27.5+ advies en ervaring

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

Hoi,

ik rij momenteel voornamelijk op de weg met mijn cyclocrossfiets.
'k Heb hem destijds gekocht als vervanging van een 29'er.
Nu zou ik de cyclocrosser willen aanvullen met een mtb, geen 29'er, maar iets dat meer fun gehalte heeft dan race als doel.
Na wat rondkijken en vragen zat ik tussen een fatbike en een 27.5+ fiets.
De fatbike blijkt leuk te zijn maar toch niet zo aangenaam en hanteerbaar als ik had gehoopt.
De 27.5+ (2.8" banden) waarmee ik kort heb kunnen test rijden, een Kona maar het juiste type ontbreekt me, leek me ideaal.

Comfy door de dikke banden, tonnen grip en best speels.
De bedoeling van de fiets is eerder het bos in en de lokale singletrackjes rijden of dwars door, van punt A naar punt B.
Snelheid heeft voor mij weinig betekenis, het plezier daarentegen wel, dus puur voor de fun.
Toertochten waren niet aan mij besteed maar misschien dat ik het met dit type fiets wel opnieuw zin in zou kunnen krijgen.

Aangezien het als aanvulling dient zou ik er geen 1000den euros aan willen uitgeven, en zit ik ergens rond de 1500euro.
De Cube Reaction TM en Kona Big Kahuna lijken me geschikte kandidaten.

Zijn er aanbevelingen of bepaalde modellen die de voorkeur krijgen?
Raden jullie dit idee eerder af of...?
Alle ervaring is welkom, net als tips en advies allerhande.


Alvast heel vriendelijk bedankt
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door kovan »

Op de 2e hands markt is het aantal fatbikes toch merkelijk hoger dan het aantal 27,5+ bikes,...

Dit zegt genoeg me dunkt...
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

kovan schreef:Op de 2e hands markt is het aantal fatbikes toch merkelijk hoger dan het aantal 27,5+ bikes,...

Dit zegt genoeg me dunkt...
Ik had daar ook mijn idee over.
Ik zou mijn fiets niet verkopen na x aantal maanden als hij mij zou bevallen. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

De Fatbike waarmee ik gereden heb voelde sloom en onstabiel aan. Had wel enorm veel grip maar het gewicht werkte dat dan weer tegen bij bergop fietsen.
Op afdaling en singletrack veel plezier en de banden dempen veel oneffenheden.
Alleen raakte de fiets snel zijn lijn kwijt als het wat te hobbelig werd. Veel correctie nodig en dan zou een fatbike met voorvering wel welkom zijn.

Ik ga daarom passen voor een Fatbike.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door kenny »

Het bredere bracket van een fatbike is niet geschikt voor mijn gevoelige knieën. Een + bike heeft een standaard bracket en bezorgt mij geen problemen. Mijn fiets is ontworpen als 29+ tot aan 3.2 banden maar ik wissel de 29+ af met gewone 29" en 27,5+ wielen. Super multifunctioneel fietsje en dikke fun
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door patje2 »

kovan schreef:Op de 2e hands markt is het aantal fatbikes toch merkelijk hoger dan het aantal 27,5+ bikes,...

Dit zegt genoeg me dunkt...

Fat bike bestaat al veel langer dan de 27,5+ of 29+ is ook normaal dat er meer te koop staan 2de hands
Heb even een testfiets 27,5+ gehad en toch heb ik juist voor het fun gehalte een fatbike gekocht en geen +bike
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Edlisjas »

Voor mij is de 27,5+ best of both worlds. Fun en snel. Als ik jou was zou ik ervoor gaan en op termijn investeren in een lichte wielset. Ik heb met de mijne vorig jaar de Roc Marathon en de Roc Noir gereden en ik heb er daar veel afgereden met hun 29er. Dit jaar gaan we de RocduMaroc rijden en ook dat zal met de 27,5+ zijn terwijl de superlichte exceed in de garage blijft.
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

@patje2: Ik zie dat jij de Big Jon bezit. Geen spijt dat er geen verende vork in zit?
Ik had het gevoel dat die extra demping wel aangenaam zou zijn. De voorkant bleef enkel op zijn lijn bij vlak rijden. Zodra er wortels of andere oneffenheden in kwamen begon de voorkant enorm springerig te worden.
De Big Jon stond echter ook op de lijst, samen met de Farley 5 en de Nutrail. De Nutrail kreeg wel een streepje voor door zijn demping vooraan. Model is echter uitverkocht.
Aan de 27.5+ bezitters, volgens 2 fietsenhandelaars zijn de 27.5+ fietsen enkel geschikt voor het zware werk en/of afdalingen.
Ik vond echter dat de27.5+ het op de singletracks te Herentals beter deed dan mijn SuperFly 29".
Eens het bergop is heb je wel een beetje het extra gewicht tegen maar bochten en uitvlakken van het terrein, 27.5 all the way.

De modellen die ik opgaf, iets goed bij?
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Edlisjas »

De Cube weegt 13,5 kg zonder pedalen. Ga ervanuit dat die fiets rond de 14 kg zal wegen. Daar wil ik eerlijk gezegd liever niet mee in het buitenland gaan klimmen (in het binnenland ook niet).
Als je weet dat een set lichte wielen al snel ca. €1000 kost (voor Carbon) dan weet je dat het een dure fiets gaat worden. Van de Kona vind ik niet onmiddellijk het gewicht maar gezien de specs zal dat in de buurt komen. Deze wielen stonden ook standaard in mijn Cannondale, maar dan met een lefty voornaaf en het verschil met mijn carbonwielen was ongelofelijk. Precies een heel andere fiets met lichte wielen.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door patje2 »

Joriski schreef:@patje2: Ik zie dat jij de Big Jon bezit. Geen spijt dat er geen verende vork in zit?
Ik had het gevoel dat die extra demping wel aangenaam zou zijn. De voorkant bleef enkel op zijn lijn bij vlak rijden. Zodra er wortels of andere oneffenheden in kwamen begon de voorkant enorm springerig te worden.
De Big Jon stond echter ook op de lijst, samen met de Farley 5 en de Nutrail. De Nutrail kreeg wel een streepje voor door zijn demping vooraan. Model is echter uitverkocht.
Aan de 27.5+ bezitters, volgens 2 fietsenhandelaars zijn de 27.5+ fietsen enkel geschikt voor het zware werk en/of afdalingen.
Ik vond echter dat de27.5+ het op de singletracks te Herentals beter deed dan mijn SuperFly 29".
Eens het bergop is heb je wel een beetje het extra gewicht tegen maar bochten en uitvlakken van het terrein, 27.5 all the way.

De modellen die ik opgaf, iets goed bij?
Heb de big jon nog maar een maand en heeft nog maar een dikke 300 km op de teller staan. De vaste vork vind ik helemaal geen probleem (banden geven genoeg vering) Toch al zowel in de Ardennen, binnenland als aan de kust mee gereden. En hou van het technischere werk. Rij op mijne 27,5(geen +) ook met een vaste vork en op mijn 29ers meestal met gelokte vork. Ik denk als hij gaat springen dat de banden te hard staan ik rij met ongeveer 0,8 bar vooraan en 0,7 bar achter en weeg +100 kg
Ps Scott heeft ook een versie gehad met verende vork namelijk de Big Ed weet enkel niet of hij nog te krijgen is want staat niet meer in de cataloog van 2018
27,5+ zal sneller zijn dan om het even welke fad-bike en ook wendbaarder wan d een fad heeft een veel langere wielbasis
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door vedet »

Erg blij met mijn 27.5+, bijna zo snel als mijn epic maar veel meer fun. En ik durf hier echt overal mee af gewoon omdat ik voel dat de grip en stabiliteit er meer is, en hij is robuster door de 34 Fox vork.. Ik hou 'm wel op 1.4 druk, dat rijdt iets vlotter als je een stukje macadam moet doen, wat hier in vlaanderen toch altijd wel het geval is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie