Trek Roscoe 8 ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Minniemuisje
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 nov 2018 10:55

Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Minniemuisje »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw dus even voorstellen. Ik ben vrouw van 47 en ben van plan om mij in het voorjaar een MTB aan te schaffen. Ik heb eigenlijk geen fietservaring, maar ben wel fit (loop lange afstanden). Wij vertoeven ook regelmatig in de Oostenrijkse Alpen en als ik daar mensen op de mountainbike zie dan ben ik wel wat jaloers, dus ik wil mij daar ook eens wat meer mee gaan bezighouden. Misschien naar de toekomst toe als het lopen minder gaat een alternatief... Na wat rondlezen op internet en het bekijken van youtube filmpjes was ik ervan overtuigd dat de Trek Roscoe 8 de ideale fiets was voor mij. (27+ hardtail) Dit wordt dikwijls aangehaald als een ideale beginnersfiets; en daar ik wel wat schrikkerig ben op onstabiele ondergrond en plus fietsen meer grip zouden hebben, leek dit op mijn lijf geschreven. Echter, toen ik mijn lokale dealer binnenstapte voor advies, raadde die mij dergelijke fiets af. Hij zou eerder voor een 29er gaan, x-caliber 8 met iets dikkere banden en een 2x11. Dus nadien toch nog wat gelezen en nu weet ik het helemaal niet meer. Belangrijkste vereiste : ik moet er een berg mee opgeraken, dus een granny gear is nodig. Qua bereik is een 2x11 die op de caliber zit misschien beter, maar ik ben een oen als het op schakelen aankomt, ik weet nooit wanneer ik vooraan of achteraan moet schakelen. De Roscoe versie 2019 heeft een 1x12 eagle, dus qua simpliciteit mijn ding, maar weet niet of het bereik dan goed is. Raak ik ermee op de berg? En stel dat ik op termijn hier ook toertochten zou willen doen, komt ik dan niet tekort aan het andere einde. De zeer mooie dames Roscoe 2019 bijt serieus in mijn bil maar ben verontrust omdat de dealer mij deze afraadt.

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus vraag aan jullie na bovenstaande uitleg :
Trek Roscoe ws 8 (2019 met 1x12 eagle - versie 2018 heeft met Shimano 1x11)
Trek Procaliber 6 ws 2018
Trek X caliber 8

Alvast bedankt voor jullie advies
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Swannie »

Roscoe is meer gericht op genietend mtb'en, all mountain, met die 1x12 eagle groep geraak je zeker elke berg op. Je lichtste versnelling zal niet zwaarder zijn dan de lichtste bij een XT groep.

De Procaliber is een XC fiets, meer gericht om snel(ler) te mtb'en.

Met geen van deze 2 fietsen kan je iets mis doen.
Maar als je TT's zoekt te gaan rijden in de kempen, zou ik toch voor de Procaliber gaan, met een Eagle groep als dat kan.
Minniemuisje
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 nov 2018 10:55

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Minniemuisje »

Als het enkel voor Oostenrijk was, dan zou de Roscoe beter zijn maar als ik het goed begrijp is de Caliber universeler... maar denk dat als ik daar een Eagle groep wil opleggen, dat ik beduidend hoger in budget ga zitten.
Ik zie ook de Cube Access ws 2019 met een eagle groep, voor 999 EUR. Lijkt wel een goede deal maar bij lange na zo mooi niet als de Trek fietsen.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Swannie »

Het 1ste klopt, enkel voor in Oostenrijk zou de Roscoe beter zijn.
Het 2de klopt niet: als je fietsenwinkel een beetje mee wil werken, haalt hij er de Shimano groep af en vervangt deze door een (gelijkwaardige) Sram groep.
Veel prijsverschil zou er normaal gezien niet op mogen zitten dan.
Wat ook kan, is er een 1x11 fiets van maken. Achter 11-42 en vooraan een kamwiel van 28 of 30.
Dezelfde voordelen van een 1x12, maar 1 kransje minder.
Minniemuisje
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 nov 2018 10:55

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Minniemuisje »

Swannie,

sorry... dit is vermoedelijk een echte newbie vraag maar wat is dan de reden dat de caliber met 1x11 betere keuze is : de beter lopende banden? Want de geometrie van het kader is dacht ik hetzelfde, dus met zelfde kader en 1 x 11/12 groep is het verschil dan toch in de banden, of zie ik dat niet goed?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik zou zelf ook geen Roscoe kopen. Als je wil optrekken is het roterende gewicht van groot belang, van die dikke zware banden helpen dan echt niet. Als je hier rond toert ga je veel harder mogen trappen op de gemakkelijkere stukken of op asfalt. Om met vertrouwen naar beneden te fietsen zal een Roscoe een top fietsje zijn, maar een x-caliber of procaliber is inderdaad een stuk universeler.

Als je vaak in Oostenrijk vertoeft zou ik geen 1x11 nemen, 1x11 vond ikzelf in de Ardennen al wat aan de nipte kant. 1x12 heeft op dat vlak toch wel een betere range.
Om kilometers bergop te rijden zou ik een 2x11 zeker niet uitsluiten, dan heb je op je klein blad veel kleine stapjes. Met een 1x zijn die sprongen wel een stuk groter. Naar wat ik hoor word om die reden in de bergen toch nog behoorlijk wat 2x verkocht.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Swannie »

Minniemuisje schreef:Swannie,

sorry... dit is vermoedelijk een echte newbie vraag maar wat is dan de reden dat de caliber met 1x11 betere keuze is : de beter lopende banden? Want de geometrie van het kader is dacht ik hetzelfde, dus met zelfde kader en 1 x 11/12 groep is het verschil dan toch in de banden, of zie ik dat niet goed?
Het zijn niet enkel de banden, het is een compleet andere geometrie en fiets.
Als je de beschrijving van beide fietsen naleest op de website van Trek, zal je dat daar ook kunnen lezen.
Ik stelde maar 1x11 voor, omdat je zelf aangeeft dat makkelijker te vinden (heb ik mijn eigen vrouw ook vastgesteld).
Minniemuisje
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 nov 2018 10:55

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Minniemuisje »

Ik snap het... dan valt de Roscoe af... met spijt in het hart want ik vond het echt een mooi fietske... Dan ga ik mij orienteren op ofwel de Xcaliber 8 of de Procaliber 6 dames. Die is wel aan de max van mijn budget, geen idee of model 2018 nog gaat zakken in prijs... ik heb nog wat tijd.
Mogelijk ga ik dan toch ook de 2x11 behouden en moet ik maar gewoon deftig leren schakelen. :roll:
Toch al bedankt voor jullie advies...
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Jochen74 »

Heeft er iemand uiteindelijk de Roscoe 8 aangeschaft? Voor mij lijkt hij de betere keuze. Mijn dealer raadt het mij niet af en vindt de Roscoe wel de bike die bij mij zou passen. Maar testen kan ik hem niet en echt veel reviews vind ik er niet over. Of toch niet echt reviews met inhoud.

Grts
Minniemuisje
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 nov 2018 10:55

Re: Trek Roscoe 8 ?

Bericht door Minniemuisje »

Ik in alle geval niet, ik heb een Procaliber 6 tweedehands gevonden, was slechts 2 keer mee gereden. Toch blijf ik overtuigd dat de Roscoe een supertoffe fiets is, op voorwaarde dat snelheid niet je hoogste prioriteit is, maar fun factor heeft hij volgens mij echt wel...
Plaats reactie