Schwalbe super moto

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
mrdepo
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 18:43

Schwalbe super moto

Bericht door mrdepo »

Hallo,

Vroeger nooit in de zomer de mtb op geweest, nu toch wel zin eens naar Kemmel en omstreken te gaan. Gezien de kurkdroge toestand haalbaar met de schwalbe super moto banden of toch nog iets meer profiel?

Mvg Jürgen
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Johan-b »

Vind het een mooie band, maar in mijn ogen enkel geschikt voor straat en licht ofroad werk.
Mijn "klassieke" rocket ron, racing ralph combinatie snijd ook redelijk vlot door het losse zand.
mrdepo
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 18:43

Re: Schwalbe super moto

Bericht door mrdepo »

Hallo,

Heb het risuco genomen en heel goed doenbaar enkel jammer dat er vele tracks bijna toegegroeid met bramen en netels.

Mvg Jürgen
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Johan-b »

Foto'tje? Staat wel mooi denk ik ;)
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Nova »

Ik rij sinds een klein jaar met een naar fixie/terrein aangepaste reisfiets voorzien van deze 62mm Schwalbe super moto - x banden.
Ze bollen goed op baan, grind, aarde, druk 3-3.5 bar (max is 4). Het enige dat wat ambetant is dat het profiel (vooral bij nieuw, en vooral voorband), met brede < vormige eilanden erg gemakkelijk steentjes vasthoudt tussen de eilanden. Ik zit de fiets dus vaak om te draaien om steentjes eruit te halen, opdat ze zich niet door de antilek zouden krassen.
Ik had 1 klapband, recentelijk, baan met uitgereden berm, diepe put, groot hoogteverschil langs ruwe asfaltrand, te laat gezien en wiel schoof ernaast langs die ruwe rand. Scheur van 1 cm in buitenband en binnenband. Binnenband vervangen, de super moto x buitenband scheur, onder normale druk, gevuld met vloeibare hechtende rubber.
Er is 1 iets negatiefs(?) vermeldenswaardig aan deze buitenbanden: er ontstaat een haarscheurtje over de volledige omtrek, slingerend 0.5-1 cm buiten de profielzone, tussen de 2 lijnen/naden? in de rubber, zowel voor als achter - nooit eerder gezien bij vroegere fietsen/banden.
Misschien komt het door permanent 3+ bar bij een 4 bar max, en vaak veel gewicht, geen idee.
Zal wel zien op termijn of het iets is om zorgen over te maken, ik hou het in de gaten.

De achterband gaat nu 12000 km mee, het profiel is 1 van de 4(?) mm afgesleten, vooraan (25000 km) nagenoeg niks, allicht omdat die maar een vijfde van het gewicht moet dragen.
Hier en daar hebben de eilanden wat kerfjes, allicht door glasbrokjes.
Al bij al erg goed meevallend voor zoveel km op de baan.
Vergeleken met de Marathon Plus standaard breedte band, heel wat beter.
Dat is wat grotere oppervlakken doen: minder slijten. Geld voor aandrijving en ook voor banden. Was ook mijn bedoeling in de eerste plaats.

https://www100.zippyshare.com/v/3wEBiAYO/file.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www71.zippyshare.com/v/DHomlKJI/file.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Nova op ma 16 jul 2018 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Schwalbe super moto

Bericht door aresius »

+3 bar is wel veel voor zo'n ballonbanden.
Vroeger gebruikte ik de Super Moto 2.35 banden voor woon-werk-verkeer.
Hier zette ik maxium 2 bar op, zo behielden ze nog wat comfort.
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Nova »

aresius schreef:+3 bar is wel veel voor zo'n ballonbanden.
Vroeger gebruikte ik de Super Moto 2.35 banden voor woon-werk-verkeer.
Hier zette ik maxium 2 bar op, zo behielden ze nog wat comfort.
Ik heb die 2 bar geprobeerd (was zo geleverd) maar ik ervaarde dat alsof ik op zompig gras reed, en ze maakten een ambetant krakend geluid (allicht door de grote vervorming). Na 500 meter was het al genoeg voor me. Dan een tijd 3 bar, en uiteindelijk 3.5, omdat ik vaak veel gewicht meesleur en de vervorming weer die zompige richting op ging, lastiger te sturen en moeilijker evenwicht.
Misschien zijn mijn velgen wat te smal (Ryde Yura 22, 36 spaken) velgbed 22mm) voor de 62mm banden. Maar heb ik niet in te kiezen gehad. Wat was uw velgbedbreedte?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Schwalbe super moto

