2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door Muntanya »

Ik herinner mij toen ik als student mijn huurfiets bij Student en Mobiliteit terug binnen bracht. Die week had mijn ketting ergens blijven haperen en er was een schakel voor de helft gebroken, voor de rest was de fiets perfect in orde. Bij het binnenbrengen werd er een snelle check gedaan door de medewerker: remmen, banden,... en op het einde hief hij het achterwiel op en trapte keihard op een pedaal... Mijn hart stond stil en moest ik die ketting zijn, ik had gebroken, maar hij hield het. Mijn waarborg volledig terug...

Dat was voor mij een teken dat je niet kan weten bij een snelle check of zelfs een testrit of er verborgen gebreken zijn. Ik heb nu wel voor de zoon een tweedehands gekocht, maar bij mijn vaste fietsenmaker en die vertrouw ik volledig...
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

Muntanya schreef: Dat was voor mij een teken dat je niet kan weten bij een snelle check of zelfs een testrit of er verborgen gebreken zijn.
Klopt, maar langs de andere kant zou het ook zuur zijn als je een goede 'deal' laat schieten omwille van ervaringen in het verleden.. Daarom mijn twijfel..

als je mijn "eisen" (Carbon frame, 100mm fully met eventuele lockout op het stuur, 29" wielen) ingeeft komt je al snel op fietsen die ruim boven de 3000€ gaan... Toch zeker met een bepaalde afmontage, daarom is het dan ofwel gokken op 2e hands.. of kiezen voor je budget en nieuw... In mijn ogen ziet de Canyon Lux er enorm goed uit... Enkel een dropper post mis ik hier, maar die kan ik later zelf toevoegen lijkt me..
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

Even een update:

De deal waar ik over twijfel is de volgende: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

De fiets en afmontage zien er niet slecht uit, voor de gevraagde prijs heb ik 2/3e van een nieuwe Canyon Lux of Focus O1E ... Vandaar mijn dilemma :)
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door dennisVO »

say what, en nieuw "instapmodelleke" met een budget van 3000 knotsers??
daar hebde nieuw toch een kanon voor.
crosserke585 schreef: Je zou kunnen zeggen: een goede fiets vind je door te testen.
Ik ben het daar volledig mee eens, maar bij zowel een nieuwe als een 2e hands fiets kan je niet zeggen: "Ik ga even 2 weken het bos in met dit ding en besluit dan of ik hem koop".
Happy Bike Days, daar staan vele fabrikanten met al hun modellen die je kan testen op verschillende soorten trails.
OK, geen 2 weken, maar het zal je toch een goed idee geven van wat een fiets doet.

Bij G-Bikes in Westerlo kan je ook fietsen uitvoerig testen, niet op de parking maar écht op mtb-tochten die ze zelf organiseren.
Je kan dan met de chef mee. Dan ben je natuurlijk wel gebonden aan de merken die hij heeft.
Maar de info/service/begeleiding die je krijgt is top!
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

dennisVO schreef:say what, en nieuw "instapmodelleke" met een budget van 3000 knotsers??
daar hebde nieuw toch een kanon voor.

Happy Bike Days, daar staan vele fabrikanten met al hun modellen die je kan testen op verschillende soorten trails.
OK, geen 2 weken, maar het zal je toch een goed idee geven van wat een fiets doet.

Bij G-Bikes in Westerlo kan je ook fietsen uitvoerig testen, niet op de parking maar écht op mtb-tochten die ze zelf organiseren.
Je kan dan met de chef mee. Dan ben je natuurlijk wel gebonden aan de merken die hij heeft.
Maar de info/service/begeleiding die je krijgt is top!
Thanks voor de info! Ga ik zeker overwegen, ik ga ook sowieso nog langs velofollies.
En kanon.. helaas moet ik vaststellen dat ik bij de merken waar ik ga kijken voor dat budget toch telkens naar het 'laagste' model dien door te klikken.

Andere merken mogen steeds aangeraden worden, al heb ik de meeste wel al doorzocht.
eisen hierin zijn:

- 100mm veerweg
- fully
- 29"
- liefst carbon frame als het kan

En dan zijn er enkele leuke opties zoals:
- remote lockout
- dropper post

Ik ben nu momenteel ongeveer 6 maand op zoek, verschillende merken al bekeken maar nog niet getest helaas. (Canyon, Specialized, Cannondale, Focus, Niner, Rose, Trek, Rocky Mountain ...) En bij elk merk heb ik wel een voorkeur maar zo groot is mijn garage dan weer niet :-D .

Ik had de keuze dus kunnen beperken tot de 2 genoemde modellen... Omwille van de afmontage, de prijs en wat ik erover las.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door dennisVO »

bij G-Bikes doen ze BMC en Orbea.
op hun site staat ook info ivm testen, bekijk het maar eens.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door vedet »

En is Radon geen optie?

Ook super goeie prijs kwaliteit verhouding

https://www.bike-discount.de/de/shop/fu ... 4&o=preisa" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie