Beginner die graag wat raad krijgt...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
stijnel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2015 12:30

Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door stijnel »

Ik ben heel nieuw in het mountainbike (deed voorheen enkel powertraining) maar ik heb sinds kort ondekt dat ik echt wel hou van fietsen/MTB en zou er graag mee beginnen, maar ik weet er echt niets van :p

Mijn fiest is een -> BULLS Black Adder 2
(Ik heb er nog niet met gereden heb hem pas sinds gisteren van een goede vriend)

Ik heb echter nog geen schoenen (spd), outfit enz...

Ik weet niet goed wat ik allemaal nodig heb en wat goede schoenen zijn etc...

Ik heb voorlopig opzet pedalen gekocht om al eens te kunnen rijden zonder spd-schoenen, maar ik zou graag wel klikschoenen gebruiken/leren gebruiken binnenkort.

is er ergens een goede handleiding over wat je naast een fiest nog allemaal nodig hebt voor mtb zoals kleding, schoenen, materiaal, ... ?

(ik ben echt een dummy nog hoor)

dank u :p
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door eL Tee »

Tenzij je graag naakt fietst, heb je kleren nodig. Niks moet, alles mag. Idealiter neem je iets wat comfortabel zit. Velen hebben dan ook spandex broekjes (met een zogenaamd zeem) en jerseys aan.

Ik hou niet zo van die spandex toestanden en draag een slobberbroek (met zeemvel ;-) ) en een serieus oversized T-shirt.

't Is niet omdat iedereen van die lycra stuff draagt, dat je dat ook moet doen...

Handschoenen vind ik, naast een helm, echter wel een must. Heb je nog een ski- of skateboardhelm? Die kan je ook dragen...

Vooraleer jezelf vast te klikken, ga eerst eens met gewone pedalen en sportschoenen fietsen. Je zal zo al genoeg op jouw b.kkes gaan :lol:
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door De Wreter »

Zorg dat je goedvoelt op de fiets (een fietsbroek en ademende kleding kan helpen) en dat je onderweg een klein probleem kan verhelpen (bandenlichters, plakmateriaal, reservebinnenband, enz...). Kijk dan wat rond je en hier op het forum en over een jaar ben je wel compleet ;)
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door eL Tee »

Oh, ja, een drinkbus... :-D

Afbeelding
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door KrisMaes76 »

Meeste beginnersfouten die wij in de club zien als er nieuwe mensen de eerste keer meerijden:

* veel te hard opgepompte banden
* voorvork veel te slap of te hard
* zadel veel te laag
* Fiets die rijp is voor het schroot
* veel te warm gekleed
Gebruikersavatar
filiep72
Mountainbiker
Berichten: 1983
Lid geworden op: ma 06 okt 2008 13:18
Rijdt met: Merida Big Nine Carbon Team '13; Specialized Epic Expert 29" '15

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door filiep72 »

Veel lezen Stijnel, veel lezen. Toen ik begon mountainbiken zat ik eerst nog voor 3 maanden met mijn voet in het gips en daarna nog 2 maanden revalidatie. Ik kon toen niets van fietsen. Noch van materiaal, trainen,toertochten,kledij,.... Een dummy in het kwadraat.
Tijdens die 3 maanden gips las ik dit forum van van voor naar vanachter en omgekeerd. Als ik iets niet verstond : opzoeken (zoekfuntie). Na een tijdje wist ik al wat een cassette was, schijfremmen ontvetten, bandendruk,camelbag,....
Op zondagnamiddag zat ik al te kijken naar de verslagen van de afgelopen toertochten. Die ritten die de Forumbikers maakten stonden met stip genoteerd. Direct klikpedalen gekocht. We gingen resoluut voor de hard way 8) . En maar vallen in het begin #-o . Mijn 2 dochterkes zaten al reikhalzend uit te kijken toen ik op zondagvoormiddag thuis kwam van een toertocht. De vraag die dan steevast over hun lippen rolde: "en papa, hoeveel keer ben je vandaag gevallen". ](*,) waarschijnlijk werden er onderling al tussen de zussen wedingschappen afgesloten :lol:
We zijn ondertussen al 6 jaar verder. Toffe sport, dat mountainbiken. Beetje volhouden en doorbijten in't begin. Wat goede raad en je bent vertrokken. Ik moest dit al véél eerder gedaan hebben.
Ik weet niet of dat mijn reeds geposte berichten een aanwinst zijn voor dit forum maar er staan zeker wel interessante artikels in.
Succes :wink:
Cya
stijnel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2015 12:30

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door stijnel »

Dank u allemaal voor de reacties ze helpen mij alweer een eind verder...

Ik ga me nu zoveel mogelijk inlezen om snel wat meer te weten te komen over alles, voorlopig ga ik nog geen klikschoenen gebruiken tot ik wat meer feeling met deze fiets heb.

Er staan nu nog baanbanden op deze fiets dus mijn eerste trainingen zullen ook op de weg plaatsvinden maar eenmaal het goed begint te lopen gaan er weer ?mtbbanden? op.

ik dacht aan te beginnen met elk weekend een tochtje van +- 40km te doen en 1 dag in de week +-25km (gewoon op de weg/verharde zandweg voorlopig)

Is er ergens een goede boek / "beginnersguide" ofzo waarin alle basics zijn samen gevat en waaruit ik snel veel kan leren?

of kan ik best het forum wat afspeuren?

thnx
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door eL Tee »

't Is zoals koken: je kan receptjes uit een boek kopiëren, en die zullen best wel eetbaar zijn. Maar 't wordt pas écht leuk én lekker wanneer je er je eigen toets aan geeft. Oefening baart kunst!
Gebruikersavatar
filiep72
Mountainbiker
Berichten: 1983
Lid geworden op: ma 06 okt 2008 13:18
Rijdt met: Merida Big Nine Carbon Team '13; Specialized Epic Expert 29" '15

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door filiep72 »

Ik heb ook enkele boeken gaan halen in de bib. Da was bijlange zo plezant niet als op dit forum :lol:
Hier krijg je alle info van medebikers . Zoveel fietsers, zoveel smaken. Ik kan eL Tee volledig volgen. Beetje lezen zodat je een beter inzicht krijgt wat er allemaal kan en hop, het veld in. Een toertocht van +- 40 km om te beginnen op zondag en in de week nog eens rijden? Super. Ojaa: niet te rap willen rijden é in 't begin [-X . Laat ze maar voorbijvliegen links en rechts. Genieten en alles een beetje onder controle houden. Wat is het spreekwoord weer ? Eerst gaan en daarna vallen , euh , lopen :wink:
Cya
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door KrisMaes76 »

Een filmpje op youtube zegt meer dan een tekst...
Plaats reactie