goede beginner mtb?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
moyits
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 jan 2019 17:52

goede beginner mtb?

Bericht door moyits »

Dag iedereen

Ik ben heel geintereseerd om te beginnen mountain biken en ben aan het kijken naar de orbea mx 50 19 hardtail mtb. Is dit een goede keus of heeft iemand anders een andere goede optie, liefst onder 550? Alvast bedankt voor de hulp!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Free_ltd »

Een beginners MTB begint rond de €1000. Alles daar onder zijn fietsen voor eens een bospaadje te nemen of om de kids mee naar school te sturen.

Als uw budget €550 is, zou ik eerder kijken voor een occasie. 3 MTB’s terug kocht ik voor €1000 een Trek X-Caliber 9. Eigenlijk heb ik de schoenen er gratis bij gekregen en is de fiets €900. Ik heb hem 1 jaar later verkocht voor €550.

Probeer er eentje te vinden van een jaar of 2 oud die minstens deore afgemonteerd is.

Die Orbea zou ik zeker laten staan. Als ge er intensief mee,gaat MTB’en gaat u die op,termijn heel,wat geld kosten aan stukken en slijtage.
moyits
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 jan 2019 17:52

Re: goede beginner mtb?

Bericht door moyits »

Mijn probleem is vooral dat ik 16 ben, van mijn ouders de fiets volledig zelf moet financiëren en ik mag geen 2de hands kopen. Heeft U misschien een suggestie?
Gebruikersavatar
Dace93
Mountainbiker
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 06 aug 2017 20:44
Rijdt met: CUBE LTD SL 2x blackline 2017

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Dace93 »

moyits schreef:Mijn probleem is vooral dat ik 16 ben, van mijn ouders de fiets volledig zelf moet financiëren en ik mag geen 2de hands kopen. Heeft U misschien een suggestie?
Zeggen tegen je ouders dat, als je het met je eigen geld moet betalen, je zelf mag kiezen waar je het koopt?

Al eens gedacht om een MTB te huren?
Kan je onmiddellijk kijken of het iets is voor jou en als je ouders zien dat het geen bevlieging is helpen ze mss wel financieel een beetje :-)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Free_ltd »

moyits schreef:Mijn probleem is vooral dat ik 16 ben, van mijn ouders de fiets volledig zelf moet financiëren en ik mag geen 2de hands kopen. Heeft U misschien een suggestie?
Uw ouders moeten beseffen dat die €550 in no time €1000 gaat worden omdat ge er veel stukken aan gaat krijgen.
mor or less
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 17:54

Re: goede beginner mtb?

Bericht door mor or less »

Free-_ltd ,

Wat was de reden dat je die Trek fiets na één jaar al verkocht hebt ? Stukken gemaakt ? dure herstellingskosten ??
Wat ik wel weet is dat die freehub van een bedenkelijke makelij is en moeilijk te verkrijgen is

mVG
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Free_ltd »

mor or less schreef:Free-_ltd ,

Wat was de reden dat je die Trek fiets na één jaar al verkocht hebt ? Stukken gemaakt ? dure herstellingskosten ??
Wat ik wel weet is dat die freehub van een bedenkelijke makelij is en moeilijk te verkrijgen is

mVG
Ik heb deze toen weg gedaan omdat ik met een hernia zat en een fully aangeschaft heb. Die fully heb ik dan ook occasie gekocht, maar was wel van een pak betere kwaliteit als die X-Caliber. Ge voelde dat al bij het rijden zelf.

Met die X-Caliber was als beginnersfiets niets mis, maar na een half jaar gekraak en dus binnen gebracht. BB lagers moeten ervangen en de body moeten vervangen. Was water in gekomen en begon al wat te roesten. Ze zeiden dat het kwam door de hogedrukreiniger, maar die fiets had nooit eentje van kortbij gezien. Met de opvolger nooit dat probleem gehad en ik rij in zeer modderige omstandigheden. Daaraan zit ge al het verschil in kwaliteit. Dus die X-Caliber kostte €1000, maar na een half jaar zat ik al aan €1100 als ge het zo bekijkt, terwijl ik op 2 jaar tijd op mijne Spark enkel 1 tandwiel heb moeten vervangen en 1 gaine van de derailleur omdat ik achter iets ben blijven hangen. Voor de rest geen stukken aan gehad. Vandaar dat ik zeg dat ge beter dan iets meer uitgeeft op voorhand, dan achteraf. Zolang ge wat bospaadjes gaat doen, zal het geen probleem zijn. Maar wekelijkse tochten van 50km in echte MTB omstandigheden, overleeft zo een fiets niet.