Bericht door aresius »

Van die vervorming heb nooit een slechte ervaring gehad, de banden hadden wel extreem veel grip.
Maar ik ben wel een relatief lichtgewicht, maar ik sleurde er ook regelmatig een laptop op mee.
Mijn velgen waren ook heel smal nog van de 26er tijd.. er hebben verschillende wielen onder gezeten en de smalste waren Crossmax wielen.

Afbeelding
Tijdens een fietsvakantieke ..
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Nova »

Met een fietskar in het bos...ook wel iets aparts.
Ik heb al enkele keren met zo een kar (wel wat groter/zwaarder, bedoeld voor kinderen/honden) gereden en dat was op de baan al niet evident. De eerste keer ging 1 van de wielen naast de baan en het nochtans kleine verschil in hoogte baan/berm was toch al genoeg om het ding op zijn kant te gooien.
Een andere keer raakte ie in een soort van slinger links/rechts waar ik maar met veel moeite uit raakte.

Er is nog 1 iets om op te letten met zulke dikke banden: water en gladde tegelbedekking (zo van die decoratieve natuursteen(?) die ze hier en daar gebruiken als straatbedekking.
Met de Marathon Plus'en moest ik enkel letten op boordstenen met 45° hoeken, vooral als ze nat waren.
Dat probleem heb ik niet meer met deze super moto x (allicht door breder en dat schuin randje te smal om te doen schuiven), maar het is nu omgekeerd: op vlakke stenen schuift ie gemakkelijk.
Nog geen jaar gepasseerd en al 3 keer zo uitgeschoven>gevallen, telkens bij nattigheid, zelfs maar juist wat kort licht gedruppel, direct spekglad.
Allicht door het groter contactoppervlak voor zelfde gewicht = minder druk (=per opp eenheid) dus minder wrijving / minder grip.
Maar dat is gewoon iets om aan te denken, die gladde stenen zijn maar op enkele plaatsen.

Wat ik wel heb ondervonden is dat met een vast tandwiel (fixie) je veel beter kunt balanceren. Met een vrijwiel kun je niet steunen op het been waarvan de pedaal naar achter zit - geen weerstand. Met een fixie dus wel. Zelfs zodanig dat ik spijts mijn fiets het zwaartepunt ergens midden aan het bagagerek heeft zitten, nog recht kan houden bij quasi stilstand.

De super moto x banden pakken wel veel modder / water mee, dus ik heb serieuze spatlappen/borden gebricoleerd, vooral om het van de ketting te houden. Een kettingkast gaat niet door de te kleine frame clearance van mijn kettingblad. Zelfs een plaat naast het kettingblad, want ik merkte dat het wiel de modder deed meedraaien tot daar en zo op kettingblad en ketting sproeide. De plaat lost dat op, getuige hetgeen aan de binnenkant ervan plakt.

Eigenlijk heeft de band geen echt mtb profiel, het zijn grote eilanden en relatief weinig oppervlakte aan de binnenkant van het profiel. Mtb is doorgaans omgekeerd, weinig noppen, veel binnenoppervlakte, een beetje zoals de spikes van een voetbalschoen. Toch gaat het goed op gras / grind / aardepaadjes, zelfs op 3.5 bar.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Schwalbe super moto

Bericht door PainSosis »

Dat heen en weer slingeren doet me terugdenken aan onderstaand filmpje over gewichtsverdeling op je aanhang/whatever.
Interessant voor de vakantiemaanden.

https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM
Plaats reactie