nieuw op dit forum/ met wat vragen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door janssis werner »

Hallo. Volgens mij kun je niet zomaar van 8 naar 10 overschakelen met alleen een ketting en cassette. Dan ga je alles van voor naar achter moeten vervangen. Als je dit zelf niet kunt zou ik er niet aan beginnen en gewoon laten hoe het nu is en alleen de onderdelen vervangen die aan vervanging toe zijn (tandwielen, ketting en cassette). Hou dit geld bij voor iets nieuws als je daar klaar voor bent en geniet nog van deze fiets hoe hij nu is. Anders ben je uw geld aan deuren en venster aan het gooien. Kijk eerst een keer of de cassette vast staat met een centerlock , als ze opgeschroefd is zit je al zeker vast en dan zou ik al zeker niet beginnen. Dit kun je zelf zien als je het wiel uithaalt en er zit een plaatje voor met gegevens op met hoeveel kracht je het moet vast zetten en je kunt er een speciale sleuteldop insteken om los te draaien. Anders zie je dit niet en een cassette die geschroefd is heeft ook meestal een donkere kleur en is uit een stuk gemaakt.

Maar ik zou er zeker niet doen.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de recente groepen een andere verhoudinge hebben die aangepast zijn aan de nieuwe wielmaten en deze zijn aan de kleine kant voor ne 26 bike.

Grtjs.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door chrisper »

enkele jaren geleden had ik hier ook op het forum raad gevraagd, of ik mijn 26 inch fiets wat zou upgraden
was ook v-brake, 9-speed.....
werd me toen ook afgeraden, wegens kostprijs/niet meer waard
en een nieuwe fiets 29er zou ook beter rijden enz..
ik dacht toen alles zelf te doen, en heb al bij al een 500 euro kosten aan bike gedaan
(nieuw schakelmateriaal groep, wielen, kabels en vork)
da scheelde echt wel veel, en rijd nu echt wel terug heel goed
MAAR.....
uiteindelijk blijf je met een oude fiets rijden.
vorig jaar toch een nieuwe gekocht (29 inch), en dit rijd zoveel beter dat ik oude fiets nog amper gebruik
voorlopig oude fiets enkel nog voor de modder ritten en op de rollen (om de nieuwe wat te 'sparen')
ieder zijn keuze natuurlijk, maar had ik toen geluisterd, dan had ik deze kosten kunnen uitsparen en direct investeren in nieuwe
nu heb ik dus 2x kosten gemaakt

dus deze keuze moet je natuurlijk zelf afwegen he
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door janssis werner »

Juist verwoord alleen een 9speed is sneller omgebouwd dan dat je dat kunt met een 8speed. Dit is de eerste vraag voor je begint eraan te denken. Maar best de centen houden voor iets nieuws achteraf.

Grtjs.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

Nog een vraagje
Ik ga voor mijn mtb schwalbe kojak 26 x 135 banden aanschaffen om op de weg te rijden.
Doe ik hier een goeie zaak aan ?
Verder zag ik op een filmpje dat je bij een basic fiets zoals de mijne als update best een breder stuur zet maar het mijne is 60 cm lang dit lijkt mij al best breed of zie ik dit verkeerd ?
Ook zieden ze daar dat je de voorvereing best vervangt omdat die originele vaak de fiets veel verzwaren de mijne zijn ook enkel instelbaar met de knop die er bovenn op staat en de goeie blijkbaar met luchtdruk moeten opgepompt worden.
Nu dacht ik er aan om eventueel 2 de hands te zoeken maar als ik daar naar zoek weke zijn dan goede merken en welke type's pak ik dan best van dat bepaald merk.
Mijn mtb is een gewone alu met v bake's
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door KrisMaes76 »

Stuurbreedte is een persoonlijke keuze, sommige houden van breed (ik) , anderen willen niet te breed gaan. Als je een breder stuur zet, dan ga je ook best een kortere stuurpen monteren, mijn combo is 785mm breed en een pen van 50mm lang (enduro), op mn XC fiets is dat 760mm breed en 65mm lange stuurpen bvb.

