kootje schreef:ff de knuppel in het hoenderhok gooien:
Ik snap de hele hype rond het 1x11 (of 12) niet zo, lijkt echt een mode-grill te zijn...
Grote stappen tussen de versnellingen, net niet licht genoeg kunnen fietsen bij een steile beklimming, of niet zwaar genoeg op het vlakke of een lekkere glooiende afdaling.
Met een beetje oefening schakel je ook een 2x blindelings en zonder nadenken, dus dat is voor mij ook al geen reden om mijn 2x11 te vervangen.
En voor elke rit een voortandwiel gaan vervangen? Ga ik niet doen. Doen we dat met banden dan ook?
Gewichtbesparing? Ook niet echt, in plaats van de linkershifter en voorderailleur moet je een mega achtercassette monteren. Weg gewichtsvoordeel...
Bovendien is er bij mijn lijf nog wel wat te halen
Mijn advies:
Lekker 2x10 of 2x11 gaan rijden met 26/36 en 11-42t cassette.(op een 29er) Voldoet vrijwel overal, of je moet echt extreme dingen gaan opzoeken.
Met 2x kan je ook met één keer schakelen heel snel van groot naar zeer klein gaan.
1x is wel handig als je nog een lock-out en dropper remote hebt, meer plaats op het stuur
1x is perfect voor e-mtb
met een 11sp heb je ook hetzelfde bereik als een 12sp, afhankelijk van het merk