27.5+ advies en ervaring

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Edlisjas »

mafel schreef:Volgens volgend filmpje heb je met 27,5+ banden meer kans op lek rijden ?

" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit correct ?
Tuurlijk, hoe breder de band hoe groter de kans op een lek. Dat is toch logisch? Ik heb enkele duizenden km’s met de mijne en ben 1 keer lek gereden (tubeless) maar het gat dichte zich onmiddellijk.
mafel
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 20:30
Rijdt met: Orbea Laufey H20

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door mafel »

Edlisjas schreef:
mafel schreef:Volgens volgend filmpje heb je met 27,5+ banden meer kans op lek rijden ?

" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit correct ?
Tuurlijk, hoe breder de band hoe groter de kans op een lek. Dat is toch logisch? Ik heb enkele duizenden km’s met de mijne en ben 1 keer lek gereden (tubeless) maar het gat dichte zich onmiddellijk.
Ok, thanks, klinkt inderdaad logisch :-)

1 keer op duizenden km's kan ik mee leven
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

Update:

Ik heb mijn budget wat opgetrokken tot een 3000euro.
Ik wil wel graag een FM binnen een beperkte straal van mijn woning En dus zit ik wel gebonden aan een aantal merken.
Cube, Trek, Specialized, Giant en BMC.

Blijkbaar moet ik het eerder in het type TRAIL gaan zoeken omdat daar de meeste 27.5+ te vinden zijn en indien FS ook de meeste veerweg.

BMC valt al af wegens buiten budget en echt wel race georiënteerd.
Dan heb ik de Stumpjumper Comp Alloy 27.5
Trek Fuel EX 8 27.5 Plus
Trek Top Fuel 8
Giant XTC Advanced 27.5+
Cube Stereo 140 HPC SL 27.5
Mits een beetje korting eventueel de Cube STEREO 140 HPC TM 27.5


Persoonlijk vind ik de eerste Cube het interessantste qua afmontage.
Volledig XT en een Fox 34 float ipv de meeste een Rhythm (of zie ik deze mis).
De meerwaarde van het carbonframe vind ik dan iets minder. Die twin mold tech vind ik een raar zicht, maar is misschien wel goed).

Iemand een voorkeur of ervaring met één van deze fietsen?

Ik ga morgen verder informeren naar de beschikbaarheid van de Cubes en Treks.
Vrijdag kan ik verder informeren naar de Specialized.
De Giant heb ik al gezien maar de Fully's genieten toch de voorkeur.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door dennisVO »

Joriski schreef:
BMC valt al af wegens buiten budget en echt wel race georiënteerd.

er staat nochtans een schone BMC Trail bike te koop hier: viewtopic.php?f=34&t=145876
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

dennisVO schreef:
Joriski schreef:
BMC valt al af wegens buiten budget en echt wel race georiënteerd.

er staat nochtans een schone BMC Trail bike te koop hier: viewtopic.php?f=34&t=145876
Inderdaad, niet mis maar ik verkies een nieuwe fiets. Ongeacht de staat van occasie fietsen en met alle respect voor zij die er ene verkopen, als ik de verkoper niet ken dan pas ik liever.

De Cubes waren niet meer leverbaar en werden door enkele 'kenners' afgeraden en dan wel door garantie issues.
Ik ben dan gegaan voor de Trek Fuel EX 8 27.5 Plus matt black.
Alu, genoeg veerweg en de eagle als schakelsysteem, ik denk geen slechte keuze.

29ers werden mij op verschillende plaatsen afgeraden omwille van mijn kleinere gestalte. 1m72 zou toch niet echt een voordeel zijn met een 29er tussen de benen.
27.5 zou beter passen en aangezien ik voor een + bike wou gaan zit ik ineens goed met 2.8" banden.

Soite, ik kijk uit naar de levering en de eerste rit. Zodra die gepasseerd is zal ik de bevindingen op het forum posten.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door kenny »

27,5+ en 29 is nagenoeg gelijk. Zeker weten dat er 29" wielen zullen passen in je aankoop. Het argument van grote is dus zever. Ikzelf ben trouwens ook 1m72.
In elk geval proficiat met de aankoop en veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door dennisVO »

ik ben 1m74 en heb ook de 29er.
voelt niet te groot aan ... integendeel, als ik nu op een 26 stap zit ik precies op een kinderfietsje.
heeft dus met gewoonte te maken, alles went.
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

dennisVO schreef:ik ben 1m74 en heb ook de 29er.
voelt niet te groot aan ... integendeel, als ik nu op een 26 stap zit ik precies op een kinderfietsje.
heeft dus met gewoonte te maken, alles went.
Het zou vooral met de geo's te maken hebben.
Ik denk alleen niet dat het bij dit type fiets van belang is.

De superfly die ik had was gewoon racegeoriënteerd terwijl een all mountain - trail fiets totaal anders zit.
Ik word er een beetje mee uitgelachen, want zo'n fiets daar kan je in belgië niets mee doen.
De rug is alvast erg dankbaar en ik denk dat het plezier om in het bos te fietsen op deze manier wel terug komt.
Ik besef wel dat de 27.5 + banden niet bijdragen tot snelheid maar daar hoeft het eigenlijk niet meer om te gaan.
14.5kg is absoluut niet licht maar als ik de fiets van mijn 11 jarig zoontje op de weegschaal zet, weegt die niet veel minder.

Ik bedoel hiermee dat alles een beetje afhangt van de verwachtingen.
Van mijn Superfly verwachte ik snelle leuke tochtjes door het bos maar dat draaide totaal anders uit. Tot op het punt dat ik enkel op de weg fietste en het bos nog niet eens meer bekeek.
Dus een beetje langzamer maar met een dosis extra plezier hoop ik de weg door de bossen terug aangenaam te vinden.
Een setje 27.5 Schwalbe G One zullen er zeker aankomen maar de hoofdzaak is terug het bos in zonder het gevoel te hebben om met een vrachtwagen rond te rijden of na 15minuten een pijnlijke onderrug te hebben.
Alles went maar als er geen plezier is, toch niet zo
mafel
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 20:30
Rijdt met: Orbea Laufey H20

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door mafel »

Waarschijnlijk een domme vraag maar het is de beginnershoek voor iets.

Ik heb nu 27,5+ banden en wil een reserve binnenband.

Kan ik eender welke 27,5 binnenband nemen of moet deze specifiek voor 27,5+ zijn ?

Op Youtube wordt er gezegd dat je een binnenband van 27,5 eigenlijk voor alles kan gebruiken (ook voor 26 en 29) maar in de online winkels zijn er binnenbanden specifiek voor 27,5+ (zoals bijvoorbeeld deze: https://www.bikester.be/schwalbe-no21f- ... 67114.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door kenny »

Het is een beetje afhankelijk van hoe vlot jij een band monteerd. Als je daar niet zo vlot in bent zou ik toch opteren voor een specifieke 27,5+ biba. Als je daar wel goed mee weg kan zijn de andere ook een optie. Wel opletten dat niet alle banden evenveel rekken.
De binnenband waarvan je de link post is eigenlijk gewoon een 27,5 binnenband waar veel rek opzit (ik heb deze zelf ook liggen hier)
Plaats reactie