1x11 voldoende?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door Mister No Chaïn »

De 12-sp kettingen, en dan vooral de X01 en XX1, blijken langer mee te gaan als hun 11-sp tegenhanger.
https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed

Mijn eerste mtb was 11-sp, daar heb ik 3700km mee gereden alvorens over te stappen op een full suspension. Toen ik em verkocht was de boel echt versleten, het voorblad messcherp. (koper ging het zelf vervangen). De volgende fiets was 12-sp, ik zit nu aan 4700km en ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik iets van slijtage opmerk aan het voorblad. Als ik dat zo zie is er geen reden waarom ik niet naar pakweg 7000km kan gaan voor ik alles moet vervangen.

Beide keren met 2 kettingen gereden, op de 11sp 2x GX, nu GX+XX1. Uiteraard kan je jaren niet vergelijken qua hoeveelheid modder, de jaren met de 11sp waren zeker natter maar in de wintermaanden rijd ik sowieso niet in het bos, tenzij het behoorlijk droog is. Als ik dubbel zo lang ga rijden met 12sp tov 11sp moet er toch iets van aan zijn :-)
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door KrulControl »

was die 11sp een 1x?

bij enkel voorblad heb ik de indruk dat de tanden dikker zijn => slijtvaster zijn.

Mijn ervaring is ook dat bij een 2x het grote voorblad de zwakste schakel is als je met 2 kettingen rijdt. (dit zal voor verwarring zorgen :-D )
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door Mister No Chaïn »

Yup. Telkens 1x.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door Flip FSR »

XTR 1x12. Zalig! Never chainsuck again, light, fast shifting...
Plaats reactie