Wat als ...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wat als ...

Bericht door Free_ltd »

kevx schreef:Met die cube van 2018 is niks mis imo...

Voor da geld ne prima fiets.

Denk dat er soms vergeten dat niet iedereen een fortuin in een fiets wil/kan investeren.

2dehands is makkelijk gezegd maar ge moet nog iets vinden ook binnen uw budget. En dan weet ge ook nie waar ge aan begint...
2de hands kunt ge toch wel wat inschatten hé. Als dat rammelt langs alle kanten bij een proefritje, dan weet ge dat ge uw handen eraf moet houden. Een fiets kunt ge vrij goed inspecteren tegenover een auto bv.

Voor dat geld lijkt dat idd een prima fiets die Cube, maar voor welk doel? Wat bospaadjes en gravelpaadjes? Maar als ik die Cube ga gebruiken zoals ik mijn fietsen nu gebruik, dan weet ik niet of het uiteindelijk nog 'goedkoop' is, want hetgeen ge nu bespaart op een deftige instapper, zijt ge vaak kwijt aan stukken.

Ik heb toen €1000 betaald voor mijne X-Caliber 9 en heb dan pedalen en schoenen gratis erbij gekregen, waarbij de fiets op een goei €900 kwam. Prima fiets, maar heb op het jaar dat ik ermee reed wel 1 tandwiel (tanden gebroken), BB lagers en body moeten veranderen. BB lagers en Body omdat er in de winter water was in gekomen en dus begon te roesten binnenin. Ik heb die doorverkocht aan ne maat en bij zijn eerste rit, sprongen al 2 spaken kapot.
Als ik dan zie dat de opvolger (Spark 940) helemaal XT afgemonteerd was waaronder ook de trapas, merkte ik wel een heel verschil. Daar heb ik op 2 jaar tijd (en ik kocht hem toen hij een jaar was), groot voorblad veranderd omdat het versleten was, 2 x nieuwe ketting omdat ze versleten was, en qua stukken 1 x een gaine van de voorderailleur omdat ik ben blijven hangen ergens. Had ik geweten dat het allemaal zo een verschil maakte, dan had ik die X-Caliber nooit gekocht en was ik direct voor de €300 duurdere Superfly gegaan.

Maar ik begrijp dat niet iedereen ineens het fortuin heeft om eraan te geven, maar de kans bestaat dat de TS op het einde van de rit meer kwijt gaat zijn aan die fiets, dan dat hij nu eentje een paar €100 duurder koopt.

Maar in ieder geval is hij nu niet veel kwijt, en voordat de stukken en slijt komen, heeft hij weer opnieuw gespaard voor de stukken te vervangen en eventueel te upgraden, als dat de moeite is met dat zware kader.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Wat als ...

Bericht door aresius »

Toffe schoenen, ik heb dezelfde

Let wel op met die schoenen, die Freerider Contact is geweldig op de fiets maar te voet kan het in winterse omstandigheden glad worden. De zool heeft een kale plek aan de voorkant.
Deze zijn ook niet waterdicht.

Voor de zomer is dit een perfecte schoen, maar in de winter zou ik er niet mee rijden.

Voor de winter en het ruigere werk heb ik me een setje 5.10 impacts gekocht
https://www.bikester.be/701210.html" onclick="window.open(this.href);return false; (niet deze maar ze lijken erop)
mtbstan
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 nov 2018 18:02

Re: Wat als ...

Bericht door mtbstan »

Nogmaals dank voor de talrijke reacties!

Gisteren gaan mtb'en in Dinant met 2 gehuurde fietsen, ondanks de slechte fietsen, zijn we nog altijd enorm enthousiast over mtbs!

We zijn dan ook vandaag naar een winkel gegaan om ons verder te informeren. Na veel voorraden raadplegen, modellen en maten vergelijken, jullie raad erbij te nemen zijn we tot volgende conclusie gekomen:

Ik:
Cube Attention SL 2019 - 29inch / 19 inch

Vriendin:
Cube Attention SL 2019 - 29inch / 17 inch

We krijgen nog een mooie korting omdat we er 2 kopen en dus hoef ik niet voor die van 2018 te gaan.

Morgen bevestigen hoogstwaarschijnlijk dat we deze bikes kopen, tenzij jullie om een of andere reden ons nu nog tegenhouden :D

Nogmaals enorm bedankt om ons bij te staan in deze zoektocht!
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Wat als ...

Bericht door Wacky-S »

Is het een goede keuze? Ja, want jij hebt iets gekozen wat jou aanstaat.
Is het "DE" beste keuze? Nee, want de perfecte fiets bestaat niet, ieder model heeft zijn voor en nadelen en iedere biker heeft zijn voorkeuren en budget.
Ga je er stukken aankrijgen? Ja, maar ook de duurste fietsen verslijten. Alleen zal het jou niet zoveel geld kosten als je iets moet vervangen.
Ga je er aan upgraden? Hoogstwaarschijnlijk wel :-D, rij gewoon totdat het versleten is en vervang door iets beter.

Ga je er plezier aan beleven? Zeker en vast :bounce:

Proficiat met je aankoop!
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: Wat als ...

Bericht door Thibault »

mtbstan schreef:Nogmaals dank voor de talrijke reacties!

Gisteren gaan mtb'en in Dinant met 2 gehuurde fietsen, ondanks de slechte fietsen, zijn we nog altijd enorm enthousiast over mtbs!

We zijn dan ook vandaag naar een winkel gegaan om ons verder te informeren. Na veel voorraden raadplegen, modellen en maten vergelijken, jullie raad erbij te nemen zijn we tot volgende conclusie gekomen:

Ik:
Cube Attention SL 2019 - 29inch / 19 inch

Vriendin:
Cube Attention SL 2019 - 29inch / 17 inch

We krijgen nog een mooie korting omdat we er 2 kopen en dus hoef ik niet voor die van 2018 te gaan.

Morgen bevestigen hoogstwaarschijnlijk dat we deze bikes kopen, tenzij jullie om een of andere reden ons nu nog tegenhouden :D

Nogmaals enorm bedankt om ons bij te staan in deze zoektocht!
Misschien nog het overwegen waard: (zien passeren op fb)

Flowtrack Bike
Wij verkopen opnieuw onze verhuurfietsen van afgelopen seizoen. Dit is het model Scott Scale 970 van 2018. nog verschillende S, M en L beschikbaar. Allemaal technische controle gehad en in goede staat. 650€. stuur een mailtje naar martijn@flowtrack.be" onclick="window.open(this.href);return false; of +32472854078.

De fiets:

https://www.fietsenwinkel.nl/scott-scal ... mNEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Toch een kilogram minder dan de Attention en een (waarschijnlijk) betrouwbare tweedehands.

Zelf ben ik begonnen op een fiets van 13.5 kg en ook daarmee kan je veel plezier beleven.
Afhankelijk van hoe graag en vaak je het doet, zal je er na een jaar of twee wel 'uit groeien'.

Nu rij ik ook met een carbon hardtail die ik kocht na twee jaar met de Cube Acid gereden te hebben.

In tegenstelling tot velen vind ik het traject goedkope fiets naar dure fiets minstens even goed als instappen bij een 'middenmoter'. Blijft het bij een keer per week gaan fietsen, dan voldoet de goedkope fiets ruimschoots voor je eigen kunnen en wordt het toch een echte passie, kan je zonder schuldgevoel upgraden naar een topfiets.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Wat als ...

Bericht door dennisVO »

Thibault schreef:
Misschien nog het overwegen waard: (zien passeren op fb)

Flowtrack Bike
Wij verkopen opnieuw onze verhuurfietsen van afgelopen seizoen. Dit is het model Scott Scale 970 van 2018. nog verschillende S, M en L beschikbaar. Allemaal technische controle gehad en in goede staat. 650€. stuur een mailtje naar martijn@flowtrack.be" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; of +32472854078.
Mijn eerste mtb komt ook van Flowtrackbike :-)
Dat was een Scott Scale 960, ook aan 650euro.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Wat als ...

Bericht door KrisMaes76 »

Dus nu dat je een stel fietsen hebt, verwacht ik je dan op 1 van de volgende ritten in Gent :)
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Wat als ...

Bericht door _Knarf_ »

Nu nog klikpedalen :-)

Flat pedals is een beetje een vreemde keuze. Kan er ergens wel inkomen als beginner, maar eigenlijk beetje zonde van het geld. Gaat het eerste zijn wat je wilt vervangen denk ik.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Wat als ...

Bericht door Wacky-S »

Ik rij enkel nog met SPD op de XC omdat de schoenen ervoor nog niet versleten zijn. Op de enduro en downhill flats all the way!!!
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Wat als ...

Bericht door KrisMaes76 »

_Knarf_ schreef:Nu nog klikpedalen :-)

Flat pedals is een beetje een vreemde keuze. Kan er ergens wel inkomen als beginner, maar eigenlijk beetje zonde van het geld. Gaat het eerste zijn wat je wilt vervangen denk ik.

Der is al veel geluld over flats of spd, maar ieder zijn eigen keuze, ik heb ze beide en elks heeft zn voor en nadelen
Plaats reactie