Welke setup 2x10

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Welke setup 2x10

Bericht door janssis werner »

Wat ik wil zeggen is , als je zelden op uw 22 rijdt dan zul je ook weinig op uwe 24 bollen. Als je veel op souplesse rijdt dan is dat goed voor die dat kan. Als ik kijk naar degene die nog bij ons op de 26 rijden , dan zie je dat deze nog snel op de grote plateau rijden. Ik vindt het ook geen plus punt op een 29 waar een trippel op staat. Daarmee rij je ofwel te groot of juist te klein. Daarom vindt ik voor de 26 en de 27'5 een trippel en voor de 29 een 1x of 2x en deze laatste kan ook voor de 27'5. Plus kijk maar eens wat er standaard op deze fietsen staat.

Grtjs.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke setup 2x10

Bericht door RigolleM »

Op mijn 26'er reed ik toendertijd met 36-22 vooraan, om er de vaart in te houden. Achteraan was het een 11-32.
Het was een tijdperk dat er nog geen fabrieksdubbels waren zoals nu. Je moest dus een triple crank ombouwen naar een dubbel.
Als je vandaag de dag een low budget MTB aanschaft maak je nog kans een triple tegen te komen, maar dan meestal zijn die afgemonteerd met oudere types van versnellingen.
De meeste nieuwe MTB's zijn allemaal uitgerust met 2x of 1x of dit nu een 27,5 of 29" fiets is. Heeft niks te maken met de wielmaat maar met wat er op de markt beschikbaar is.
Stel dat een 29'er nooit zou bestaan hebben, maar dubbels en singles wel... dan zouden vandaag de dag alle 26'ers met een dubbel of single rondrijden. De fabrikanten (maar vooral de marketing) beslissen met wat wij vandaag rondrijden, als je geen 26'ers en/of triples kunt kopen dan ga je die ook niet meer zien rondrijden...
Laatst gewijzigd door RigolleM op ma 20 aug 2018 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Welke setup 2x10

Bericht door janssis werner »

Tis goed . Van die schrijffouten is laag tegen de grond. Heb daar in mijn jeugd al genoeg last mee gehad en hoef dit van u niet te pikken. Nu worden de kinderen daar mee geholpen. In die tijd werd je daar op afgerekend. Dus dit verteld meer over u dan over mij. Plus als je antwoord, doe dat dan naar de persoon die de vraag stelde en niet op iemand die zijn mening wil geven om te helpen. Dus als je kinderen hebt met dit probleem lach ze dan ook maar uit .

Grtjs en ook een fijne avond voor u.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke setup 2x10

Bericht door RigolleM »

Iemand op zijn schrijffouten wijzen is niet iemand uitlachen. Mocht dit zo zijn overgekomen, hierbij mijn excuses...
Ik ben (over)gevoelig voor dt-fouten in de 1ste persoon enkelvoud (ik), mea culpa!
Het is dan ook niet de eerste keer dat men mij hierop aanspreekt, maar het is gewoon sterker dan mezelf.

Ten tweede, dit is een forum en wordt er gereageerd op een mening. Als je dit niet mag/kan dan kan je nog moeilijk over een forum spreken.
Uw aangeboden hulp (wielmaat vs verzet) is volgens mij foutief, dus ik probeerde dit een klein beetje te verduidelijken.
Als je het niet eens bent met mijn mening heb je het volstrekte recht om hierop in te gaan.

Terug on topic?
Gebruikersavatar
gregvdh
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 12 jul 2013 19:57
Rijdt met: Scott Scale 60

Re: Welke setup 2x10

Bericht door gregvdh »

Hallo jongens.

Dit is niet de bedoeling van mijn vraag!!!!

Stick to the point AUB.

Bedankt.

Appropos, ik zou gaan voor 2x10 set-up of 1x10 setup. Heb hiervoor nieuwe vraag opgemaakt.


Maar geen geruzie AUB. Dit is er al genoeg in de wereld!!!!

Peace!!!!
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Re: Welke setup 2x10

Bericht door Dr.Gonzo »

http://www.bikecalc.com/gear_ratios" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Welke setup 2x10

Bericht door aresius »

met deze heb je het iets grafischer en kan je verschillende setups direct vergelijken:
http://ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie