koersbandjes op MTB wielen?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

koersbandjes op MTB wielen?

Bericht door MC Jo »

Op sommige velgen staat er hoeveel druk deze aan kunnen. Ik weet dat ook de breedte van de banden hierin een rol spelen.
De vraag is nu of je op een velg, waar een 2.25 29-er band tot +/- 3 bar druk aan kan, hoeveel druk mag je dan steken als je een koersband van 28 of 30 mm steekt?
Mag je op een MTB velg, type ZTR Arch, een koersbandje 30 mm steken en daar dan 7 bar op zetten? Kan die velg dat aan?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: koersbandjes op MTB wielen?

Bericht door Free_ltd »

Ik heb op mijn vorige velgenset, Syncros XC39, 28mm continental koersbandjes liggen met binnenbanden en pomp die gewoon op tot 8 bar en geen problemen mee. Gebruik ze ondertussen wel niet meer, omdat ik een racefiets heb bij gekocht :lol:

Dus ik vermoed wel dat de meeste velgen dit wel aankunnen.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: koersbandjes op MTB wielen?

Bericht door J.E. »

MC Jo schreef:Op sommige velgen staat er hoeveel druk deze aan kunnen. Ik weet dat ook de breedte van de banden hierin een rol spelen.
De vraag is nu of je op een velg, waar een 2.25 29-er band tot +/- 3 bar druk aan kan, hoeveel druk mag je dan steken als je een koersband van 28 of 30 mm steekt?
Mag je op een MTB velg, type ZTR Arch, een koersbandje 30 mm steken en daar dan 7 bar op zetten? Kan die velg dat aan?
Hey Jo, 30mm op 7bar gaat héééééééél slecht bollen ze!
4bar meer dan voldoende!!!
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: koersbandjes op MTB wielen?

Bericht door MC Jo »

J.E. schreef:
MC Jo schreef:Op sommige velgen staat er hoeveel druk deze aan kunnen. Ik weet dat ook de breedte van de banden hierin een rol spelen.
De vraag is nu of je op een velg, waar een 2.25 29-er band tot +/- 3 bar druk aan kan, hoeveel druk mag je dan steken als je een koersband van 28 of 30 mm steekt?
Mag je op een MTB velg, type ZTR Arch, een koersbandje 30 mm steken en daar dan 7 bar op zetten? Kan die velg dat aan?
Hey Jo, 30mm op 7bar gaat héééééééél slecht bollen ze!
4bar meer dan voldoende!!!
ah oké!

Gij als fervente communter : beter 30 mm bandjes of beter Furious fred of de nieuwe G-one?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: koersbandjes op MTB wielen?

Bericht door Dickie »

Als je ze er al op krijgt.
Schwalbe g-one kreeg ik met alle moeite van de wereld niet op een eerste generatie ztr Arch.
Of ik zou de velg moeten beschadigd hebben.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: koersbandjes op MTB wielen?

Bericht door J.E. »

MC Jo schreef:
J.E. schreef:
MC Jo schreef:Op sommige velgen staat er hoeveel druk deze aan kunnen. Ik weet dat ook de breedte van de banden hierin een rol spelen.
De vraag is nu of je op een velg, waar een 2.25 29-er band tot +/- 3 bar druk aan kan, hoeveel druk mag je dan steken als je een koersband van 28 of 30 mm steekt?
Mag je op een MTB velg, type ZTR Arch, een koersbandje 30 mm steken en daar dan 7 bar op zetten? Kan die velg dat aan?
Hey Jo, 30mm op 7bar gaat héééééééél slecht bollen ze!
4bar meer dan voldoende!!!
ah oké!

Gij als fervente communter : beter 30 mm bandjes of beter Furious fred of de nieuwe G-one?
Ik heb de G one's op mijnen gravel, ik vond deze niet zo goed bollen eerlijk gezegd, harde band. Op mijnen gravel hebbek nu Maxxis rambler 40mm, ik vind die veeel prettiger bollen. Als ge alleen op de weg blijft zou ik GP4000 in 28mm steken met binnenbanden. Bollen super, zijn minder rap lek dan nen G one en een bandje steek je vlugger dan sukkelen met notubes langs de kant van de weg! (mtb is een ander verhaal). De 4season's versie kunde zelfs in 32mm hebben, maar ik vind die net iets minder bollen :-)

Furious fred bolt ook zeer goed, maar ik vond deze op de weg wel vlug lek.
Plaats reactie