Vanuit Nederland naar de Ardennen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
CrniB
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 jul 2018 15:25

Vanuit Nederland naar de Ardennen

Bericht door CrniB »

Ik vind het leuk om te mountainbiken, (logisch anders had ik mij hier niet geregistreerd), ik zit veel op de mtb in de duinen in Nederland. Ik ben mij aan het voorbereiden aan een flinke tocht vanuit Nederland naar de Ardennen, het wordt de eerste keer. Hebben jullie goede tips die ik als beginneling voor zo'n toch kan gebruiken?
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Vanuit Nederland naar de Ardennen

Bericht door funkstar »

Op http://www.solosride.be" onclick="window.open(this.href);return false; staat er een route die start in meersel dreef (aan de Nederlandse grens) en naar het meest zuidelijke punt van België gaat.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Vanuit Nederland naar de Ardennen

Bericht door Muntanya »

Ik heb ooit de intentie gehad om een tocht naar mijn zus uit te voeren (feestje in de late namiddag, 's ochtends vroeg vertroken) van 170km. Die is mislukt door een slechte voorbereiding: ik had een reserveband mee met dik ventiel (Schrader) en die kon niet door het ventielgat. Daarom: check of je materiaal compatibel is. Zeker mee te nemen: reserve biba (mét juist ventiel), plaksetje (want je kan niet oneindig binnenbanden meezeulen), pomp, bandenlichters en ik vind een verloopnippel Schrader-Presta ook zeer interessant. Tubeless: binnenband (of je moest bij een benzinestation stranden), tubeless repair kit, mesje (die worsten zijn te lang en steken teveel uit), bandenlichters, verloopnippel, pomp. Ook voor iedereen een multitool. Hoe vaak is er iets net niet goed genoeg aangespand of rammelt er iets? Of dat zadel dat een beetje te scheef staat, merk je op na 100km...

Zorg dat je voldoende voedsel en water bij hebt. Een Camelbak vind ik echt wel interessant.

Wat betreft de route... Nederland is groot he. Kom je vanuit Groningen of vanuit Maastricht, dat maakt serieus veel uit voor je voorbereiding: over bagagedragers kan ik niets zeggen. De route: ik denk dat RouteYou.com een ideaal instrument is om je route te plannen. Bedenkt, en dat weet ik omdat ik zelf actief ben op OpenStreetMap, dat er daar heel veel wegen en wegels getekend worden die in werkelijkheid niet bestaan en RY neemt deze over. Een paadje tekenen kost 5 minuten, dit corrigeren gebeurt vaak enkel nadat er een OSM actieveling zichzelf klem gereden heeft. Combineer RY met Trailforks.com om leuke stukjes te vinden en met https://www.sport.vlaanderen/waar-sport ... e-planner/" onclick="window.open(this.href);return false; (eigenlijk ook RouteYou maar daar zie je het MTB netwerk van Vlaanderen) en dan heb je alvast door Vlaanderen een mooi traject. Op RY plan ik altijd met de optie "OSM-kortste".

Dat zijn de eerste dingen die in mij opkomen...
Plaats reactie