Full suspension of hard tail

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
jackmills
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 jun 2015 09:19

Full suspension of hard tail

Bericht door jackmills »

[TL;DR]: Fully of Hard tail voor jaarlijks in de bergen, budget 1500 - 2000euro voor fiets die jaren moet meegaan

Na jaren BMX'en vroeger zou ik graag een 29'er mountainbike willen aanschaffen. Ik was origineel op zoek naar een hardtail omdat dit me voor het Vlaamse landschap het meest logisch lijkt, maar na het testen van een aantal fietsen (Ridley Ignite A9.0, Bergamont Revox 8.0, Koga X29-Team) vroeg ik me af of ik niet meteen all-out zou moeten gaan en voor een fully zou kijken.
Ik merk dat, na het jarenlang BMX rijden, de zin voor sprongen en dirt nog niet verdwenen zijn. Omdat ik ook jaarlijks een aantal weken in de bergen vertoef, leek een fully me dan ook interessant. Ik kijk naar 29'er omdat ik alledaags gebruik ook wil hebben, door er dan een meer touring band op te leggen.
Origineel keek ik naar prijsklasse 1500euro, maar ik leg mijn limiet nu op 2000 euro.

Hardtails: Bergamont Revox Ltd Carbon, Ridley Ignite A9.0, Niner EMD, Cannondale Trail SL 29 1
Fully: Bergamont Contrail Ltd

Ik ben geneigd om te kiezen voor Bergamont, maar ik zou die nog eens goed willen testen, maar weet niet meteen waar ik die zou kunnen testen.
Daarnaast zou ik ook wel eens wat modellen van KTM aangeraden krijgen, je vind dit merk gemakkelijk terug in Oostenrijk en aangezien ik daar toch ben deze zomer, dan kan ik evengoed daar eentje testen als ik nog geen gekocht heb.
Jeroen D
Mountainbiker
Berichten: 199
Lid geworden op: di 24 aug 2010 21:30
Rijdt met: Pikante speervis / genesis vagabond monster cross

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door Jeroen D »

testen is idd de boodschap, al denk ik dat je met €1500/2000 beter uitkijkt naar een hardtail, als de fiets jaren moet meegaan en je er plezier wilt aan hebben... of kijken voor een 2de hands fully
jackmills
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 jun 2015 09:19

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door jackmills »

Ik heb ook nog wat rond gehoord en de algemene consensus rond het thema is dat ik beter voor een hardtail ga in die prijsklassen dan voor een fully.

2de-hands is een optie die ik nog niet bekeken had, maar dan komt dan ook weer al wat meer kennis bij te zien. Voor nieuwe fiesten kan ik nog een beetje een inschatting maken naar wat ze waard zijn op basis van vergelijking, maar met een 2de-hands komt er dan ook weer de staat van het materiaal bijkijken...

Hardtail zal het dan worden, nu nog uitvogelen dewelke :-D
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door Mister No Chaïn »

Een hardtail van die prijs is 11kg, een fully is 13kg . Een fully is geweldig ... als je er geweldig veel geld tegenaan smijt, toch als je vinnig fietsje wilt dat ook vlot bergop rijd. Al heb ik vroeger weleens met een Fuel EX gereden, dat rijd ook plezant hé maar het is anders.
Jeroen D
Mountainbiker
Berichten: 199
Lid geworden op: di 24 aug 2010 21:30
Rijdt met: Pikante speervis / genesis vagabond monster cross

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door Jeroen D »

jackmills schreef: 2de-hands is een optie die ik nog niet bekeken had, maar dan komt dan ook weer al wat meer kennis bij te zien. Voor nieuwe fiesten kan ik nog een beetje een inschatting maken naar wat ze waard zijn op basis van vergelijking, maar met een 2de-hands komt er dan ook weer de staat van het materiaal bijkijken...
Ken je niemand in je omgeving die je daar bij kan helpen?
Als je echt een fully wilt, is dat wel de oplossing voor je budget.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door KrisMaes76 »

Mister No Chaïn schreef:Een hardtail van die prijs is 11kg, een fully is 13kg . Een fully is geweldig ... als je er geweldig veel geld tegenaan smijt, toch als je vinnig fietsje wilt dat ook vlot bergop rijd. Al heb ik vroeger weleens met een Fuel EX gereden, dat rijd ook plezant hé maar het is anders.
2600 euro voor nen Canyon Nerve, weegt net geen 12kg met (XT) pedalen volgens mn weegschaal, heel tof fietske en ik vind nen fully eigenlijk geen overkill om op kapotgereden vlaamse boerenwegels te rijden :)
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door LaurentS »

Kan goedkoper dan 2600, ik heb de Canyon Nerve AL 7.0 https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... tml?b=3572 en die is prima en kost 1699€, binnen budget dus.
jackmills
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 jun 2015 09:19

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door jackmills »

Die canyon Nerve AL 7.9 is wel interessant, maar ik vind het ontzettend vreemd om een fiets te kopen zonder die te testen.
Daarnaast heeft mijn budget een flinke deuk gehad door andere onverwachte uitgaven. Ik had net een Cannondale F5 gereden en vind die fiets schitterend bij me passen qua houding en scherpte, maar juist boven het budget. Dus misschien dat ik toch het 2dehands circuit ga bekijken, want ik was echt ondersteboven van die Cannondale. De zoektocht gaat verder...
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door flipp »

Ik heb zopas een Trek fuel Ex 8 (2015) gekocht. voor 2000€
De Fuel ex'en van 2015 zijn momenteel zeer sterk afgeprijst en er zijn er nog maar enkele te koop. Zeker eens navragen bij een Trek verdeler.
poebe
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 22 okt 2014 12:26
Rijdt met: Lapierre Zesty 429 2014 Orbea Rallon 2020

Re: Full suspension of hard tail

Bericht door poebe »

http://www.rijwielshop-elfring.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb mijn fully hier gekocht met 35% korting, vlotte levering, geen problemen
Plaats reactie