Onderhoud na rit

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
samders
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 02 feb 2014 20:58
Rijdt met: Merida Big Seven 300

Onderhoud na rit

Bericht door samders »

Hallo,

Na elke rit spuit ik mijn bike af met de tuinslang, met wat smeer ik best mij ketting terug in? Gebruik momenteel iets van decathlon maar ketting is toch telkens roest..
Gebruikersavatar
Wybob
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 01 apr 2013 19:49
Rijdt met: Cube Reaction GTC SL 29 2015

Re: Onderhoud na rit

Bericht door Wybob »

Je moet ervoor zorgen dat de ketting eerst goed droog is.
Zeker afdrogen met een vod & dan insmeren.

beetje roest is niet zo erg maar het is geen gezicht :)

De kettingolie van decathlon is niet slecht, maar bij zeer natte en modderige omstandigheden zal deze sneller verdwijnen van de schakels.
ThibautD
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 03 nov 2013 11:16

Re: Onderhoud na rit

Bericht door ThibautD »

Ik haal de ketting er af en laat die drogen. Eens droog kuis ik hem met een harde borstel.

Als het nodig is smeer ik de ketting opnieuw in met Squirt.
Gebruikersavatar
tobe
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: do 22 jul 2010 15:01
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Onderhoud na rit

Bericht door tobe »

Squirt Dry Lube, voor de ketting, een dikke aanrader!
Smeermiddel op basis van wax, geeft voordeel dat de ketting langer proper blijft vermits de wax minder vuil aantrekt.
http://www.squirtlube.com/products/lube.html
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Onderhoud na rit

Bericht door demonic »

tobe schreef:Squirt Dry Lube, voor de ketting, een dikke aanrader!
Smeermiddel op basis van wax, geeft voordeel dat de ketting langer proper blijft vermits de wax minder vuil aantrekt.
http://www.squirtlube.com/products/lube.html
+1

na de rit kuisen met WD40, afspoelen, droogspuiten met compressor, nog eens met doek erover & squirt erop. 5 minuten werk
Flachlander
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08 okt 2010 23:15
Rijdt met: Granville Pulse ; Trek 9.8 ; Stöckli 9.8 ; Schauff

Re: Onderhoud na rit

Bericht door Flachlander »

Zoals al aangegeven hierboven, is roest op de buitenkant van de schakels niet echt een probleem, behalve optisch dan :) Het belangrijkste is dat de bewegende delen + de contact-oppervlakken met de tandwielen voldoende smering hebben en zo proper mogelijk blijven.

Ook hier een jarenlange tevreden Squirt gebruiker. Buiten de goede smerende eigenschappen is het grote voordeel dat de ketting niet smerig zwart wordt ( gedaan met tatoeages van kamwielen op je kuiten :) )
Hoe je het product best gebruikt kan je op hun site lezen. En zoals met elk smeermiddel kan je de effectiviteit natuurlijk best inschatten als je het op een ketting begint te gebruiken die nieuw is. ( aangezien het volstaat om er met een vod over te gaan na de rit en dan opnieuw te smeren heb je dan ook het voordeel dat de buitenkant van je schakeltjes eigenlijk nooit echt ontvet worden en zal de kans op roest ook afnemen - of je kan opteren voor inox of titanium kettingen :)


grtz, H
Flachlander
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08 okt 2010 23:15
Rijdt met: Granville Pulse ; Trek 9.8 ; Stöckli 9.8 ; Schauff

Re: Onderhoud na rit

Bericht door Flachlander »

demonic schreef: +1

na de rit kuisen met WD40, afspoelen, droogspuiten met compressor, nog eens met doek erover & squirt erop. 5 minuten werk

WD40 zou volgens squirt zelf niet ideaal zijn ( heb ze zelf ooit die vraag gesteld ) en dit kreeg ik toen als antwoord :
de aandrijftrein een stuk schoner blijft als je deze schoonmaakt met een sterk verdund sopje i.p.v. met WD40.
Olie ondermijnt de werking van Squirt, de ketting zal weer vuil aantrekken; je haalt in feite de wax er weer uit door te kuisen met dat spul.
Ontvet de ketting nooit meer is het devies, behalve als de fiets echt ontzettend vies is kun je een sterk verdund sopje of sterk verdunde ontvetter gebruiken (geen olie !).
Daarna wel een paar keer insmeren met Squirt.
Squirt heeft trouwens ook een biologisch afbreekbare ontvetter, de Bio Bike Washer.
Je ziet het het antwoord kwam uit holland, maar hun uitleg werkte wel ! En tegen het roesten gaven ze als tip elke keer met een vod die volledig doordrenkt is met het product over de buitenkant van de ketting te wrijven.
Gebruikersavatar
VaMalder
Mountainbiker
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 09:29
Rijdt met: Ene me 64 spaken en 2 pedalen

Re: Onderhoud na rit

Bericht door VaMalder »

Elke leverancier zal zijn product aanprijzen. Fiets gewoon reinigen met water en goedkoop afwasmiddel. Goede borstels doen wonderen. Extra aandacht aan ketting dmv kettingreinigapparaat. Daarna fiets afdrogen met zeemvel en ketting met vod. Een weinig wd40 over de ketting en goed afwrijven.
De dag voor de rit ketting smeren met deftig middel aangepast aan omstandigheden. Voor droog gebruik ik ice wax van pedros en voor nat wet lube van motorex.
Wd40 (met mate) af en toe eens op de scharnierpunten vd derailleurs en op regelvijsjes vd de pedalen. Wegblijven van gelagerde assen met dit product.
Gebruikersavatar
bikeron
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 feb 2014 14:05
Rijdt met: Cannondale Super V 800 sl en Barracuda A2r

Re: Onderhoud na rit

Bericht door bikeron »

WD40 is al een aantal jaren achterhaald. Zoek eens naar super7. Trouwens nooit een chemisch product gebruiken om de ketting te "ontvetten" als je organische of bio afbreekbare smeermiddelen gebruikt. Hier dien je een bio afbreekbaar product te gebruiken anders gaat je smeermiddel niet of nauwelijks hechten aan je ketting. Ik gebruik op mijn Barracuda de Squirt en op de Cannondale de Boeshield T-9. De T-9 is eigenlijk droger, waardoor er echt weinig vuil aan de ketting blijft kleven en werkt langer, zelfs in natte omstandigheden.

Ik spoel kort de fiets af met een waterslang in sproei stand en was de bike met een autoshampoo. Daarna geef ik het frame een licht waslaagje. De scharnierpunten spuit ik regelmatig met de super 7 en als het nodig is (niet altijd na elke rit) smeer ik de ketting en veeg deze na een half uurtje weer af met een doek. Steeds smeren na het poetsen en niet snel even voor een rit zodat het smeermiddel tijd heeft om in te trekken :wink:

succes,
bikeron
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Onderhoud na rit

Bericht door whaleshark »

handig
Plaats reactie