Keuze baseren op dealer of internetfiets

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Keuze baseren op dealer of internetfiets

Bericht door hitchhikerzguide »

Beste forumleden,

Omwille van mijn lengte heb ik weinig keuze in fietsen. In mijn zoektocht naar een capabele all-mountain hardtail ben ik volgende fietsen tegengekomen die mij sterk interesseren en mij passen qua geo:
- Mondraker Vantage R
- Kona Honzo AL
- Bird Zero AM boost 2018

De eerste 2 bikes kan ik bij de dealer aanschaffen, respectievelijk de Mondraker bij Bike Arena Nieuwerkerken en de Kona bij Swooth Aarschot. Ik ben zelf van Gingelom, dus qua afstand is dit nog redelijk doenbaar. Ik heb voorlopig nog niet de kennis om zelf een fiets correct te onderhouden of onderdelen te vervangen. Ik kan de fiets correct wassen en smeren, derailleur wat afstellen, banden tubeless leggen, zaken zoals stuur vervangen en monteren, pedalen etc. Maar de meer ingewikkelde zaken kan ik (nog) niet, maar wil ik wel leren.

De Bird Zero AM 2018 (https://www.bird.bike/product-category/ ... rivetrain/" onclick="window.open(this.href);return false;) is een internetfiets en komt van de UK. De bike wordt a la Canyon ongeveer in elkaar gezet, zelf zijn er nog zaken in elkaar zetten zoals stuur, velgen monteren, zadel, Vork pompen etc.

Ik neig zelf eigenlijk het meest naar de Bird, omdat die mij het meeste interesseert qua geo en onderdelen. De Mondraker en Kona zijn ook zeker interessant, maar daar zou ik standaard al wat onderdelen bij aankoop willen wisselen, wat bij de Bird al sowieso kan (zie link, veel keuzemogelijkheden qua onderdelen).

Kennen jullie goede dealers in Zuid Limburg, Oost Vlaams of Waals Brabant of Luik die aan "internetfietsen" zoals een Bird werken?.

Ik wil geen meningen zoals: "dan moet je maar van de dealer zelf kopen als je ook onderhoud wilt", ik wil oplossingen om de fiets die mij het meeste aan staat te kunnen kopen en zoveel mogelijk zelf leer te sleutelen maar ook hulp en advies van een fysieke persoon kan krijgen, als zijnde een echte fietsenmaker, voor bv onderhoud vork, head set, lagers wisselen etc,...
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Keuze baseren op dealer of internetfiets

Bericht door janssis werner »

Hallo. We hebben het hier al eens over gehad toen de keuze nog op canyon viel. Wou u toen hier effe wat uitleg geven aan de hand van mijne bike en dan was deze vraag ook opgelost. Vermits je van GIngelom bent hoef je niet eens zo ver te rijden voor aan een fiets van het internet of een van aan de andere kant van het land die het best bij u past. Hij werkt aan alle fietsen en is niet duurder daardoor. Trouwens ook een fijne gast om mee te babbelen en zorgt er altijd voor dat je uwe fiets terug hebt voor het weekend of wanneer het voor u zou moeten in de maten dat het kan . Dit is bij Carolus bikes in Jeuk. Wat ook een voordeel is hij is een paar dagen in de week later open .

Grtjs Werner.
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Re: Keuze baseren op dealer of internetfiets

Bericht door hitchhikerzguide »

janssis werner schreef:Hallo. We hebben het hier al eens over gehad toen de keuze nog op canyon viel. Wou u toen hier effe wat uitleg geven aan de hand van mijne bike en dan was deze vraag ook opgelost. Vermits je van GIngelom bent hoef je niet eens zo ver te rijden voor aan een fiets van het internet of een van aan de andere kant van het land die het best bij u past. Hij werkt aan alle fietsen en is niet duurder daardoor. Trouwens ook een fijne gast om mee te babbelen en zorgt er altijd voor dat je uwe fiets terug hebt voor het weekend of wanneer het voor u zou moeten in de maten dat het kan . Dit is bij Carolus bikes in Jeuk. Wat ook een voordeel is hij is een paar dagen in de week later open .

Grtjs Werner.
Carolus weet ik inderdaad zijn, ben zelf ook van Jeuk. Wist niet dat hij aan alle merken werkte. Is hij professioneel, levert hij goed werk af?
Ben een beetje afgestapt van Canyon omdat ik een hardtail fiets zoek die iets agressiever is met een langere reach voor mijn lengte. Genre Bird Zero AM 2018 Boost, Mondraker Vantage R of Kona Honzo.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Keuze baseren op dealer of internetfiets

Bericht door janssis werner »

Daar heb ik geen klagen van . Bij de aankoop van mijne canyon heeft hij mee helpen zoeken wat het beste bij mij paste. Heeft alle lagers en vering al een onderhoud gegeven en fiets was altijd klaar voor het weekend. De zoon zijne komt ook van daar en is ook een merk dat hij niet verkoopt. Alles was perfect verlopen en optijd geleverd voor zijne verjaardag. Wat uwe fiets betreft zou ik kiezen voor de kona maar de andere van uit Engeland heeft ook iets speciaals. Deze kom je niet overal tegen dus dit is een dilemma. Deze soort fietsen heeft hij toch niet in zijn gamma en ga gerust eens langs voor te horen en kun je u een eigen mening vormen.

Wat ik vorige keer ook heb verteld is uw licht eens opsteken bij de new bikers 8000 . Deze rijden veel meer met zulke fietsen.

De zoon hebben we een endura broek bij swoot in Aarschot gekocht en ziet er ook een zeer leuke winkel uit. Alleen wat ver voor iets kleins te laten bij regelen.

Succes mer de keuze.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Keuze baseren op dealer of internetfiets

Bericht door janssis werner »

Nog een bedenking in verband met uw keuze is de wielmaat. Vermits dat je redelijk groot bent zou ik toch voor de 29ers gaan . Alleen voor de verhouding kader tegen over de wielen. Bij een normale kader valt dit iets minder op. Voor u blijft dit het zelfde trail fiets met grote wielen als de vergelijking kleine fiets met te grote wielen.

Dit is mijn gedacht he, volledige vrijblijvend.

Grtjs.
Plaats reactie