Eerste MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

Wacky-S schreef:Single speed (1x1) of 1x11? groot verschil :wink:

Waarom zou een alu geen duurdere upgrades verdienen?

Vraag aan je LBS of je eens op eenzelfde model (zelfde vork en wielen) in alu en carbon mag rijden. Dan kan je zelf afwegen of het verschil in rijgedrag de meerprijs waard is...
Als je het budget hebt, ga gerust voor een carbon, anders neem gewoon alu voor je eerst bike.

En denk eraan, hoe duurder de bike qua afmontage, hoe duurder de kosten zijn bij herstellingen :-"

Ik rij zowel tubeless als met binnenband. Voordeel van tubeless is dat je met minder druk kan rijden (meer grip) en kans op platte band is een stuk minder. Nadeel is dat het meer werk is om banden te wisselen als je met 1 wielset rijdt.
1x11 ss. ;)
Ik zeg niet dat een alu geen upgrades mag verdienen, verre van.
De prijs die ik kreeg, geen idee als die goed is maar hier komt 'ie.

Alu Vertex 930: 1600
Alu Vertex 950: +Crest+DT350: 2600
Car Vertex 950RSL: +Crest+DT350+Fox ipv Manitou indien gewenst: 3100

Ik ga binnenkort een test rit maken op de 950RSL en dan zou ik eventueel ook de 930 kunnen testen, maar het verschil van prijs tussen de 950 en 950RSL is bizar klein, nee?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Eerste MTB

Bericht door Free_ltd »

Trek Superfly al bezien?
Vind ik ook toffe bikes. Denk da mijne volgende de superfly 9.7 wordt
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

Free_ltd schreef:Trek Superfly al bezien?
Vind ik ook toffe bikes. Denk da mijne volgende de superfly 9.7 wordt
Zeker, vind ik ook hoor. :)
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Eerste MTB

Bericht door chrisper »

ik heb me ook recent een trek superfly gekocht.
rijd voor mij echt heerlijk.
bij mij was het wel de 'top'-alu versie, de superfly 8.
standaard kost die 2000 euro.
ik heb enkel frame gekocht en zelf opgebouwd met 2x11 speed, andere vork, en ztr crest met DT350 naven.
komt op een kleine 10,5 kg (met carbon zadelpen en stuur) vind ik netjes voor een 29'er.
ik heb weliswaar iets meer uitgegeven omdat zelfbouw meestal iets duurder uitvalt, maar dan kies je wel alle onderdelen die je zelf wil
(dus geen kosten voor upgrades)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Eerste MTB

Bericht door Free_ltd »

Met het budget van TS denk ik dan eerder aan de Superfly 5.

Toen ik in december ging zien twijfelde ik tussen de X-Caliber 9 en de Superfly 5. Omdat ik nog ni wist of ik ging MTB'en en dus voor de goedkopere X-Caliber gekozen. En desondanks deze maar €999 kost, vind ik persoonlijk dat deze heerlijk rijdt. Zelfs zo heerlijk dat ik me afvraag of een Superfly 9.7 van €2299 mijne huidige smile tijdens het rijden meer dan verdubbeld. Zou niet weten wat er nog heerlijker kan aanvoelen. Maar de toekomst zal het uitwijzen.

Mijne compagnon laat nu al elke week vallen dat ik voor die Superfly moet gaan zien zodat hij mijne kan overnemen. Maar heb vorig jaar al €10k onvoorziene extra kosten gehad bovenop ons huwelijk en voor dit kaar nog €3000 aan uren opstaan voor een volgende tattoo en madam wil dat ik eens verder doe aan de verbouwingen. Dus ga hier geen begrip vinden voor een nieuwe duurdere bike :-)

Daarnaast twijfel ik nog altijd tussen de pro's en contra's van alu en carbon.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Eerste MTB

Bericht door kawa »

Evs schreef: Ikzelf ben 1m86 en weeg 75 kg ongeveer, zeer lange benen.
Evs schreef: Had wel interesse, maar het is een medium. Ik zoek een XL. :)

Niemand die hier op reageerde? :-k
Een XL heb jij niet nodig...



Evs schreef: 1x11 ss. ;)
1x11 noemen we hier geen singlespeed... :wink:

Hoe zit het met je budget nu? Want 3100€ is toch al meer dan het dubbele sinds je openingspost...
Die RM's zijn ferm fietskes, en qua frame ga je daar zeker geen miskoop mee doen.


Ik persoonlijk vind vooral de basis (frame + vork) belangrijk, belangrijker dan het verschil tussen XTR -XT.

