MTB cassette wisselen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
philippe daems
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 aug 2018 15:39

MTB cassette wisselen

Bericht door philippe daems »

Ik rij momenteel met een Shimano cassette M7000 11speed 11-42.

Kan ik deze vervangen door een SHIMANO 105 CS-5800 11-SPEED HG EV CASSETTE.

De 42 achteraan vind ik veel te groot en wil bij de kleintjes maar 1 tand schakelen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door Free_ltd »

Geen idee of dat gaat, maar een 105 casette is niet voor MTB, maar voor op een racefiets.
Gij moet nogal kracht in uw benen hebben om een 42 te groot te vinden ofwel is het bij jullie helemaal plat zonder bergjes :lol: Met nen 28 achteraan zou ik in mijne regio enorm veel stappen naast de fiets :lol:
philippe daems
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 aug 2018 15:39

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door philippe daems »

Er zit een beetje kracht in, maar de voorste tandwielen (tjes) zijn maar 34 en 24.

Dus kan je de beentjes heel zot laten draaien.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door G-m@n. »

dat moet lukken ja, enkel opletten met de lengte van u ketting maar dat zal ook wel ok zijn.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door De Wreter »

Free_ltd schreef:Geen idee of dat gaat, maar een 105 casette is niet voor MTB, maar voor op een racefiets.
Gij moet nogal kracht in uw benen hebben om een 42 te groot te vinden ofwel is het bij jullie helemaal plat zonder bergjes :lol: Met nen 28 achteraan zou ik in mijne regio enorm veel stappen naast de fiets :lol:
Ge moet daar nie zo mee lachen, ik rij op één MTB ook met een race cassette. Als je dubbel of triple rijdt vanvoor is dat zo goed als overal tot overal inzetbaar.
En het rijdt een stuk fijner.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door PainSosis »

De Wreter schreef:
Free_ltd schreef:Geen idee of dat gaat, maar een 105 casette is niet voor MTB, maar voor op een racefiets.
Gij moet nogal kracht in uw benen hebben om een 42 te groot te vinden ofwel is het bij jullie helemaal plat zonder bergjes :lol: Met nen 28 achteraan zou ik in mijne regio enorm veel stappen naast de fiets :lol:
Ge moet daar nie zo mee lachen, ik rij op één MTB ook met een race cassette. Als je dubbel of triple rijdt vanvoor is dat zo goed als overal tot overal inzetbaar.
En het rijdt een stuk fijner.
24 vooraan 28 achteraan: 24/28 = 0,85

Voor het betere Ardennen werk hoor je velen aanraden om bij een single speed toch maar nen 30 te steken vooraan.
Voor de meeste cassettes komt de verhouding dan tussen de 0,75 en de 0,60 te liggen.
Van bijna alle combinaties liggen de verhoudingen voor het kleinste verzet altijd tussen de 0,75 en de 0,60.

Niet alleen in de Ardennen maar ook op de hele steile technische klimmetjes (terrils ed.) of gewoon de steile bermen op en af moet je toch over serieuze benen beschikken om dat te kunnen met 0,85.
Niet ondoenbaar voor de getrainde atleet maar voor recreanten.....
philippe daems
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 aug 2018 15:39

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door philippe daems »

Ik was al van plan om een wiel voor de Ardennen aan te schaffen en eentje voor het platte land.
In oktober rij ik een ritje op het strand, dan is het leuker met een race-casette denk ik.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door Free_ltd »

PainSosis schreef:
De Wreter schreef:
Free_ltd schreef:Geen idee of dat gaat, maar een 105 casette is niet voor MTB, maar voor op een racefiets.
Gij moet nogal kracht in uw benen hebben om een 42 te groot te vinden ofwel is het bij jullie helemaal plat zonder bergjes :lol: Met nen 28 achteraan zou ik in mijne regio enorm veel stappen naast de fiets :lol:
Ge moet daar nie zo mee lachen, ik rij op één MTB ook met een race cassette. Als je dubbel of triple rijdt vanvoor is dat zo goed als overal tot overal inzetbaar.
En het rijdt een stuk fijner.
24 vooraan 28 achteraan: 24/28 = 0,85

Voor het betere Ardennen werk hoor je velen aanraden om bij een single speed toch maar nen 30 te steken vooraan.
Voor de meeste cassettes komt de verhouding dan tussen de 0,75 en de 0,60 te liggen.
Van bijna alle combinaties liggen de verhoudingen voor het kleinste verzet altijd tussen de 0,75 en de 0,60.

Niet alleen in de Ardennen maar ook op de hele steile technische klimmetjes (terrils ed.) of gewoon de steile bermen op en af moet je toch over serieuze benen beschikken om dat te kunnen met 0,85.
Niet ondoenbaar voor de getrainde atleet maar voor recreanten.....
Zo bekijk ik dat allemaal niet :lol:
Ik reed voorheen met 38-34 vooraan en achteraan 11-36. Maar ben nu niet bepaald ne goeie klimmer en heb dus achteraf een 11-42 casette gestoken waarmee ik beter overal boven geraak :lol:
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door PainSosis »

Van drivetrain wisselen kan prijzig zijn.
Toen ik wou weten of ik een double zou steken vooraan of bij single blijven heb ik onderstaande tabel gemaakt.
Gelijkaardige nummers zijn gelijkaardige verzetten.
Op die manier kan je u een id maken van wat je gaat kopen en hoe groot of klein je gaat stampen in vergelijking met wat je nu hebt.

Dankzij onderstaande tabel heb ik uiteindelijk gewoon een front derrie gekocht en double cranck 24-36 ipv een upgrade naar 12 speed.
Ik had een 11-42 steken van mijn origineel gemonteerde single speed 1x11

De verschillen van 0,75 en minder zijn te verwaarlozen maar ik heb toch graag dat ééne verzetje reserve onder de 0,7 voor de hele steile stukken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PainSosis op zo 19 aug 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: MTB cassette wisselen

Bericht door kevx »

Ik ben ook van plan om dit te doen. Nu ik geen racer meer heb doe ik geregeld baanritjes met de mtb. Met de niner 1x12 zit ik met een 36 voor altijd op de 4 kleinste achter te rijden waardoor deze snel slijten. Bestaat er al een baancassette hiervoor? Heb gelezen dat sram een xdr body heeft voor de racer waar een spacer tuss wordt geplaatst voor 11 speed cassettes. Zouden de cassettes hiervoor ook op een xd body passen?
Plaats reactie