welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
arten
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 29 jul 2013 10:18

welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door arten »

hallo,

ik ben op zoek naar een mountainbike maar ik heb niet de intentie om er ook echt mee te mountainbiken, maar hem eerder als week-end fiets te gebruiken.

waarom dan een mountainbike? ik hou niet van herenfietsen of trekfietsen, ik vind het gewoon niet fijn rijden en er dan ook nog eens suf uitzien. ik was eerst van plan een koersfiets te kopen (een orbea h40 ofzo) maar ik ben twee weken geleden door het ijs tamelijk hard gevallen met mijn bompa fiets en denk nu toch maar terug een mountainbike te kopen om wat meer grip te hebben enzo :)

ik heb een cube attention gehad en die beviel me heel erg maar die is jammer genoeg gestolen.

dus samengevat, ik ben op zoek naar een mountainbike om mee op de weg te rijden, liefst maximum 500 euro, mag zeker een outlet model zijn en ook geen probleem om online te kopen en liefst een cube.

ik weet niet of voor deze purpose een aim al voldoende is of dat je daar sowieso beter van wegblijft, misschien een analog en anders toch terug een attention?

ik zou ook graag tips krijgen waar je zo goedkoop mogelijk online kan kopen (hier in de buurt heb je niet veel cube verdelers) en het mag zeker een outlet zijn!

waarom cube: ik hou erg van de uitstraling van deze fietsen, maar moest een ander merk echt beter zijn wil ik daar ook gerust naar kijken!

alvast erg bedankt voor de goede raad en tips :)
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door QM »

https://www.bike-discount.de/en/shop/mountain-bikes-655" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door janssis werner »

Waarom niet wat meer spenderen. Op zulke mtb van deze prijsklasse staat altijd veel te licht materiaal. Op mtb van 750 tot 900 euro zit al een 9 of 10 speed bolt veel beter doordat de verspringing van de tandwielen beter is. Hier staat ok meestal instap vork en schijfremmen op. Dit is ook zo met een trekking fiets met een 9 of 10 speed bolt beter als een 7 of 8 speed.

Grtjs.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door vedet »

Waarom denk je dat je met een mountainbike meer grip gaat hebben op het beton dan met een stadsband?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door Free_ltd »

vedet schreef:Waarom denk je dat je met een mountainbike meer grip gaat hebben op het beton dan met een stadsband?
Die snap ik ook niet goed. In de tijd dat ik nog geen winterbanden had op mijn auto, gleed mijn 4x4 even snel als al mijn 2x4's ervoor. Glijden is glijden.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door geertg »

Zie https://www.bikeexchange.be/s/mountainbikes-mtb" onclick="window.open(this.href);return false;

Op ijs zal je niet meer grip hebben, op wegen met b.v. een modderlaagje wel (vnl. wanneer de landbouwers om en weer rijden).

Cube is prijs kwaliteit zeker O.K.
arten
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 29 jul 2013 10:18

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door arten »

een bredere band met een dieper profiel gaat toch mee grip hebben sowieso?

soit, dat is ook niet de hoofdrede, ik wil gewoon een sportieve fiets en ik denk nu echt wel dat een mountainbike stabieler is dan een koersfiets :)


los daarvan, heeft nog niemand echt feedback gegeven op de cube aim etc buiten werner die het over het aantal tandwielen heeft.. ik snap dat, alles kan altijd beter, maar ik ga die fiets zelfs niet wekelijks kunnen gebruiken, dus wil ik mijn budget zo laag mogelijk houden en weet ik dat ik niet top materiaal kan hebben, dat hoeft ook niet, ik zoek naar fit for purpose: 2 weekends per maand tochtjes fietsen van max 1u naar vrienden en familie
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door janssis werner »

Hallo. Dit waren mijn gedachten vroeger ook alleen was dit dik mis. Het is namelijk zo of je nu een trekking of mtb koopt dat ge met deze versnellingen beter afgesteld zijn en je er meer plezier aan hebt en dit geeft meer zin. Heb deze fouten ook allemaal gemaakt , je koopt een nieuwe fiets rond die prijs . Dan begin je met veel zin te rijden en na een paar weken valt dat tegen( vering te slap en ofwel trap je te groot of juist iets te klein). Als je goed rond kijkt en zoekt vind je wel iets dat in de buurt komt , maar denk daar aan .

Grtjs.
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door joske77 »

mijn broer heeft zoiets, een cube tonopah.

zal nu een dikke 10 jaar zijn denk ik...

Dit is een mtb achtige fiets met een redelijk ontspannen zit, en 28" banden, niet te breed, meer CX banden...
deze heeft een 3*9 versnelling en er ligt nu achteraan een koerscassette op, omdat dat voldoende is op de weg.

heeft ook een crappy geveerde vork die al jaren vast zit, zou dus een vast in mogen
schijfremmen en volledig XT

is een beetje tussen een 29er en een herenfiets in
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: welke mountainbike (om niet te mountainbiken :)

Bericht door janssis werner »

Dit had ik ook gedaan met die fiets waar ik niet te vrede van was. Oude mtb spullen op gezet race cassette en voorvork vast gezet met inox buisjes op de plaats van de veren . Daarna was het een leuke fiets om mee op de weg te trainen.

Grtjs.
Plaats reactie