Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door eL Tee »

Ik ben zo goed als altijd alleen op pad, TT's mijd ik als de pest. Daarnaast wil ik van niemand afhankelijk zijn. Dus zorg ik zo zelfbehelpzaam te zijn als mogelijk. Een natje, een droogje, EHBO, wat basis sleutelgerief, regenjasje, ...

Ik MTB nog geen 4 jaar, en heb zo goed als alles wat in m'n rugzak zit al eens nodig gehad.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door aresius »

De rugzak heb ik altijd bij, van kleine ritjes tot lange afstanden / meerdaagses.
Gewoon gemakkelijk, alles wat je nodig hebt zit erin: eten, drinken, materiaal, soms ehbo, tieraps, stukje ductape, reserve batterijen voor GPS, sleutels, gsm, geld, extra laag, droge handschoenen (indien nodig), ....

Met het werkmateriaal heb ik al vaker anderen geholpen, die hulpeloos langs de kant stonden, dan ik het zelf nodig had. :-D
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door LittleWhiteDog »

Hehe. Das dan ook wel weer eigen aan het MTB wereldje. Iedereen helpt zowa iedereen heb ik de indruk.
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door kootje »

Meeste MTBers inderdaad wel.
Maar ik krijg toch altijd een minder gevoel wanneer ik iemand aan de kant zie staan met pech, en hij heeft helemaal niks bij zich.
Tijdje geleden nog gestopt bij iemand die een ritje van 80km aan het maken was, en niet eens een reserve binnenband of tooltje bij zich had. Was niet nodig, vond hij, want "hij reed toch tubeless"... :-k
Ging inderdaad allemaal goed, tot hij een flinke scherpe steen tegenkwam die een scheur van 1cm in zijn band maakte. Latex was er in 1 sec volledig uit, en daar sta je dan... ](*,)
Mijn reserveband kreeg ie niet (was zelf ook bezig) maar met een dikke plakker kon ie tenminste terug naar zijn auto.
En ff het advies gegeven dat ie volgende keer toch zelf wat mee moest nemen 8) (advies was redelijk overbodig, gaf ie zelf ook al aan...)

En zo helpen we elkaar (ook al denk je soms.... #-o )
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door Prospeer »

De vraag is: wat is voldoende en wat niet? Nu lijkt het precies een spelletje van de scouts: Ik ga mountainbiken en ik neem mee: een binnenband
...
Tot je aan het punt komt waar er iemand zegt: Ik ga mountainbiken en ik neem mee: een binnenband, een kettingpons, bandenlichters, nog een binnenband, multitool, pomp, voeding, duct tape, nog een binnenband, portefeuille, EHBO-setje, smartphone, extra truitje, regenvest, petje tegen de zon, handschoenen met korte vingers, windstopper, derailleurpad, tiewraps, minitool, autosleutels, regenhoes voor de rugzak, zonnecreme, ...
En dan vraag ik me af waar de 3 reserve spaken zijn gebleven? En een extra boutje voor je zadel- en stuurpen. Eventueel ook nog een reserve frame 8-[

Voor meerdaagse of marathons met weinig of geen assistentie kan dit zeker van pas komen. Maar voor een bepijlde of lokale tocht helpen binnenbandjes, CO2-pomp, wat tools en de meest multifunctionele tool van allemaal: de telefoon 8) me meestal op weg of thuis. Eventueel aangevuld met enkele guerilla technieken zoals stukje tak tussen de voorderailleur gestoken nadat ik m'n shifter had "afgeduwd" en voorderailleur hierdoor op de granny-gear vastzat op relatief vlak parcours, stuk van oude binnenband kapot gesneden om de nieuwe binnenband te beschermen tegen vuil dat anders door de snee in buitenband kwam etc, etc.
En opnieuw: chapeau voor de mensen die een halve fietswinkel meesleuren en er zich dan ook mee uit de slag kunnen trekken. Ik begrijp de rugzakdragers nu beter.

