beginnen met MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
bart.s
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 jun 2019 21:37

beginnen met MTB

Bericht door bart.s »

ik ben Bart en ben nieuw op dit forum en in de MTB sport. Ik zoek al even achter een MTB om te straten met tochtjes door de bossen en velden en later zien we wel. Voor te beginnen heb ik een budget van 500 euro en denk dat ik daarom best 2de hands ga kijken. Ik ben 175m dus na opzoek werk komt dat tegen een 19inch fiets uit (natuurlijk wel nog testen). Als iemand iets mss iets heeft staan 2de hands mag hij het zeker melden. Verder is alle info en ervaringen welkom.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: beginnen met MTB

Bericht door RigolleM »

De gouden regel is opmeten! Kost je wat geld, maar je bespaart je veel miserie (verkeerde maat, verkeerde fietspositie, blessures, weinig rendement, ...).

Leg je dit naast U, wat ik niet verstandig vind, zegt mijn buikgevoel dat een 19" te groot is voor iemand van 1m75, maar alles is afhankelijk van arm-, been- en romplengte. Ikzelf ben 1m80 en rij al sinds 2007 met fietsen van 17,5", 18" of maat 'M'. Koersfiets maat 56.

Natuurlijk heb ik mij laten opmeten in het verleden, nadat ik klachten in knieën en rug begon te krijgen. De fietsmaat zat goed, maar ik zat te laag, zadel te ver naar voor, stuurpen te lang, crankarmen te lang, schoenplaatjes te ver naar voor, etc. Een goede fietspositie zorgt ook dat je een beter rendement hebt bij het fietsen, beter sturen en vooral een pijnloos fietsgevoel (ook achteraf).

Een tweedehands fiets van € 500. Is op zich geen probleem als je je zeer goed informeert. Best is om iemand met kennis van zaken eventjes naar te laten zien, vooraleer je tot aankoop overgaat.

Veel succes met je zoektocht!
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Re: beginnen met MTB

Bericht door Fluffy »

Idd, eerder 17" tot max 18.5".
Je kan best kijken voor een 26" voor 500 euro. Een 29" zal niet goed afgemonteerd zijn voor dat geld. In een 26" zal je al bijna eentje met xtr hebben.
bart.s
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 jun 2019 21:37

Re: beginnen met MTB

Bericht door bart.s »

ben er al achter gekomen dat ik een 17,5 of 18 inch moet hebben (paar gaan proberen in winkel). deze verkoper zei me ook dat in min deore afmontage moest hebben. Nu heb ik op het oog een cube attention 18 inch met 27,5 banden deore afgemonteerd en rockshokx voorvork en shimano remmen 1,5 jaar oud of een cube competition van 5 jaar 17 inch met 26 inch banden SLX met allivio shifters en ryde remmen. Blijft allemaal moeilijk :-D
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: beginnen met MTB

Bericht door KrulControl »

als je geen geld wil betalen voor een bikefitting, dit kan je op weg zetten:

https://www.jensonusa.com/bike-fit-calculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is ongeveer wat een goeie winkel gebruikt om de positie van je fiets in te stellen, en wat bikefitters gebruiken als startpositie. (meesten gebruiken de static fitting van bikefitting.com denk ik)

En inderdaad, als je wat sportief wil rijden zonder teveel frustratie is Deore echt het minimum.
Van die 2 opties die je noemt zou ik voor de attention gaan. Wel eens kijken natuurlijk of het geen wrak is.

Vooral kijken of de vork nog goed is (werkt bvb de lock-out nog) -> nieuwe vork kost je gauw EUR150-200 in dat segment

Zijn de tandwielen nog goed? (makkelijk te vervangen, maar niet goedkoop)

Draaien de wielen nog goed? Indien niet, in het beste geval op te lossen met wat vet, in het slechtste geval een nieuwe naaf nodig -> in geval van zo'n wielen betekent dat beter nieuwe wielen

Draaien de pedalen vlot rond achteruit? Indien niet, dan kan de bottombracket of freehub er ver door zijn (EUR30-50) voor 1 van de 2

En zowieso eens testritje doen om te zien of hij goed schakelt, remt, enz ...
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: beginnen met MTB

Bericht door Luhmann »

Laat je ook niet teveel afleiden door de afmontage. Ketting, tandwielen, cranck, bottom bracket zijn allemaal slijtage onderdelen. Deze moeten tijdens het normale gebruik van de MTB zeker vervangen worden. Dit kan dus ook een manier zijn om kosten te sprijden. Maw je koopt nu die goedkopere fiets met iets mindere groepset maar die ruimte bied om over te stappen naar een iets betere versie in de toekomst als deze onderdelen ondertussen toch versleten zijn.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: beginnen met MTB

Bericht door chrisper »

RigolleM schreef:De gouden regel is opmeten! Kost je wat geld, maar je bespaart je veel miserie (verkeerde maat, verkeerde fietspositie, blessures, weinig rendement, ...).

Leg je dit naast U, wat ik niet verstandig vind, zegt mijn buikgevoel dat een 19" te groot is voor iemand van 1m75, maar alles is afhankelijk van arm-, been- en romplengte. Ikzelf ben 1m80 en rij al sinds 2007 met fietsen van 17,5", 18" of maat 'M'. Koersfiets maat 56.

Natuurlijk heb ik mij laten opmeten in het verleden, nadat ik klachten in knieën en rug begon te krijgen. De fietsmaat zat goed, maar ik zat te laag, zadel te ver naar voor, stuurpen te lang, crankarmen te lang, schoenplaatjes te ver naar voor, etc. Een goede fietspositie zorgt ook dat je een beter rendement hebt bij het fietsen, beter sturen en vooral een pijnloos fietsgevoel (ook achteraf).

Een tweedehands fiets van € 500. Is op zich geen probleem als je je zeer goed informeert. Best is om iemand met kennis van zaken eventjes naar te laten zien, vooraleer je tot aankoop overgaat.

Veel succes met je zoektocht!

vraagje hierover
ik ben namelijk ook 1m80, mij ook hele tijd geleden laten opmeten bij energy lab
mijn advies was idd ook een 17,5 of 18 inch
nu had ik mijn oog laten vallen op een trek mountainbike
binnengestapt bij de lbs, met al mijn opmetingen
die vertelde doodleuk dat ik niet zou passen op een 17,5
even binnenbeen lengte opgemeten (87.5)
en die adviseerde me een 19,5inch
omdat die een zadelpenbuis heeft van 47cm en de 17,5 inch had maar zadelbuis van 42cm
en door die kortere zadelbuis zou mijn zadel met moeite hoog genoeg kunnen
of ik moet een heel lange zadelpen gebruiken, maar dat zou raar zicht zijn
ben ik dan verplicht ander merk te zoeken?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginnen met MTB

Bericht door janssis werner »

Dit kan wel bij trek, zij werken met een andere maten voor het berekenen van de juiste fiets. Bij de zoon was dat ook zo. Bij andere merken zal dit wel overeen komen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: beginnen met MTB

Bericht door RigolleM »

Mijn zadelbuis is 419 mm en er zit een zadelpen van 400mm met diameters 31,6 en dit lukt perfect:

Afbeelding

Heeft hij toevallig die 19" op stock? [-(
bart.s
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 jun 2019 21:37

Re: beginnen met MTB

Bericht door bart.s »

Ik ben ondertussen gesteld en ben de trotse eigenaar van een cube geworden. Nu nog een fietscomputer of kilometerteller voorzien en we kunnen beginnen.
Plaats reactie