Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door LittleWhiteDog »

De titel spreekt voor zich ... Het valt mij op dat, als ik een TT rij, dat zo veel mtb'ers een rugzak dragen.
Op de weg ben ik gewoon van reservebanden en bommetje in mijn achterzakken te stoppen, en bidonnen in , je raadt het al : de bidonhouders.

Ik neem aan dat mtb'ers dit allemaal in hun rugzak steken, en met zo'n darmpje drinken. Maar waarom allemaal dat extra gewicht meesleuren? Op TT's kun je toch effenaan jullie bidon bijvullen, en de rest kan toch ook in de achterzak?

Verlos mij van het misterie aub :)
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door tipi »

Op een TT zal je het nog redden maar wanneer je er pakweg alleen op uittrekt in de ardennen is een backpack toch de betere oplossing. Met een mtb maak je doorgaans meer brokken. Multitool, biba, pomp, voeding, duct tape, extra kledij etc. vullen al snel een kleine rugzak.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door Free_ltd »

Al mijn gereedschap en reservespullen zitten in mijn zadeltasje. Als ik avonds even het bos in ga, dan is dat zonder camelbag. Dan heb ik genoeg aan 500ml drank.

Als ik een TT doe met het weer van de laatste tijd, heb ik 1,5 liter vocht nodig en dan is de calelbag verdomd handig. En als ik deze dan op heb, zit er ook de portefeuille, EHBO-setje, smartphone en druivensuiker in.

Dus als ik nu 2 bidons van 750ml meeneem of een camelbag met 1,5L vocht, zal uiteindelijk nauwelijks verschil zijn in gewicht.
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door Ratchet »

Frame vrij van bidons enz..geeft minder gewicht op de fiets, dus wendbaarder en lichter om op te tillen. Open kader draagt ook makkelijker. Bij een val plat op de rug is een rugzak nog een extra schokbeschermer en houdt de ijskoude slagregen in de winter tegen.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door BertG »

Mountainbikers dragen zeker niet altijd een rugzak, een minderheid zelfs op de lokale trails hier. Ik gebruik een rugzak op langere tochten: meer reservemateriaal, meer ruimte voor drank en eten, minder gewicht op de fiets is ook mooi meegenomen. Van een goede rugzak heb je ook totaal geen last.

Het enig nadeel dat ik kan bedenken is dat je met een waterzak weinig zicht hebt op de hoeveelheid water die je nog hebt.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door LittleWhiteDog »

Ah ok, mss meer een vertekende indruk. Alleen een grote tocht gaan doen kan ik me idd inbeelden dat het wel nuttig is, ga ik ook wel doen. Maar op een lokaal tt'tje van 50km vond ik het wa overkill.
Maar laat vooral elk zijn goesting doen !
Veel fietsgenot !
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door wattie »

Extra truitje, regenvest, derailleurpad , reserveband, materiaal om ketting te herstellen, tiewraps, minitool, remblokken, ... , heb ik allemaal al nodig gehad op tt's. Op 9 jaar mtb'n zijn ze me met de pechdienst nog maar 1x moeten komen halen omdat ik mijn ketting verloren was.
Gsm, geld, autosleutels, iets om te eten, regenhoes voor de rugzak,... kan je gemakkelijk wegsteken.
En na de tocht steek ik mijn handschoenen, cab en bril erin, petje op tegen de zon, helm eraan en heb ik alles bij mij, klaar om een goei bierke te drinken :-D .

Met een camelbag kan je als het vriest ook blijven drinken of als je na een paar km's in de modder of na een paar plassen zwart water van uitgespoelde mest van uw drinkbus moet drinken #-o , smakelijk.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door LittleWhiteDog »

Hehe, ja das ook wel een feit wat die mest betreft ! Tie-wraps heb ik ook nog gehoord, maar waar heb je die dan voor nodig tijdens een tt? Welke pech kunnen die verhelpen?
Petje voor bierke ook goei tip ;)
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door wattie »

https://mpora.com/mountainbiking/18-way ... XA6LeKa.97" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo ooit iemand met een kapotte body kunnen helpen.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door LittleWhiteDog »

Man man ge moet er maar opkomen :)
Nog veel te leren blijkbaar
Plaats reactie