Qua remmen zou ik wel zorgen dat er op z'n minst Shimano's op zitten, naar mijn mening veel beter dan de Avid's die zo dikwijls gemonteerd worden op fabrieksfietsen.
Upgraden naar Hope kan altijd. :-D

Aan de wielen (op frabrieksfietsen) zou ik niet teveel aandacht aan schenken. Je kan achteraf altijd een hangemaakt setje laten spaken en de originele wielen houden als reserveset.
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

kawa schreef:
Evs schreef: Ikzelf ben 1m86 en weeg 75 kg ongeveer, zeer lange benen.
Evs schreef: Had wel interesse, maar het is een medium. Ik zoek een XL. :)

Niemand die hier op reageerde? :-k
Een XL heb jij niet nodig...



Evs schreef: 1x11 ss. ;)
1x11 noemen we hier geen singlespeed... :wink:

Hoe zit het met je budget nu? Want 3100€ is toch al meer dan het dubbele sinds je openingspost...
Die RM's zijn ferm fietskes, en qua frame ga je daar zeker geen miskoop mee doen.


Ik persoonlijk vind vooral de basis (frame + vork) belangrijk, belangrijker dan het verschil tussen XTR -XT.

Qua remmen zou ik wel zorgen dat er op z'n minst Shimano's op zitten, naar mijn mening veel beter dan de Avid's die zo dikwijls gemonteerd worden op fabrieksfietsen.
Upgraden naar Hope kan altijd. :-D

Aan de wielen (op frabrieksfietsen) zou ik niet teveel aandacht aan schenken. Je kan achteraf altijd een hangemaakt setje laten spaken en de originele wielen houden als reserveset.
Inderdaad, 1 van de ??? verkopers zei dat ik een XL nodig had, anders kwam ik met mijn benen tegen het stuur ofzoiets, naderhand vele anderen die me vertelden dat ik overduidelijk een L nodig heb.

Budget is inderdaad "iets" hoger dan oorspronkelijk bedoeld, reden is dat ik ondertussen nog al ben gaan rijden op die versleten medium :), ik fiets ook graag op de weg dus ik bezie het niet van, oei een dure fiets en dan misschien stoppen na een maand.

Voorlopig is het frame en vork voor mij ook het belangrijkste, ik ga binnenkort die Manitou vork ook eens kunnen testen, weet niet wat ik daar van moet verwachten.
Op RM zijn de remmen Deore.

Dank u voor de reactie :)
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Eerste MTB

Bericht door kawa »

Evs schreef: De prijs die ik kreeg, geen idee als die goed is maar hier komt 'ie.

Alu Vertex 930: 1600
Alu Vertex 950: +Crest+DT350: 2600
Car Vertex 950RSL: +Crest+DT350+Fox ipv Manitou indien gewenst: 3100

maar het verschil van prijs tussen de 950 en 950RSL is bizar klein, nee?

De prijs voor die 930 is gewoon de catalogusprijs (zonder korting)
Als je voor de alu 950 zou gaan, krijg je dan de originele wielen ook mee? Als dat niet het geval is zou ik de upgrade van die wielen niet doen... origineel kost die fiets 2200€, dan betaal je 400€ + de waarde van de originele wielen voor die upgrade.
Beter standaard kopen en achteraf een setje laten spaken bij een wielbouwer. Zo hou je de originele wielen als reserveset.

De 950 RSL kost 2700€, is toch een meerprijs van 500€ voor carbon.
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

kawa schreef:
Evs schreef: De prijs die ik kreeg, geen idee als die goed is maar hier komt 'ie.

Alu Vertex 930: 1600
Alu Vertex 950: +Crest+DT350: 2600
Car Vertex 950RSL: +Crest+DT350+Fox ipv Manitou indien gewenst: 3100

maar het verschil van prijs tussen de 950 en 950RSL is bizar klein, nee?

De prijs voor die 930 is gewoon de catalogusprijs (zonder korting)
Als je voor de alu 950 zou gaan, krijg je dan de originele wielen ook mee? Als dat niet het geval is zou ik de upgrade van die wielen niet doen... origineel kost die fiets 2200€, dan betaal je 400€ + de waarde van de originele wielen voor die upgrade.
Beter standaard kopen en achteraf een setje laten spaken bij een wielbouwer. Zo hou je de originele wielen als reserveset.

De 950 RSL kost 2700€, is toch een meerprijs van 500€ voor carbon.
De wielen krijg ik niet mee dan, die zijn in de prijs afgestrokken.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Eerste MTB

Bericht door Free_ltd »

Ik ben 1,85 en weeg 77 kg en heb een Large. Kwam zo in de tabellen uit en bij het passen zat dit perfect. Dus een XL lijkt me dan ook wel overdreven met die 1cm meerlengte :lol:
Plaats reactie