platte band vraagjes.

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
spikey1973
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 18 aug 2018 18:57

platte band vraagjes.

Bericht door spikey1973 »

Oke, ik heb een scott 960 (2018)

en blijkbaar zitten hier Maxxis Ikon / 2.2 / 60TPI tubeless tires op.

nu ben ik nieuw qua MTB, en al helemaal nieuw qua tubelss tires. maar ik wil graag voorbereid op pad gaan en heb een handpompje met co2 mogelijkheden.

maar nu heb ik dus van alles gelezen over wat te doen bij een lek, en las deze opties

1) sealent (caffelatex)
2) "bacon strips"
3) spare innertube

nu heb ik vooral over de sealant en de innertube een paar vraagjes.

1: Worden dit soort banden meestal met sealant afgeleverd?

Ik had ook ergens gehoord dat echte tubeless in principe geen sealant nodig hebben (de tubeless prepared ofziets wel) maar het wel wordt aangeraden

2: Als het met sealant wordt afgeleverd, moet het dan na hoeveel tijd vervangen / bijgevuld worden? en wat is de beter oplossing.

3: Zijn bacon strips / spare innertube nuttig als je sealant gebruikt?

4: En voor dit soort banden, welk type spare innertube moet ik dan meenemen?

Alvast bedankt voor alle reacties..

Groeten Matthieu
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: platte band vraagjes.

Bericht door HPA »

Je zal eerst moeten weten of je banden wel tubeless liggen. Volgens mij is dit niet standaard. Het feit dat er tubeless-ready banden op liggen zegt niets. Doe er eens een band af en je ziet ook direct hoe het met eventuele sealant gesteld is.

Sealant moet je inderdaad na een 3-tal maanden bijvullen.

Strips zijn stukjes die je in een gat van de band kan stoppen, de sealant zorgt dan voor de dichtingen. Zonder sealant krijg je de band niet dicht. Daarom ook altijd een reserve binnenband meenemen. Welke type maakt niet uit.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: platte band vraagjes.

Bericht door dirkdierickx »

ik heb persoonlijk geen weet dat fietsen af-fabriek met sealant komen, aangezien je deze ook op bepaalde intervals moet verversen/bijvullen is dat logistiek bijna niet haalbaar.
dus hoogstwaarschijnlijk komen ze gewoon met binnenband, of in het beste geval zonder sealant en dan hoef je enkel sealant bij te voegen.

tubeless rijden zonder sealant lijkt me geen goed id, dat goedje zorgt er net voor dat je niet lek gaat rijden door het gaatje zo snel mogelijk weer te dichten.
je kan nog altijd pech hebben door je band te scheuren bv, dan is het gat zo groot dat die sealant natuurlijk niet helpt. daarom is een reserve binneband voor in extremis geen slecht id. je hebt een 29 of 27.5 mtb-binnenband nodig, naargelang de wielgrote.
Plaats reactie