MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
yvan_be
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 jun 2017 15:59

MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door yvan_be »

Dag allen. Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag, waarop ik niet zo meteen een antwoord gevonden heb (ik heb mijn best gedaan...).
Mijn nu tienjarige dochter zal wel nooit een enthousiaste mountainbikster worden denk ik, maar af en toe mag het voor haar toch wel iets ruiger.
Ongeveer een maand geleden heeft ze van mama zo'n typisch meisjesstadsfietsje van Oxford gekregen en dat is nu al zo goed als rijp voor de schroothoop. Door "oneigenlijk gebruik" en IMHO omdat Oxford ook al niet meer is wat het 20 jaar geleden nog was.
Ik schat dat het gebruik zo'n 70% gewoon fietspad zal zijn en de rest wat ruiger, zonder veel extremen: het is voor het overige een echt meisjemeisje en moddersporen in haar gezicht vindt ze maar niks, want dat brengt haar mascara in de war...
Wat koop je aan degelijks voor zo'n wicht, vooropgesteld een budget van € 300 - € 400?
O en kadermaat enzo? Haar binnenbeenlengte is 71 cm.
Iemand raadde me de "Cube Kid 240 Allroad 2017" (zie https://www.12gobiking.nl/cube-kid-240-allroad-2017" onclick="window.open(this.href);return false;) aan, maar toen ik vroeg: "waarom precies die?", kwam er niet echt een antwoord. In elk geval: afgaande op de beschrijving in de link is dat wellicht op het randje: mijn dochter meet 145,7cm.
Ik dank jullie nu al op mijn blote knieën voor jullie advies!
pumake
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 28 jun 2011 15:55
Rijdt met: cube LTD 29 sl

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door pumake »

Zou toch al gaan voor een 26 inch.
Mijn zoon wordt 8j binnen 2 weken en rijd al met 26inch met extra small kader ( scott aspect ).
yvan_be
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 jun 2017 15:59

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door yvan_be »

Als ik eens ga kijken op de website van Scott wordt ik om de oren geslagen met een aanbod waar de gemiddelde Vlaamse elektriciteits- of telefoonoperator jaloers van wordt.
Komaan zeg, zo moeilijk kan het toch niet zijn? Het gaat hier over een velo, niet over kernfysica of over het in kaart brengen van genen...
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door Wacky-S »

Is ook niet moeilijk... als je weet wat je wil :-D
(Is ook een allesbehalve gebruiksvriendelijke website)

Spring eens binnen bij een paar lokale veloremakers. Leg hun uit wat je verlangt en wat je budget is en kijk waar ze mee aankomen.
Dan je kan tenminste zelf vergelijken...
yvan_be
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 jun 2017 15:59

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door yvan_be »

Dank alvast, pumake en Wacky-s.
Waarschijnlijk is dat dus inderdaad het probleem hè: ik weet niet goed wat ik (zij) wil omdat ik er ook gewoon geen bal verstand van heb.
Ik rij zelf met een doodgewone stadsfiets (een Oxford Discovery van zo'n 20 jaar oud), waar ik weleens een veldwegel mee durf inrijden als ik iets interessants zie, maar verder dan dat gaat het bij mij ook niet.
Dochterlief wil "iets meer", maar ook niet veel meer. Voorlopig.
Advies bij de lokale velomaker... Mijn ex en dochterlief hebben zich een maand geleden goed laten adviseren door zo'n lokale velomaker. Ex had duidelijk aangegeven dat ze een fiets zocht die tegen een stootje, wat zeg ik: tegen een fikse stoot, moest kunnen en waar al eens mee "in den bos" moest kunnen "gecrost" worden. Ze zijn naar huis gegaan met een Oxford Fiore, een juffertjesstadsfietsje. Dat zal wellicht wel een goed veloke zijn hè, maar niet bestand tegen de dochter en het gebruik dat zij ervan wou maken.
Na een maand ligt het ding al zowat uit elkaar: hier en daar is een schroef verdwenen, de spatborden slepen tegen de banden aan, de remblokken staan op kwart voor zeven en zijn niet meer goed te krijgen, enzovoort.
Toen ik mijn dochter vroeg waarom ze net die fiets gekozen hadden, was het (voorspelbare) antwoord de mooie kleur en de leuke bloemetjes op het frame en het zadel :-D. Da's dus bijna € 400 in de vuilnisbak...