Voorvering: jij hebt wss nog een rechte stuurbuis nodig, de nieuwste vorken hebben een tapse stuurbuis. Een nieuwe vork heeft ook geen nokken meer voor V-brakes. Een vork met veren ipv lucht is niet perse slechter, maar ook weer persoonlijke voorkeur, alhoewel de meeste vorken met lucht werken (makkelijker instelbaar) (-> meestal zit er ook wel nog een veer in voor de negatieve kamer)
-> je gaat dus beter een 2e hands zoeken, de vraag is of die dan zoveel beter / lichter gaat zijn als hetgeen nu op de fiets zit. Mss dat je beter je oude vork eens deftig onderhoud geeft: de stofdichtingen vervangen / smeren geeft al een enorm verschil in soepelheid.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door janssis werner »

Hallo . Zet dit toch uit uw gedacht en spaar uwe energie en uw geld voor iets nieuws of 2dehands. Dit is raar gezegd maar geniet nog van deze fiets tot de dag dat je er klaar voor bent om iets nieuws. Denk er ook maar aan dat je pas kunt spreken van een degelijke fiets tussen de 1000 en 1200 euro. Dit zal nu misschien veel zijn maar daar onder kan het op termijn veel meer kosten aan onderdelen die stuk gaan.

Grtjs Werner.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door chrisper »

janssis werner schreef:Hallo . Zet dit toch uit uw gedacht en spaar uwe energie en uw geld voor iets nieuws of 2dehands. Dit is raar gezegd maar geniet nog van deze fiets tot de dag dat je er klaar voor bent om iets nieuws. Denk er ook maar aan dat je pas kunt spreken van een degelijke fiets tussen de 1000 en 1200 euro. Dit zal nu misschien veel zijn maar daar onder kan het op termijn veel meer kosten aan onderdelen die stuk gaan.

Grtjs Werner.
+1 (ook mijn mening)

ik heb het hierboven nog gezegd, ik ben ook zo 'dom' geweest om de oude 26 inch te upgraden, terwijl ik beter die centen had gespaard voor nieuwe betere fiets
komt zeker goedkoper uit
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

Oke point taken.
Maar de banden met noppen vervangen door sliks zonder om op de weg te rijden is toch geen slechte keuze of zie ik dit verkeerd ?
Ik kan een set van twee met 3 reserve binnenbanden overkopen voor 40€ toch gee n slechte deal denk ik dan ?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door janssis werner »

Dat kan wel maar is wel een hoge prijs vindt ik. Heb hier ook nog banden van de 26 hangen. Deze zijn toch wat voorbij gestreefd. Plus rij altijd met noppen rond en vindt dat zot om altijd te wisselen. Als je een andere fiets hebt en je gebruikt hem alleen om op de weg bij te trainen dan is dit ok. Bij mijne 26 ligt een race king . Daar kan ik ook nog eens iets uittesten als ik ergens iets nieuws zie. De vraag is ga je ze veel gebruiken dan wel en als je meer in het veld zit zou ik de moeite niet doen. Maar je kunt het overwegen.

Grtjs Werner.
janm
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 okt 2014 20:48
Rijdt met: Giant Talon / Felt Q600

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door janm »

bollen in diepenbeek heeft goeie prijzen voor aankoop nieuwe fietsen.
ook het onderhoud van je fiets is spotgoedkoop daar. je betaalt alleen maar je onderdelen.
als je fiets van daar komt, en je laat je wiel recht maken door bvb een nieuwe spaak te zetten betaal je maar 2 euro of zo.
ik hoor af en toe negatieve verhalen over bollen, maar ik ben er altijd al goed geholpen geweest. heb er al 3 fietsen gekocht.
Plaats reactie