Beginner die graag wat raad krijgt...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door Free_ltd »

Ervaring op gewone pedalen heb ik wel :lol:
Mijne 26" die ik al 15 jaar heb en waar ik in heel die tijd misschien 1000km mee gedaan heb. Wel de laatste maanden met deze fiets veel in het bos gezeten waarna ik de smaak te pakken gekregen heb. Daarom dus nu ne 29" met klikpedalen gekocht.

Maar moet er eerst nog wat mee gaan oefenen, maar zal nog even duren. Wilde afgelopen zondag gaan fietsen, maar het weer was te slecht en had geen zin om hem al direct vuil te maken. :lol:
En dit weekend ben ik weg en door de week is het al donker als ik thuis komt van het werk.

Zal voor weekend van de 26ste worden en de week erna ook nog veel tijd.

Dus hopelijk overleeft mijn bakkest het :lol:
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door KrisMaes76 »

Free_ltd schreef:Ai ai, da van die clickpedalen en dat vele vallen boezemt me wat angst in :-). Hoorde het wel vaker en in de winkel zeiden ze dat ze da eerst heel veel oefenden zodat ge het al goed onder de knie hebt.

Zaterdag fiets gaan halen en voor de eerste keer click en elke voet 3 x in en uit en zegt die tegen mij: 'ik, gij hebt het al door, ge loogt vertrekken. Bij sommige mensen zijn we er een uur mee bezig'.
Klink goed natuurlijk en die 5km over de weg naar huis ni 1 x moeten uit klikken.

Moet sowiso nog het bos in, maar da zal voor binnen 2 weken zijn.

Maar na het lezen van dit ga ik toch met een minder gerust hart het bos in :-).
Als het SPD's zijn, koop de sh56 plaatjes, die klikken het gemakkelijkst uit

Heb nu ook flats gekocht, is wel effe wennen nadat ik altijd met spd heb gereden, ik geraakte eerst geen enkele helling meer op, omdat ik gewend ben om bij steile klimmen ook aan mn pedalen te trekken.
frederik_w
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 18 okt 2015 19:01
Rijdt met: BMC fourstroke 01. BMC speedfox trailcrew 03

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door frederik_w »

stel de weerstand van je klikpedalen niet te zwaar af, dan geraak je er normaal makkelijker uit. ik heb ook meer vertrouwen tijdens het rijden met klikpedalen omdat je niet van je pedalen kan afschuiven en meer 1 geheel bent met je fiets. ook ik ben al gevallen omdat ik er niet optijd uit geraakte maar meestal zijn dit gewoon lullige valpartijen waar je jezelf en de fiets geen pijn mee doet
Soeebmt
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 03 apr 2016 10:05

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door Soeebmt »

hoi ik ben 14 jaar oud en wil graag gaan mountainbiken maar ik heb het nog nooit eerder gedaan heeft iemand tips voor mij en hoe bouw je het op ? :-)
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Beginner die graag wat raad krijgt...

Bericht door aresius »

Welkom bij deze magnifieke sport/tijdsverdrijf :-D
Waar wil je naartoe groeien met de bike? De snelste zijn op vlakke veldwegen of eerder Redbull rampage toestanden?

Heel België en Nederland ligt vol met vaste routes, begin daar rustig op te rijden.
Zo geraak je de fiets gewoon en kan je rustig je techniek bijschaven en aan je conditie werken.
Bij mountainbiken komt er veel meer kijjken dan gewoon op een fiets door het bos rijden.

Heb je mensen in je omgeving om mee te rijden? Daar leer je het meeste van.
Plaats reactie