Schwalbe super moto

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Schwalbe super moto

Bericht door aresius »

Nova schreef:Met een fietskar in het bos...ook wel iets aparts.
Ik heb al enkele keren met zo een kar (wel wat groter/zwaarder, bedoeld voor kinderen/honden) gereden en dat was op de baan al niet evident. De eerste keer ging 1 van de wielen naast de baan en het nochtans kleine verschil in hoogte baan/berm was toch al genoeg om het ding op zijn kant te gooien.
Een andere keer raakte ie in een soort van slinger links/rechts waar ik maar met veel moeite uit raakte..
Die foto is vanuit het Meerdaalwoud. Het was enkele jaren geleden tijdens een fietsvakantie in eigen land, de ganse Vlaanderen fietsroute (+-980km) gereden op 9 dagen. Mooie route, zeker provincie Limburg en de ganse taalgrens.

Deze fietskar heeft maar 1 achterwiel en was eigenlijk heel stabiel en volgde mooi de bike. Behalve het extra gewicht heb je geen last van die kar. Het was wel opletten geblazen bij korte bochten. Intussen de kar verkocht aan een Nederlands koppel.
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Nova »

PainSosis schreef:Dat heen en weer slingeren doet me terugdenken aan onderstaand filmpje over gewichtsverdeling op je aanhang/whatever.
Interessant voor de vakantiemaanden.

https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM
Nou, ik had de kar net gekocht, en er zat dus niks in. De slingering moet een andere oorzaak hebben gehad.
Ik heb op dat vlak al eerder enige ervaring gehad, een nieuwe fiets die erg onstabiel aanvoelde, ik moest constant bijsturen.
Uiteindelijk ontdekt dat enkele kilo's bagage bovenop de bagagedrager dat gevoel totaal wegnam.
Ik heb er dus een mandje op gemonteerd, waar ik enkele kilo's standaard bagage die anders in een fietstas zat, in heb gelegd.
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Nova »

De supermotoX achterband gaat nu een jaar mee.
Met een druk van 3 bar slijt de band buiten het center / aan de buitenrand van de loopvlak eilanden sneller dan op de eilanden zelf.
Met 3.5 bar is er verdeling.
Het loopvlak heeft nu nog 1 mm profiel. De binnenkant van de meer zijwaartse eilanden heeft geen profiel meer, en de rubber ziet er "stoffig bleek" uit, de band zal dus op korte termijn vervangen moeten worden.
Hij zal een 20000-25000 km hebben meegegaan, gebruik op straat (asfalt, beton), en vaak veel gewicht.
Bij mijn Marathon Plus banden op de oudere fietsen kon ik blijven rijden tot ik de antilek hier en daar zag.
De supermotoX heeft een dunner antilek, dus mogelijk is dat niet aangewezen.
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: Schwalbe super moto

Bericht door Nova »

Vorige zaterdag de achterband vervangen wegens aan 1 kant voorbij het profiel gesleten
Verklaring voor het schuine slijten heb ik nog niet, ik heb wel vastgesteld dat de spaakflenzen van de achternaaf niet gecentreerd zitten tussen de uitvaluiteinden, normaal zou het wiel dus wat parapu gespaakt moeten zijn, indien niet zou dat misschien dat schuin afslijten bkunnen verklaren.

De smallere Schwalbe Marathon Plus had een voordeel tov deze super moto: de antilek was dikker dan een punaise lang is, ik heb enkele keren dus punaises zien zitten zonder lek. Gisteren met de super moto was dat anders, plop, punaise, lek, vervangen.
Punaises op de baan komen doorgaans van klojos.
Zulke brede banden hebben enige nadelen, een wiel eruit nemen = band moeten leeglaten en heropblazen om langs de remsokkels te raken, en antilek dunner.
Een dikkerwandige/antilek 62 mm zou me interesseren, als ze bestaat, gewicht tel ik minder dan lekbestendigheid.
Plaats reactie