1x11 voldoende?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
isBezet
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 16 jun 2019 21:50

1x11 voldoende?

Bericht door isBezet »

Hey,

Ik ben een beginner op zoek naar zijn eerste fiets en ik merk een aardige verscheidenheid aan versnellingsgroepen. Wat is nodig om "simpele" (lees Vlaamse) mtb-routes te rijden? Lukt dit met 1x11 of 1 x 12. Of beter 2x10 of 3x8of9? En welke voor bvb mtb-routes in de Ardennen? Of maakt dit allemaal niet zo veel uit? Ik kan me inbeelden dat je aardig wat tijd verliest (in het begin toch), met het zoeken naar de juiste combinatie als je plots een heuveltje op moet, als je 3 tandwielen vooraan hebt...

mvg
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door patje2 »

Voor Vlaanderen is 1X11 zeker voldoende in de Ardennen zou ik eerder 1X12, 2X10 of zelfs 2X11 gaan. Zelf rij ik op al mijn fietsen (Fatbike, Zomerbike, Mudbike en Gravelbike) 2X10 nergens tekort van aan de kust tot in de prov Luxenburg Als je voor 1X gaat kan je ook nog wat spelen met de tandverhouding van het voorblad. Ik denk zelfs dat 3X enkel nog te krijgen is op goedkopere MTBs
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door kevx »

Sowieso voor 1x gaan. Heeft zen voordelen nu al wel bewezen.

Die 11 of 12 vanachter speelt ommes nie zoveel rol. Kom je overal wel mee boven.

Koop u gewoon een paar voorbladen bij en wissel naargelang het parcours.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door chrisper »

kevx schreef:Sowieso voor 1x gaan. Heeft zen voordelen nu al wel bewezen.