Misschien moet ik een andere vraag (andere set vragen) stellen: waar vind ik een goede velomaker, die echt degelijk advies terzake kan geven enne... wat gaat hij mij vragen? Ik bedoel... ja... Wat moet ik zelf zeker wel weten als ik niet wil zo'n mens zijn tijd verprutsen?
Bij wie gaan jullie zoal te rade, bijvoorbeeld in de provincie Oost-Vlaanderen?

Nog even aan toevoegen: ik heb me vergist in mijn eerder bericht: haar binnenbeenlengte is 64cm. Sorry daarvoor.
Gebruikersavatar
Dieter ex Mx-er
Mountainbiker
Berichten: 649
Lid geworden op: za 12 mei 2007 07:08
Rijdt met: Cube AMS 100

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door Dieter ex Mx-er »

Onze dochter van bijna 10j zit als gegoten op haar (door mezelf samengestelde) Cube 26 inch mtb met een frame van 13.5".
Onze zoon die nu 1m54 is reed daar tot nu toe mee.
Prijs klasse is natuurlijk iets anders maar zo heb je een gedacht van wiel en framemaat.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door Speedy G. »

Eerste vraag die je jezelf moet stellen, is waar gaat mijn dochter met de fiets rijden en wat moet de fiets allemaal kunnen. Moet de fiets bv spatborden en een bagagedrager hebben?
Als je daarop zegt in het bos en naar school heb je een probleem om 1 fiets te vinden. :)
Toch zeker als je dochter zo "afbraakzuchtig" is (sorry voor de uitdrukking). :oops:

Met 1m45 zou ik zeker en vast al NIET meer naar een 24" fiets gaan.
Ze gaat nog vrij snel gaan groeien in de komende jaren en dan is een dergelijke fiets binnen het jaar te klein.
Sowieso naar 26" of 27,5" gaan als je puur voor een mountainbike opteert.

Mijn zoontje van 7 rijdt ondertussen al bijna een jaar op een 40cm kader 27,5" mountainbike en dat gaat heel goed. Hij is ook wel redelijk groot voor zijn leeftijd met 1m42. :oops:

Veel succes met de zoektocht maar simpel zal het zeker en vast NIET zijn.
Gebruikersavatar
Lonneke
Moderator
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 11:43

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door Lonneke »

Hare Oxford wat in orde zetten en een mtb er bij?

Bvb 13,5"

https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... /wg_id-119" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door Ratchet »

+1 voor de WLS
yvan_be
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 jun 2017 15:59

Re: MTB (of hybride?)voor 10/11-jarig meisje...

Bericht door yvan_be »

Dank voor jullie waardevolle suggesties, heren.

@ Dieter ex Mx-er, Speedy G: merci heren. Als ik zo eens wat maattabellen bekijk lijkt ze een beetje in een "ambetante leeftijd" en dito formaat... Jullie antwoord ligt in de lijn van wat een mtb'er op het werk me ook al aanraadde: "als ze overal zo'n beetje tussenin zit, kies je doorgaans beter voor het grotere wiel en het kleinere frame".

@ Speedy G: jawel ik heb een probleem en ook weer niet... Het wordt inmiddels meer en meer duidelijk dat ik de piste zal moeten bewandelen die Lonneke (dank je Lonneke!) aangeeft. Het zal dus iets worden "erbij" veeleer dan "ter vervanging van". Dat bespaart me meteen het mogelijk te verwachten verwijt van de ex dat "het nooit goed is als ik iets doe".

Desondanks zou het toch wel handig zijn als ze de MTB ook zou kunnen gebruiken voor korte "gewone" ritjes, vb. van en naar school (ca. 5km). Een bagagedrager is niet echt nodig, maar iets van (afneembare?) spatborden zou wel handig zijn. Een degelijke fietsverlichting (afneembaar) vind ik een absolute noodzaak.

Daarom ook dat ik ook aan een hybride gedacht had, maar ik hoor over hybrides weinig goeds... Iemand omschreef die als "het slechtste van alles en het beste van niks". Is dat zo of ligt het iets genuanceerder?

Die collega op het werk raadde me ook aan om gewoon een paar MTB's te huren en met dochterlief een paar uur te gaan "crossen". Goed in de gaten te houden wat ze precies leuk vindt en wat niet en dat mee te nemen in de keuze.
Hij raadde ook aan om, als dochter vindt dat de fiets "lekker zit", hem op te meten en dat te gebruiken als basis voor het kiezen van een fiets. En dat is dus wat voor morgennamiddag op het programma staat...
Avé, morituri te salutant :-D .
Plaats reactie