Tubeless ready?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless ready?

Bericht door Muntanya »

Het heeft even geduurd, maar zo ziet ie er uit

Afbeelding

Is niet echt tape, eerder soort canvas dat niet plakt. Dit kan verschoven worden.

Moet dit er uit?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Tubeless ready?

Bericht door chrisper »

nu ben ik niet 100 procent zeker, maar volgens mij moet dit eruit, en yellow tape in de plaats.
misschien beter even de reacties van anderen afwachten
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tubeless ready?

Bericht door kevx »

Er uithalen... Das een velglint.

Tubeless tape kopen en aanbrengen in de velg.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless ready?

Bericht door Muntanya »

Ik dacht het al. Ik heb het geprobeerd met de tubeless velglinten van Bontrager, maar die zitten niet symmetrisch en ik krijg mijn band er dus ook niet op. Dus plakband gekocht (van Schwalbe), maar na een initieel succes (luide knal gehoord bij het oppompen en zonder melk blijft hij toch hard) blijkt na het toevoegen van de melk toch lek te zijn. Zowel aan het ventiel zie ik lucht ontsnappen (watertest) als aan sommige spaken (doch niet alle). Waarschijnlijk heb ik de plakband niet hard genoeg aangetrokken en misschien zou ik een soort rubberen spacer beter aanbrengen rond het ventiel, dat bij het aandraaien van de ring dan tegen de velg zou worden geduwd? 't Is maar een ideetje, want de tubeless ventielen hebben al wat rubber, maar dat is eerder hard.

't Is precies toch niet zo makkelijk voor newbies. Ik denk dat ik een soort SOS Piet samenvatting ga geven op het einde van wat je wel en niet moet doen...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tubeless ready?

Bericht door kevx »

Extra rubber aan het ventiel is niet nodig. Gewoon ventiel in de velg en ringeske aandraaien zou voldoende moeten zijn.

En die tape, daar mag je hard aan trekken als je die in uw velg plaatst zodat er geen luchtbellen tussen de velg en de tape achterblijven. Op youtube staan daar ook filmpjes van...
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless ready?

Bericht door Muntanya »

Ik denk inderdaad dat ik een te zachte hand heb gehad.
Gebruikersavatar
BGT
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 06 jun 2004 21:04
Rijdt met: GT Zaskar 9r Carbon & GT Zaskar Team Carbon

Re: Tubeless ready?

Bericht door BGT »

kevx schreef:... zodat er geen luchtbellen tussen de velg en de tape achterblijven...
Wat ik altijd doe als ik er nieuw velglint in plak is gewoon een binnenband monteren, de buitenband er op en dan goed oppompen (ong. 4 bar).
Een nachtje laten staan zodat het velglint zich goed 'gezet' heeft. Dan binnenband er uit halen, ventiel er in, melk er in en terug oppompen.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless ready?

Bericht door Muntanya »

Dat ga ik bij de volgende poging zeker eens uitproberen...
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Tubeless ready?

Bericht door aresius »

Als je de melk erin gedaan hebt, oppompen en direct een kwartier (of langer) rond gaan rijden.
Zo verdeelt de melk zich goed en worden alle kleine lekjes goed opgevuld.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Tubeless ready?

Bericht door Mister No Chaïn »

Muntanya schreef:'t Is precies toch niet zo makkelijk voor newbies. Ik denk dat ik een soort SOS Piet samenvatting ga geven op het einde van wat je wel en niet moet doen...
Van alle bikers op dit forum doen er waarschijnlijk 90% alles aan hun fiets, en als je iets kan lijkt het simpel.
Maar als je een velglint niet kent dan ken je evenveel van fietsen als ik van pc's, dan kan er veel misgaan hoor :lol:. Als zo'n pc-technicus begint over hoe simpel het is om de pc ff te rebooten in safe mode en in ms-dos dit en dat ... dan beginnen men oren ook te fluiten.
Plaats reactie