Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
XSV_Steph
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 19 sep 2018 18:42
Rijdt met: 2017 Scott Genius 700 LT Tuned // 2018 YT Tues // 2018 Trek Marlin 7

Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door XSV_Steph »

Hoi mensen,

Ik ben beginnend MTB'er. heb in Januari een instapmodel gekocht van TREK, de marlin 7.

Ik ben voornamelijk bezig geweest met XC, samen met mn neven die eigenlijk meer met de koersfiets rijden.

Nu, in de voorbij zomer stond ik er wat alleen voor mede doordat mn neven in de zomer enkel met de koersfiets rijden.

Ik ben dan intussen wat op you tube naar video's beginnen kijken van downhill en single trails/enduro.

Ik ben dan ook op eigen houtje de eerste stappen gaan zetten in enduro en single trails. ben dus een paar keer naar Boom/Terhagen geweest en dit ligt me veel beter dan de XC.

nadeel is dat mn huidige trek daarvoor niet echt geschikt is en ik ondertussen al wat kosten heb gehad. Ik weet dat deze marlin 7 een instapmodel is en heel goedkoop is afgemonteerd.

Ik weet voor mezelf nu echter wel dat ik meer neig naar het downhill/enduro/trails en minder naar XC.

Aangezien zo een fully downhill MTB toch wel een serieus pak meer kost en ik niet meteen 4000 euro heb voor een nieuwe MTB die hiervoor geschikt is, heb ik wel een andere optie via mn werk.

M'n werk biedt namelijk een fietsdeal aan bij 1 bepaalde fietswinkel waar echter het gamma in MTB's heel beperkt is. Het is eigenlijk een deal voor een elektrische fiets (bevordering van woon-werkverkeer).

maar we mogen uiteraard ook een ander model/type kiezen.

Nu, het enige fully model dat deze verkoper aanbiedt, is een thompson carbon fully 29". ( http://www.thompson.be/website/nederlan ... ULLY29.asp" onclick="window.open(this.href);return false; )

ik heb hier op het forum al een topic gelezen van iemand met ongeveer dezelfde vraag..

Is deze fiets geschikt/het waard? De groepen, remmen en vering die eropstaan zijn alvast pakken beter dan hetgeen nu op mn marlin 7 staat (denk ik). ( https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 7/p/17382/" onclick="window.open(this.href);return false; )

Ik durf momenteel ook nog niet echt jumpen of droppen maar zou dit in de toekomst wel aan willen leren..

het probleem bij het jumpen/droppen is dat ik er de durf nog niet voor heb. Wat wel al verbeterd is met die paar keren naar Boom/Terhagen te gaan zijn de steilere afdalingen en enduro-achtige trails. maar daar rijd ik dus alles gewoon mee kapot op mijn huidige MTB. Maar ik ben gemotiveerd en ik wil wel degelijk downhill tracks gaan doen.

De reden dat ik nu wel voor die Thompson zou wwillen gaan is heel simpel, het kost mij door de tussenkomst van mn werk zo goed als niets..

Dus mn vraag: kan ik hiermee een jaar of 2-3 verder voor hetgeen ik zou willen doen? Ik zou volgende zomer wel eens naar de ardennen (Malmedy) of Duitsland (Winterberg) willen gaan om te gaan biken.. Is deze thompson daar geschikt voor of rijd ik die hoogstwsl ook in de kosten met zo een tracks?

mvg,

Stephane

PS: als er mensen zijn die mij de basics van het jumpen/droppen willen aanleren..... graag :)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door Free_ltd »

Zo op het eerste zicht toch een pittige prijs voor die fiets. Maar wss gaat er nog korting vanaf. Hangt een beetje af nog van de korting.
XSV_Steph
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 19 sep 2018 18:42
Rijdt met: 2017 Scott Genius 700 LT Tuned // 2018 YT Tues // 2018 Trek Marlin 7

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door XSV_Steph »

Laat ons zeggen dat na de tussenkomst van mn werk ik er persoonlijk iets van een 15-1600 euro voor betaal verspreid over 3 jaar... Het is een soort lease. Maar met extra legale voordelen via het werk. Moet em dan ook 3 jaar bijhouden.

