij een 2x11.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door Boebbel »

Realistischer is natuurlijk 30x46, ev een 32 of 34 vooraan voor vlakke ritten. De sprongen blijven hetzelfde hoor, enkel de lichtste versnellingen schelen wat of ga je me vertellen dat je ivp tussen twee kroontjes achteraan te schakelen vooraan schakelt én achteraan om de ideale verhouding te vinden?

XT 11s 42 = 42 - 37 - 32 - 28 - 24 - 21 - 19 - 17 - 15 - 13 - 11
XT 11s 46 = 46 - 37 - 32 - 28 - 24 - 21 - 19 - 17 - 15 - 13 - 11
NX 12s = 50 - 42 - 36 - 32 - 28 - 25 - 22 - 19 - 17 - 15 - 13 - 11

Ik heb ook voor de andere kant gediscussiëerd nog niet zo heel lang geleden omdat ik met een dubbel reed. Maar sinds de nieuwe fiets 1x12 is, is het gewoon ... simpeler 8-[.
Ja, je kan met een dubbel/triple in één stap een pak lichter schakelen, maar in de praktijk moet je ook gewoon achteraan bijschakelen. Je kan normaal gezien minstens 3 keer kleiner schakelen in één beweging met een 1x.

Qua bereik doet m'n 34 x 11-50 prima zijn werk tot in de Vlardennen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door chrisper »

zo heeft iedereen zijn mening he
voor mij werk de 1x11 goed, meestal met 11-42 en 32 ovaal
enkel voor uitzonderingen verander ik eens

ook nog een voordeel vind ik: geen ophoping van vuil meer bij de voorderrie
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door kevx »

kootje schreef:ff de knuppel in het hoenderhok gooien:

Ik snap de hele hype rond het 1x11 (of 12) niet zo, lijkt echt een mode-grill te zijn...
Grote stappen tussen de versnellingen, net niet licht genoeg kunnen fietsen bij een steile beklimming, of niet zwaar genoeg op het vlakke of een lekkere glooiende afdaling.
Met een beetje oefening schakel je ook een 2x blindelings en zonder nadenken, dus dat is voor mij ook al geen reden om mijn 2x11 te vervangen.
En voor elke rit een voortandwiel gaan vervangen? Ga ik niet doen. Doen we dat met banden dan ook?
Gewichtbesparing? Ook niet echt, in plaats van de linkershifter en voorderailleur moet je een mega achtercassette monteren. Weg gewichtsvoordeel...
Bovendien is er bij mijn lijf nog wel wat te halen :lol:

Mijn advies:
Lekker 2x10 of 2x11 gaan rijden met 26/36 en 11-42t cassette.(op een 29er) Voldoet vrijwel overal, of je moet echt extreme dingen gaan opzoeken.
Waarschijnlijk heb jij nog nooit met een 1x gereden?
Gebruikersavatar
cherryman
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 01 jun 2011 13:32
Rijdt met: Giant Reign 2, TBR Custom
Contacteer:

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door cherryman »

In België mssch wel, buitenland no way of je moet electrisch 1x11/12 bedoelen om boven te geraken..

Eens 1x geprobeerd, maar zonder ondersteuning no way dat je hier bovengeraakt of genoeg kunt bijtrappen bij het vlakke of afdaling... Dus ik blijf maar bij 2x (of zelfs nog 3x op de touring/city bike)
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door dirkdierickx »

vreemd hoor, alle nieuwe mtb's, maakt niet uit welk segment (xc, enduro, downhill, etc) komen allemaal met 1x.
dus volgen uw conclusie is geen enkele van die mtb's geschikt in zijn taak.

vind 1x geweldig, ga zelfs mijn trek xcaliber ombouwen.
Gebruikersavatar
cherryman
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 01 jun 2011 13:32
Rijdt met: Giant Reign 2, TBR Custom
Contacteer:

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door cherryman »

Ik zie nog bij heel wat constructeurs een 2x in het nieuwe jaar tans...

Dus omdat iets een hype is, is het daarom ook bewezen voor iedereen goed te zijn?

Propaganda slaat niets mis...

Het is wel een feit dat met de opkomst er velen electrisch 1x gaan, maar in de zuid Franse alpen zie ik haast niemand 1x zonder electrische ondersteuning, dus ik baseer me liever op dingen die ik zelf constateer ipv hypes van de constructeur.

Nietemin als je sterk genoeg bent om daar niet helft van de tijd al wandelend bergop of aan het staartje op de verbindingsstukken te hangen, mijn respect. Ik kan het sowieso niet aan met een 1x, maar ik ben dan ook géén getrainde amateur jammer genoeg...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door kevx »

cherryman schreef:Ik zie nog bij heel wat constructeurs een 2x in het nieuwe jaar tans...

Dus omdat iets een hype is, is het daarom ook bewezen voor iedereen goed te zijn?

Propaganda slaat niets mis...

Het is wel een feit dat met de opkomst er velen electrisch 1x gaan, maar in de zuid Franse alpen zie ik haast niemand 1x zonder electrische ondersteuning, dus ik baseer me liever op dingen die ik zelf constateer ipv hypes van de constructeur.

Nietemin als je sterk genoeg bent om daar niet helft van de tijd al wandelend bergop of aan het staartje op de verbindingsstukken te hangen, mijn respect. Ik kan het sowieso niet aan met een 1x, maar ik ben dan ook géén getrainde amateur jammer genoeg...
Met een 30 of 32 voor en een 50 achter rij je overal omhoog...
meyke1
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 16:16
Rijdt met: nen oldtimer en ne ktm scarp master

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door meyke1 »

Het voordeel van 2x11 is als je een blinde bocht neemt met plots een steile helling dat je vlugger kleiner kan schakelen.
Plaats reactie