Maar tot de dag dat m'n vriendin meegaat met zo een Dakar-motorfiets met van die zijbakken, vrees ik dat ik al dit materiaal niet allemaal kan/wil meenemen! :-D
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door BertG »

eL Tee schreef:Ik ben zo goed als altijd alleen op pad, TT's mijd ik als de pest. Daarnaast wil ik van niemand afhankelijk zijn. Dus zorg ik zo zelfbehelpzaam te zijn als mogelijk. Een natje, een droogje, EHBO, wat basis sleutelgerief, regenjasje, ...

Ik MTB nog geen 4 jaar, en heb zo goed als alles wat in m'n rugzak zit al eens nodig gehad.
Hier van't zelfde, uw plan trekken maakt voor mij deel uit van het biken maar dat betekent dus niet dat ik een fietswinkel meenemen zoals sommige mensen blijkbaar denken als je een rugzak bijhebt. Na +10 jaar fietsen in binnen- en buitenland weet ik wel wat ik thuis kan laten en wat niet, ik sleur liever ook niet teveel mee. Je kan trouwens al veel miserie vermijden door met degelijk materiaal te rijden, geen prulbandjes van 450 gram gebruiken bijvoorbeeld die je al kan lekrijden op een grassprietje.

GSM dient enkel voor extreme noodgevallen, ik ben regelmatig ver van huis en als ik dan moet wachten tot er iemand ter plaatse is en mij gevonden heeft... nee, ik trek mijne plan liever dan.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door Aeromax »

bescherming v/d rug
en JA dat heeft zijn nut al bewezen
van 1 valpartij (TransProvence) ben ik zeker dat ik anders een gebroken rug had
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door julie »

ik rijd ook altijd met een rugzak, omdat ik bidons totaal niet handig vind om te drinken tijdens het mountainbiken, vooral als je je vaak op technische trails bevindt. Ik hou liever 2 handen aan het stuur, dus dat is eigenlijk al de voornaamste reden. De tweede reden is ook idd de bescherming van de rug. Ik neem trouwens ook alleen maar het hoogstnodige mee, zoals een kettingpons, een multitool, 2 bandenlichters, 1 binnenband, en een minipomp. De telefoon + energie bar gaat in de achterzak van mijn truitje.
Als ik hier rijd, heb ik een kleine camelbag, maar als ik in de vogezen of de alpen rijd, draag ik een grotere, met een echte beschermer voor de rug erin. Bovendien neem ik dan ook altijd nog een regen- of windjasje mee, want het kan fris zijn op de top van de berg.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door LittleWhiteDog »

julie schreef:ik rijd ook altijd met een rugzak, omdat ik bidons totaal niet handig vind om te drinken tijdens het mountainbiken, vooral als je je vaak op technische trails bevindt. Ik hou liever 2 handen aan het stuur, dus dat is eigenlijk al de voornaamste reden. De tweede reden is ook idd de bescherming van de rug. Ik neem trouwens ook alleen maar het hoogstnodige mee, zoals een kettingpons, een multitool, 2 bandenlichters, 1 binnenband, en een minipomp. De telefoon + energie bar gaat in de achterzak van mijn truitje.
Als ik hier rijd, heb ik een kleine camelbag, maar als ik in de vogezen of de alpen rijd, draag ik een grotere, met een echte beschermer voor de rug erin. Bovendien neem ik dan ook altijd nog een regen- of windjasje mee, want het kan fris zijn op de top van de berg.
K verschiet er nog van voor hoeveel dat een bescherming voor de rug is !
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?

Bericht door patje2 »

Op korte ritten en tt steek ik alles in het zadeltasje (multitooltje, binnen band, reserve pad, kettingslotje) en in zaken van de trui (iets om te eten gsm en etui met pas en een beetje geld) als ik er alleen op uit trek voor langere ritten (meer dan 100km) neem ik ook een rugzak mee met reserve buitenband extra binnen band extra drinken en eten.
Ik gebruik wel altijd drinkbussen met afdekklep zo heb je nooit smurri als je drinkt.
Plaats reactie