Wat als ...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
mtbstan
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 nov 2018 18:02

Wat als ...

Bericht door mtbstan »

Goeieavond allen,

Ik bespaar jullie de intro dat ik enthousiast ben om te beginnen mtb'en, mijn huiswerk heb gemaakt en geef jullie hier het resultaat van mijn zoektocht:

MTB
https://www.canyon.com/nl-be/mtb/grand- ... l-3-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Platte pedalen
https://www.bikester.be/shimano-pd-gr50 ... 63693.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Schoenen
https://www.bikester.be/five-ten-freeri ... 95904.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Moest dit jullie geld zijn, zou je dit een goede koop vinden? Of zou je bepaalde onderdelen vervangen?

Alvast bedankt!

Gr.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wat als ...

Bericht door Free_ltd »

Mijn mening? Koop voor dat geld nen occasie.
Die fiets is zelfs nog niet deore afgemonteerd. Gaat ge achteraf aan slijtage en brokken nog redelijk wat geld in steken.

Hier op het forum komen geregeld wel koopjes voorbij voor dat bedrag.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Wat als ...

Bericht door kovan »

Neen,

Een hardtail van 14kg is echt wel zwaar. Afmontage tot daar aan toe, deze zal minder snel slijten dan de duurdere broertjes maar qua soepelheid van schakelen daarentegen....
Mocht ik van u zijn keek ik ook eens rond naar 2e hands fietsen, maar als je er niet oplet kunnen ook aan deze veel kosten zijn .. groep kan ratsversleten zijn, voorvork dient geserviced te worden enz....

Alvast succes!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wat als ...

Bericht door Free_ltd »

Om het gewoon simpel te houden. Een hardtail mtb voor het grovere week, start vanaf €1000. Als er merken zijn die nog overjaarse modellen hebben staan, komt ge er al met €900.

Voorbeeld: Trek X-Caliber 9 of Scott Scale 960. Perfecte instappers.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Wat als ...

Bericht door KrisMaes76 »

Jouw keuze komt me vrij bekend voor :)
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Wat als ...

Bericht door Bossi13 »

Dag Stan,

Ik zag hier net dat je even geleden met een Cube aan kwam zetten en nu voor de Canyon wil gaan.
Je situatie is bijna gelijklopend aan die van mij. Ik heb me 11 weken geleden ook zoiets aangeschaft. Een Orbea MX30.
Alleen wist ik toen nog niet of ik graag zou fietsen, ja of nee, dus wou eerst zien of dat wel zo was alvorens duurder/beter te gaan.
De verkoper vertelde me toen om minimum voor deore te gaan en niet lager. De eerste week vond ik dat super, de 2e week al minder en niet veel later zou ik dat allemaal zo ver mogelijk willen wegsmijten. Ja je verlegt de lat snel.

Jij bent al zeker dat je gebeten bent door het virus, dus kan ik je alleen maar zeggen, ga voor een iets betere fiets. Al is het een 2e handse maar dan moet je er zoals gezegd al ietsje van kennen. Mij hebben ze dat achteraf ook gezegd. Voor die 700€ vind je 2e hands veel beter.

Het zou zonde zijn om achteraf niet tevreden te zijn, maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen portemonnee.
Kijk eens bij de vorige modellen van Merida, daar zag ik serieuze kortingen.

De vraag is ook wat je er mee wil gaan doen....

Succes met je keuze.

Groetjes,

Bossi
mtbstan
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 nov 2018 18:02

Re: Wat als ...

Bericht door mtbstan »

Na nog veel opzoeken en enkele winkels bezoeken, zit ik nu in de volgende situatie.

De canyons zijn uitverkocht in mijn maat, en het nieuwe model komt pas binnen enkele maanden uit: te laat voor mij.

Ik ga toch voor een nieuwe mountainbike gaan, tenzij ik de mountainbike waar ik voor kies toevallig ook ergens voor een prikkie kan kopen.

Momenteel ben ik aan het kijken naar de Cube Attention (SL) en de Cube Analog. Mijn budget is opgetrokken naar 800 euro.

Is dit volgens jullie een degelijke fiets voor een beginner?

Btw, we zijn op zoek naar zowel één voor mij als voor mijn vriendin. Aangezien zij bijna even groot is, zal zij wellicht dezelfde kopen.
KrisMaes76 schreef:Jouw keuze komt me vrij bekend voor :)
Haha, hey Kris! Ik heb je raad opgevolgd :D
mtbstan
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 nov 2018 18:02

Re: Wat als ...

Bericht door mtbstan »

Vandaag nog een winkel bezocht. Ik ben zo goed als zeker dat ik voor Cube zal gaan (aangezien Canyon uitverkocht is).

De Cube Attention 2019 geniet mijn voorkeur, deze past perfect binnen ons budget.
Het zal even zoeken zijn waar zowel ik en mijn vrienden de juiste maat vinden maar dit lijkt me een goede aankoop!

MAAR ... Nu zag ik deze passeren
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2018" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een model hoger maar wel een versie ouder. Is deze Attention SL 2018 ondanks dat het een ouder jaar is, toch nog een betere fiets dan de Attention 2019?

Bedankt voor het verfijnen van mijn zoektocht!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wat als ...

Bericht door Free_ltd »

13,50kg voor een hardtail? Dat is wel vrij zwaar, maar zo kweekt ge wel sterke benen (jambons :lol: ).

Persoonlijk blijf ik erbij dat ge beter voor uw budget een occasie koopt. Qua afmontage is hij 'redelijk', maar van de andere kant dan weer vrij zwaar.

Dus ergens moet ge de afweging maken door een 'zeer' goedekope fiets te nemen en achteraf telkens stukken te vervangen als ze kapot gaan (dan kunt ge wss telkens upgrades doen, ofwel een betaalbare fiets die minder onderhouds- en slijtagegevoelig is. Aan het einde van de rit gaat het u misschien evenveel gekost hebben.

Met uw budget keek ik sowizo occasie.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wat als ...

Bericht door kevx »

Met die cube van 2018 is niks mis imo...

Voor da geld ne prima fiets.

Denk dat er soms vergeten dat niet iedereen een fortuin in een fiets wil/kan investeren.

2dehands is makkelijk gezegd maar ge moet nog iets vinden ook binnen uw budget. En dan weet ge ook nie waar ge aan begint...
Plaats reactie