Aankoop MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Aankoop MTB

Bericht door Dickie »

Kan je ze allebei niet eens testen?
Zijn alletwee topbikes, maar tijdens een testrit kan je ze toetsen aan je persoonlijke voorkeur.

Ik heb op de fully de dual full sprint-lockout van Rockshox.
Dat systeem maakt van de bike idd een hardtail, met de XX vork en demper is er een vaste lockout. Gebruik het wel enkel op asfaltklimmen. Off-road is het sletig voor de ophangings-lagers van achterbrug en demper.

Misschien moet je ook wel wat rekening houden met uw gezinsleven dat blijkbaar nogal druk is.
Een fully vraagt meer onderhoud dan een hardtail, tijdens de lease geen prob waarschijnlijk, maar net als er wat jaartjes opzitten en na overkoop kunnen er akkefietjes opduiken.
Rohloff is gekend voor het weinige onderhoud dat er aan nodig is.
Het nadeel dat er aan het hoge gewicht in het achterwiel zit, kan voor iemand met weinig kuistijd niet opwegen tegen het voordeel van die tijdswinst.
Pinion zit ook in die liga en dan zit het gewicht centraal.

Een bike in Titanium met pinion zit wel boven het budget maar is wel voor het leven.
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Re: Aankoop MTB

Bericht door Odan »

Even een vraagje,
Kan ik op elke 27.5 plus fiets 29" wielen monteren ?
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Re: Aankoop MTB

Bericht door Odan »

Even een kleine update..

Ik heb de laatste weken erg veel opgezocht, gekeken , bekeken , gevoeld , betast , geleerd...

Ik ben tot de conclusie gekomen dat vooral het trail rijden , singeltracks en bikeparks tot mijn interesse behoren.. de pure cross country en toertochten door de platte vlaamse boerenvelden spreken mij persoonlijk niet aan ( des gouts en des couleurs)
Dus is mijn uiteindelijke keuze gevallen op de lapierre zesty AM 927 ultimate. Deze fiets zal 3 jaar de mijne moeten zijn, en hij zal me vergezellen van Belgie tot Oostenrijk etc..

vanaf 1 Juli heb ik hem normaal in mijn bezit.. en zal waarschijnlijk diezelfde week al direct eens naar de schorre in Boom en terhaegen fietsen (5 km achter mijn hoek) !
Ook winterberg staat in Juli al op het programma :)


Bedankt voor de input en raad :)
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Aankoop MTB

Bericht door Wacky-S »

Schoon machien... Success ermee!
ikke den marc
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 27 aug 2017 20:44

Re: Aankoop MTB

Bericht door ikke den marc »

Ik sta op het punt een TREK 29’ MTB te kopen
Ik woon aan de kust en rij graag aan een gemiddeld van rond 25-28 km/h
Wat raden jullie mijn aan als cassette en crankstel (tripel of dubbel)
Ik rij ongeveer 70% op de weg en de rest op onverharde bos wegen
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Aankoop MTB

Bericht door kovan »

Zou je dan niet beter een fiets kopen die daarvoor dient? Bvb gravel racer of zo?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Aankoop MTB

Bericht door Wacky-S »

kovan schreef:Zou je dan niet beter een fiets kopen die daarvoor dient? Bvb gravel racer of zo?
+1
Plaats reactie