Maar das uiteindelijk nog veel te veel als deze niet echt geschikt zou zijn voor hetgeen ik wil doen en ik er na een jaar een gescheurd frame mee heb ofzo.. Of de vering het begeeft of een te korte veerweg heeft voor te downhillen... . De groepen en onderdelen zullen wel allemaal oke zijn veronderstel ik.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door Free_ltd »

Tis zeker geen slechte fiets en ge hebt ook garantie hé.
Maar voor die prijs had ge bii een ander merk beter.

Maar als die uiteindelijk netto kost wat ge net schrijft, zeker doen.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door Jemp »

Prima afgemonteerd (XT) en 140 mm veerweg met Rockshok vering. Boost wielen. Slecht kan dat n iet zijn. Ik denk dat de prijs voor zo'n afmontage redeljk is.
XSV_Steph
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 19 sep 2018 18:42
Rijdt met: 2017 Scott Genius 700 LT Tuned // 2018 YT Tues // 2018 Trek Marlin 7

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door XSV_Steph »

Oke bedankt voor jullie feedback. Het is idd ook een mooie prijs voor me. En ik kan alvast iets geruster de track op.

Volgende week eens gaan bestellen dan! :)
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door dennisVO »

Vergeet niet naar de geometrie te kijken hé.
Ik zie daar niks van de op Thompson site.
Anders koop je misschien een fully met dezelfde geo als de XC.
Als je echt Trail/Enduro wil doen, moet je ook zien naar een bike met die geo.

Ik kom namelijk met hetzelfde verhaal.
Begonnen met toertochtjes op een simpele mtb.
Vrij snel begrepen dat ik het meer heb op technische en uitdagende ritten.
Dan een fully gekocht, die eigelijk ook gewoon een XC geometrie heeft.
Na 2 jaar daarop toertochten en regelmatige trail/lichte enduro uitstappen, nu eindelijk een échte Trail-bike gekocht en het verschil is enorm.

Niet vergeten uiteraard dat het ventje op de fiets heel veel verschil maakt ;-)

Sluit je op Facebook aan op de G-Bike groep (GBMF).
Zondag is het bv een Trailride in Malmedy om mensen kennis te laten maken met enduro / trail.
Super chille dudes en er is altijd wel iemand te vinden om af te spreken voor een ritje.

Succes!!
XSV_Steph
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 19 sep 2018 18:42
Rijdt met: 2017 Scott Genius 700 LT Tuned // 2018 YT Tues // 2018 Trek Marlin 7

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door XSV_Steph »

Hoi Dennis,

Bedankt voor je info, ik was idd ook een beetje ah twijfelen of die Thompson wel de geschikte bike was voor hetgeen ik wil gaan doen. Maar blijkbaar heeft die fietsenwinkel zijn gamma uitgebreid betreffende de mountainbikes en vooral de fully keuzes! :) Ze verdelen nu blijkbaar ook HAIBIKES!

ik heb al even gekeken en ga morgen sowieso deze bestellen:

https://www.haibike.com/en/INT/bikes/62 ... dwnhll-9-0" onclick="window.open(this.href);return false;

wat een lekker ding! :P :P

en dezelfde prijs als die thompson!

De geo is idd ook totaal anders dan dat Thompson model dat ik me wou aanschaffen.

uiteraard ga ik deze nog niet tegen zondag hebben dus Malmedy zal nog niet lukken voor me.
Ik ga me wel aansluiten bij jullie groep zodat ik op de hoogte blijf van jullie events!

alvast bedankt en tot binnenkort!
XSV_Steph
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 19 sep 2018 18:42
Rijdt met: 2017 Scott Genius 700 LT Tuned // 2018 YT Tues // 2018 Trek Marlin 7

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door XSV_Steph »

wel nog 2 vraagjes..

1) deze haibike weegt nog 2kg meer dan mn huidige Trek hardtail..ik dacht juist dat de duurdere fietsen minder gingen wegen?

2) blijkbaar is deze enkel te krijgen in een 27,5", is dit standaard voor een downhillbike? ik dacht net dat je met een 29" stabieler stond op een track? en met kleinere wielen 2kg meer wegen??
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Nieuwe thompson fully.. goed idee?

Bericht door Jumping Jack »

Met een trail/enduro gerichte fiets heb je imo toch meer mogelijkheden dan met een pure downhill fiets. Een klimmetje zal geen pretje worden daarmee...
Plaats reactie