wat in de drinkenbus

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
sammyjacobs
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 15 nov 2015 21:46

wat in de drinkenbus

Bericht door sammyjacobs »

vraagje

wij doen elke week 2 tot 3 maal een ritje van 40 tot 60k

ik ben nogal een grote drinker en neem nu op de moment 2 x een bus plat water mee ,

zijn er tips om iets anders in de drinkenbus te doen ?

mijn gedacht was 1 water en de andere...... liefst iets met niet te veel of geen calorieën want ik werk aan mijn gewicht !

mvg
sam
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door Free_ltd »

Ik zelf ben iemand die op zijn gewicht moet letten en bedoeling is dat ik ook effectief meer caloriën verbrand tijdens het rijden dan dat ik er binnen krijg :lol:

Ik persoonlijk gewoon water met die 0% grenadine (enorm weinig caloriën) die ge in elke supermarkt vindt. Water zou ook goed zijn, maar tijdens het fietsen heb ik er graag een smaakje aan. Daarnaast drink ik dagelijks gewoon 1,5 liter water en nog 0.5 tot 1 liter koffie :lol:

Die grenadine hebt ge in allerlei smaakjes.
Gebruikersavatar
mattias de clerck
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 08 okt 2012 21:36
Rijdt met: canyon grand canyon CF SL 8.9, canyon neuron 8.0

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door mattias de clerck »

Aquarius ;-)
aakman
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 12:50

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door aakman »

powerbar (calorievrije tabletten)..

goeiekoop van prijs en een aangename mango-smaak
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 777
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door KrisMaes76 »

Volgens de cardiologe waar ik eens bij geweest ben, is het geen goed idee om veel plat water te drinken als ge veel zweet. ivm te grote verschillen in zout/mineraal concentratie tussen drinken en je bloed (als ik me goed herinner).

Ze raadde me aan om toch wat poeier/fruitsap oid toe te voegen aan het water.

Een andere tip was om zeker niet plots te stoppen na een grote inspanning omdat dan je bloeddruk te snel kan dalen (dit terzijde)
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door LaurentS »

Ik doe er isotonisch poeder in van Etixx.
Dat vind ik top, niet te zoet in vergelijking met anderen die ik voordien al getest heb zoals Powerbar en dergelijke en top qua samenstelling.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door Reflex »

sammyjacobs schreef:vraagje

wij doen elke week 2 tot 3 maal een ritje van 40 tot 60k

ik ben nogal een grote drinker en neem nu op de moment 2 x een bus plat water mee ,

zijn er tips om iets anders in de drinkenbus te doen ?

mijn gedacht was 1 water en de andere...... liefst iets met niet te veel of geen calorieën want ik werk aan mijn gewicht !

mvg
sam
Water werkt het beste als je wilt afvallen. Enkel bij warm weer of juist vrieskou (droge lucht) is het aan te raden om wat zouten extra in te nemen. Je kan hierbij denken aan een zakje ORS, wat zout in het water of gewoon een isotone drank. In het laatste zal wel extra suikers zitten, maar je kan altijd afhankelijk van de wens (let op soms zijn suikers tijdens lange ritten gewoon nodig) een schepje minder doseren dan aanbevolen.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door freezy »

Ritten tot 2u doe ik op water, ik drink dan ook niet meer dan een kleine bidon van 500ml (in de winter, 's zomers drink ik meer). Duren de ritten langer neem ik een tweede bidon mee en gaan er wel 'Hydro Go tabletten van SIS in. http://www.wiggle.nl/science-in-sport-g ... tabletten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem als ik veel water drink (zonder supplementen) is dat ik iedere 20 min langs de kant sta om dat water weer af te laten... :-"

Sedert ik die Hydro Go in de bidons doe is het plassen veel minder. Wat ook opvalt, ik ben normaal een enorme zweter, zelfs 's winters is mijn onderhemdje + koerstrui kletsnat. Wanneer ik de Hydro Go tabletten erin doe zweet ik minder en voelt mijn onderhemdje duidelijk minder nat aan wat veel comfortabeler is.
rlannoy
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 21 dec 2015 21:25
Rijdt met: Felt Nine Seventy 29"

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door rlannoy »

drinkbus met 2 schepjes isostar is voor mij ideaal. Na lange rit drink ik thuis dan nog eens halve liter water met 1 schep erin.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: wat in de drinkenbus

Bericht door Reflex »

rlannoy schreef:drinkbus met 2 schepjes isostar is voor mij ideaal. Na lange rit drink ik thuis dan nog eens halve liter water met 1 schep erin.
Als je wilt afvallen is een suikerdrank na de inspanning nu niet het beste hydratatiemiddel. Als je al een suikerrijke sportdrank wilt drinken, dan moet dit tijdens de inspanning zodat je bloedsuikerspiegel een beetje opgevangen word. Door dit na de inspanning te doen zal deze de pan uit vliegen, om nog maar te zwijgen over de calorieën die je inneemt waar je op dat moment weinig tot niks aan hebt.
Plaats reactie