Eerste MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Eerste MTB

Bericht door Evs »

Dag iedereen,

Ik ben van plan een eerste mountainbike aan te schaffen.
Voor het budget zou ik rond de 1000-1500 euro willen uitgeven en liefst tweedehands.
Ik ben niet meteen iemand die graag veel sleutelt aan zijn fiets, of die elk jaar een andere wil hebben.

Fiets ervaring heb ik op de weg: ongeveer 4 jaar, mtb ervaring: 3 ritten ;)

Nu ben ik al een tijdje aan het rondzien op 2dehands.be en heb ik toch enkele vragen.
Wat me opvalt is dat velen een mix hebben van XT/XTR of Deore, ik veronderstel dat je rond de 1500 euro wel eentje 2dehands kan vinden met full XTR?
De 8-jaar oude mountainbike die ik voor 3 ritten heb geprobeerd schakelt zeer traag heb ik ondervonden.

Waar steek je het beste je geld in, een iets duurder frame of een duurder shimano-set? Mijn gevoel zegt me dat een set belangrijker is maar wat weet ik nu van MTB's... :-D

De omgeving waar heb ik ga fietsen zal voornamelijk Limburg zijn, ik hou wel van zwaardere parcours, klimmen, afdalen... maar vanaf welk punt kan je zeggen dat een Fully echt een meerwaarde geeft? Zijn er veel van deze kanten hier die hier ervaring mee hebben?
Ook vraag ik me af hoe afwisselend de parcours zijn Regio Limburg, iemand enig idee?

Dus mijn huidig gedacht is het volgende:

Frame Alu A merk of B
Deore XT of XTR
Goed/Top wielset
Middelmatige Fox onderdelen

Hoe ver ben ik van de realiteit af? :)




TLDR:
Budget 1500 Euro 2dehands: focus op frame of set?
Regio Limburg: Fully meerwaarde?




Groeten,

Sven
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Re: Eerste MTB

Bericht door tipi »

Met dat budget zou ik nieuw kopen:Bulls, Cube, Canyon, Focus, etc, zijn maar enkele merken die een bike kunnen bieden die xt afgemonteerd is met een fox of rebavork. Xtr tweedehands ok maar als er dan iets stuk gaat mag je het wel vervangen, race what you can replace☺
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: Eerste MTB

Bericht door MTBart »

Staar je niet teveel blind op de groepset. Heel vaak wordt er een XT of XTR achterderailleur gemonteerd omdat dit een erg zichtbaar onderdeel is, om kosten te besparen wordt daar dan een lager gepositioneerde shifter en kabels aan toegevoegd en is het effect van de top derri al weg.

Een SLX groep presteerd ook zeer goed en nadien kun je nog altijd upgraden. Een jaar geleden had ik mij voorgenomen om mijn SRAM X5 set te upgraden, maar die doet het nog altijd prima.

Het terrein in Limburg is nogal variabel. Je hebt de vlakke kempen met een verdwaalde zandduin en bij ons in het Maasland heb je toch al iet of wat hoogte verschillen met de Genkse mijnterrils op fietsafstand. Heb je echt een fully nodig hier? Sommigen vinden van wel, maar met een hardtail is het ook erg leuk (al heeft de mijne iets meer veerweg vooraan :-) )

Mijn keuze zou zijn: Frame, vork, wielen. De rest kan je steeds vervangen als ze op zijn.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Eerste MTB

Bericht door geertg »

MTBart schreef:Staar je niet teveel blind op de groepset. Heel vaak wordt er een XT of XTR achterderailleur gemonteerd omdat dit een erg zichtbaar onderdeel is, om kosten te besparen wordt daar dan een lager gepositioneerde shifter en kabels aan toegevoegd en is het effect van de top derri al weg.

Een SLX groep presteerd ook zeer goed en nadien kun je nog altijd upgraden. Een jaar geleden had ik mij voorgenomen om mijn SRAM X5 set te upgraden, maar die doet het nog altijd prima.

Het terrein in Limburg is nogal variabel. Je hebt de vlakke kempen met een verdwaalde zandduin en bij ons in het Maasland heb je toch al iet of wat hoogte verschillen met de Genkse mijnterrils op fietsafstand. Heb je echt een fully nodig hier? Sommigen vinden van wel, maar met een hardtail is het ook erg leuk (al heeft de mijne iets meer veerweg vooraan :-) )

Mijn keuze zou zijn: Frame, vork, wielen. De rest kan je steeds vervangen als ze op zijn.
Wijze woorden.
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

Merci voor de feedback allen :-)

Ik ga binnenkort eens zien wat voor keuze ik heb nieuw.

Trouwens, wanneer eindigt het seizoen? Of is dat al een tijdje terug?

Gr
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: Eerste MTB

Bericht door MTBart »

Seizoen eindigt nooit :wink:
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Eerste MTB

Bericht door vani »

dan nog een keus maken uit een 26 een 27,5 of een 29er :-D
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Eerste MTB

Bericht door Free_ltd »

27,5 en 29 zult ge bedoelen :-).
Binnen een jaar zijn die 26" nog sierstukken :-)
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

Ja :D, nog zoiets.
Geen idee, zal ik zelf moeten bezien zeker wat het meest natuurlijk aanvoelt?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Eerste MTB

Bericht door Free_ltd »

Ik had ne 26", maar gene fietser. Ineens de smaak te pakken en na 2 maanden 29" gekocht en nog geen seconde spijt van.
Plaats reactie