welke mtb kopen voor beginner, budget 1200-1500€

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
tomvdv
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 apr 2019 12:06

welke mtb kopen voor beginner, budget 1200-1500€

Bericht door tomvdv »

Hallo,

De beslissing is gevallen en wil voor de eerste keer in mijn leven een mtb kopen waarmee ik vooral op lange stukken onverharde weg zal rijden, af en toe eens een bloso parkoer of door het bos zal rijden.

Het feit dat ik vooral lange stukken zal rijden geeft mij de voorkeur voor een 29" en hardtail maar dan stopt mijn kennis en zie ik de bomen niet meer door het bos qua aanbod.
Budget ligt ergens rond de 1200-1500€.

Iemand enkele tips of voorbeeld mtb's die voor mij in aanmerking kunnen komen?

Alvast bedankt.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: welke mtb kopen voor beginner, budget 1200-1500€

Bericht door KrulControl »

valt al iets mee te doen met dat budget!


Paar vraagjes:
- is je budget inclusief of exclusief pedalen en schoenen
- welke streek wil je vooral rijden (kust, gemiddeld Vlaanderen, Vlaamse Ardennen, ...) (=> bepaalt premium remmen of niet, vaste vork of niet, 1x12 of 2x11 versnellingen, ...)
- Zit je liever rechter of platter (voor lange stukken is platter sneller, maar belastender) (=> bepaalt de merkenkeuze)
tomvdv
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 apr 2019 12:06

Re: welke mtb kopen voor beginner, budget 1200-1500€

Bericht door tomvdv »

Ondertussen na veel raad/lezen/etc is mijn oog gevallen op de ALMA H30 XT 19.
Deze zal voornamelijk gebruikt worden in "gemiddeld vlaanderen".
firly
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 18:40

Re: welke mtb kopen voor beginner, budget 1200-1500€

Bericht door firly »

De Orbea Alma is een absolute aanrader! Prachtige fiets en goed materiaal voor de prijs...
Paar keer test gereden en ik moet zeggen veruit één van de betere fietsen imo in die prijsklasse.
Uiteindelijk heb ik toch voor een andere fiets gekozen (Kona Kahuna) puur uit rijgevoel.
De Kona 'zit' voor mij net iets beter, ik zit minder sportief.

Enige wat ik ja kan aanbevelen is om voor de eagle versie te kiezen. Rijdt veruit even goed, méér dan genoeg keuze in versnellingen en dat zonder de extra stukken...
Zoals men mij aanraadde in de shop; wat je niet hebt kan niet slijten of kapot gaan.
En uiteindelijk zal je het niet missen om die hoeveelheid aan versnellingskeuzen te hebben, in tegendeel het zal meer rust geven.
En ik moet toegeven dat dit in de testritten toch min of meer te voelen was.
Nu zal de langere termijn dit volledig moeten uitwijzen, maar ik heb er alvast vertrouwen in.

Hopelijk helpt dit in je keuze :wink:


PS aan de ervaren rijders correct me if needed

Mvg
Matthias
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: welke mtb kopen voor beginner, budget 1200-1500€

Bericht door KrulControl »

Prijs kwaliteit zeker een goeie fiets. Als je kunt kiezen, ga voor de BR-M500 remmen. Is die Eur59 meerprijs waard als je eens een technisch stukje wil rijden.
tomvdv
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 apr 2019 12:06

Re: welke mtb kopen voor beginner, budget 1200-1500€

Bericht door tomvdv »

Genoteerd, bedankt voor de info!

Ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie