Voorrem maakt piepend geluid

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Yorben
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 sep 2018 23:52

Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door Yorben »

Dag iedereen,

overlaatst heb ik nieuwe schijfremblokken gestoken voor mijn voorrem. Ik kocht de fiets 2dehands en ik dacht dat de voorrem er wel nieuwe kon gebruiken.

Ik heb eerst geprobeerd mijn remmen zelf te vervangen. Het lukte maar mijn remblokken raakte de remschijf waardoor ik harder moest trappen. Ik heb toen de fietsenmaker ze laten steken en die zei dat de remblokken nog steeds de remschijf raken maar niet veel.(als je fietst voel je echt geen weerstand, maar als je je wiel laat hangen en dan ronddraait zie je wel dat het afgremd wordt.)

Nu met de nieuwe remmen 2x gaan fietsen op parcours, maar ze maken na hevig gebruik altijd een piepend geluid. Op straat merk je er niets van.
Weet iemand hoe dit kan komen en hoe ik het tegen kan gaan?

Alvast bedankt,
Yorben C.
Gebruikersavatar
spuiterke
Mountainbiker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 19:53
Rijdt met: merida matts tfs 500

Re: Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door spuiterke »

Blokken inremmen. Enkele malen met goede snelheid fors remmen, zodat ze goed warm krijgen. Of een afstand rijden met de rem licht aangetrokken. Hoofdzaak is dat ze goed warm lopen.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door demonic »

Je hebt 2 soorten remblokken, Metal & Resin. Die Metal kunnen soms lang blijven piepen. Ik gebruik die niet meer. Het voordeel van die Metal blokken is dat die slijtvaster zijn in de modder, maar voor mij is het MTB seizoen bijna over dus is dat voor mij geen probleem. Die Resin blokken remmen gewoon beter.

wat ik vroeger ook deed als ik met Metal blokken reed was mijn schijfremmen eens inspuiten (en dan weer met een doek goed inwrijven) met Disc Brake Silencer van Swisstop (een soort grafiet). Dat hielp een tijdje.

En als je LBS je remmen niet goed kan afstellen dan kent hij er niets van...of het zijn echt geen goeie remmen. Blokken eruit halen, zuigers reinigen met brake cleaner (niet hetzelfde als die silencer), de zuigers goed induwen, blokken erin, wiel erin, een stukje kaartje (dikte van een business card ertussen langs beide kanten van je schijf), rem beetje losmaken op het frame, daarna rem dichtknijpen en terug vastzetten zodat die mooi gecentreerd is papier eruit en dan zou je een beperkte speling moeten hebben zonder slepen. Zo doe ik het.
Laatst gewijzigd door demonic op vr 26 okt 2018 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
spuiterke
Mountainbiker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 19:53
Rijdt met: merida matts tfs 500

Re: Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door spuiterke »

Of de twee vijzen waarmee de rem aan het kader hangt, een beetje lossen, niet helemaal.Dan rem toehouden en vijzen terug goed aanspannen. Dat heet centreren.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door demonic »

Yep. Dat had ik er vergeten bij zetten in mijn haast. Je moet ze centreren uiteraard
Yorben
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 sep 2018 23:52

Re: Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door Yorben »

Hallo,

bedankt voor de antwoorden en sorry voor het late antwoord.

Ik heb ook al geprobeerd mijn remmen te centreren maar toen knepen ze echt nog wel op de remschijf.
Ik veronderstel dat ik de juiste remblokken gekocht heb, op de verpakking staat Avid Elixir 5 aldus de remmen die ik heb.
Het piepen gebeurt wanneer ik ze echt hard gebruik. Op gewoon straat gebruik hoor je ze niet piepen maar met intensief gebruik hoor je ze uiteindelijk wel.


( Link naar de remmen die ik gekocht heb : https://www.decathlon.be/nl/p/remblokje ... R-p-117958" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door demonic »

demonic schreef:Je hebt 2 soorten remblokken, Metal & Resin. Die Metal kunnen soms lang blijven piepen. Ik gebruik die niet meer. Het voordeel van die Metal blokken is dat die slijtvaster zijn in de modder, maar voor mij is het MTB seizoen bijna over dus is dat voor mij geen probleem. Die Resin blokken remmen gewoon beter.

wat ik vroeger ook deed als ik met Metal blokken reed was mijn schijfremmen eens inspuiten (en dan weer met een doek goed inwrijven) met Disc Brake Silencer van Swisstop (een soort grafiet). Dat hielp een tijdje.
lees eens opnieuw wat ik zei. Hier zitten 2 mogelijke oplossingen. Neem organische (soms Resin genoemd):
https://www.decathlon.be/nl/p/remblokje ... mc=8236944

en anders die silencer gebruiken. https://www.bike-discount.de/fr/acheter ... 50ml-30929

Dr. Google: https://www.merlincycles.com/blog/buyer ... rake-pads/
Yorben
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 sep 2018 23:52

Re: Voorrem maakt piepend geluid

Bericht door Yorben »

sorry heb ik niet aan gedacht toen ik het schreef :-?
Plaats reactie