Degene die hem overkocht is ne maat, die reed de allereerste keer erop al 2 spaken kapot. Zelf vervangen en week erna weer 2 spaken kapot. Daarna niets meer aan de hand gehad, maar die heeft dan ook mijne opvolger ervan gekocht en dus staat die X-Caliber gewoon in zijn kelder. Die houdt gewoon alles bij.
Gebruikersavatar
Vieetn
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 07 okt 2015 11:50
Rijdt met: Radon Black Sin 8.0

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Vieetn »

https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... 9-70-2019/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor €550 zou ik geen nieuwe bike kopen, als je je budget niet kan verhogen zou ik toch proberen je ouders te overtuigen om een tweedehands te mogen aanschaffen, eventueel iemand met wat verstand van fietsen meenemen als je gaat kijken.
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Luhmann »

Alles hangt er natuurlijk van af wat je er mee doet maar als je regelmatig (bv. wekelijks) enkele mtb kilometers wil maken door heen het jaar, dus ook in slechter weer en moder ga je zoals hierboven aangegeven al sneller kosten moeten maken. Als je natuurlijk enkel in de zomer een paar keer fietst of vooral op het fietspad blijft dan slijt alles minder. Zelfs met een duurdere fiets hou je best rekening met elk jaar kosten. Verschil is dat het duurdere materiaal langer mee gaat en het in verhouding tot het totaal van de fiets minder is. Als je met een fiets van €500 je cassette, ketting en bottom bracked vervangt (meest slijtage gevoelige stukken) zit je mogelijk al aan de helft van de nieuw prijs.
Ik maak mij ook zorgen over die bandjes. Op de fietsen van die prijs klasse liggen meestal goedkopere rubbers. Dat verschil merk je als je gewoon aan de band voelt en vergelijkt met band van een hogere klasse. Deze gaan je minder grip geven én sneller lek rijden.

Op 16 jaar ga je normaal ook al geen 2 fietsenmaten meer groeien. Een fiets kan dus mee gaan tot ie kapot is. Dat spreekt er ook voor om een 2de hands te kopen. Ik denk wat je daar vooral tegenhoud is dat het op de 2de hands markt, zeker als leek, soms moeilijk is om het kaf van het koren te scheiden.
Ter vergelijking: ik kocht vorig jaar een mbt maat xs van rond de €500 voor mijn dochter van 10. Zij zal deze zeker nog ontgroeien, de fiets zal eerder weg gaan omdat ie te klein is dan omdat hij kapot is.

Ben je met je ouders al eens langs geweest in een fietsenwinkel. Het verschil tussen eentje uit de €500 categorie en de €1000 merk je als leek ook wel.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: goede beginner mtb?

Bericht door kevx »

Tegen ne 16jarige zeggen dat hij zen budget moet verdubbelen...
Waar zijn we dan mee bezig?
En dan nog kledij, helm, schoenen, materiaal....

Denk nie dat ik toen ik 16j was bij men ouders moest afkomen om ne mtb te kopen van min 1000euro... Kan goe zijn dat hij het binne een maand beu is...

Ik heb met duur materiaal ook al miserie gehad.

Ik ga er mee akkoord dat je voor 550 euro nie veel fatsoenlijk ga vinden, al zeker niet nieuw.

Dus, ofwel moet je budget een beetje omhoog, rond de 700- 800euro heb je prima beginners mtb's. Zeker achter wat korting vragen bij de lbs.
Ofwel koop je 2dehands maar dan weet je niet waar je aan begint, geen garantie, moet je zelf al wat kunnen sleutelen.
Wil je iets degelijker materiaal, dan moet je al gaan kijken naar fietsen van +3jaar oud imo...
Plaats reactie