Onderhoud na rit

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 754
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

Re: Onderhoud na rit

Bericht door schuppe »

ik spuit de ketting (en de rest van de fiets uiteraard ook) afmet een tuinslang en door gebrek aan compressor droog ik daarna de ketting met een oude haardroger. zelfde resultaat.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Onderhoud na rit

Bericht door Sunn Xtreme »

ivm WD40... word blijkbaar door velen verward als een reinigingsmiddel.... ter verduidelijking : WD40 is een SMEERMIDDEL, GEEN reinigingsmiddel !!
LaurensM
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jun 2012 20:25
Rijdt met: Trek Superfly 8

Re: Onderhoud na rit

Bericht door LaurensM »

Heb me net een flesje squirt lube aangeschaft en ga het dit weekend eens testen. Ff recapituleren van wat ik hier gelezen heb:

1) Enkel voor eerste gebruik van squirt grondig ontvetten (heb van dat blauw spul)
2) Goed drogen
3) Squirt toedienen aan de binnenkant van de ketting (minstens avond voor de rit zelf)
4) klaar-is-kees om te rijden

Na elke rit
1) Fiets schoonmaken. Ik gebruik meestal hogedruk-reiniger in de self-carwash omdat ik op een appartement woon. Het is niet ideaal ik weet het... probeer ik de ketting zelf dan zoveel mogelijk te vermijden? Maar als het echt modderig is kan ik bijna toch niet anders dan die proper spuiten. Ik probeer om de punt van de reiniger niet te dicht op de fiets te houden zodat er hoofdzakelijk een fijne nevel op terechtkomt.
2) Alles goed afdrogen, alsook ketting
3) Ketting terug waxen met Squirt zonder te ontvetten.

Volgens de website van squirt dien je enkel de binnenkant van de ketting te waxen, maar hierboven las ik dat het ook verstandig is om met een doek de buitenkant van de schakels ook in te vetten?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Onderhoud na rit

Bericht door RigolleM »

LaurensM schreef:Volgens de website van squirt dien je enkel de binnenkant van de ketting te waxen, maar hierboven las ik dat het ook verstandig is om met een doek de buitenkant van de schakels ook in te vetten?
Welk nut zou dat hebben?
LaurensM
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jun 2012 20:25
Rijdt met: Trek Superfly 8

Re: Onderhoud na rit

Bericht door LaurensM »

RigolleM schreef:
LaurensM schreef:Volgens de website van squirt dien je enkel de binnenkant van de ketting te waxen, maar hierboven las ik dat het ook verstandig is om met een doek de buitenkant van de schakels ook in te vetten?
Welk nut zou dat hebben?
Ik heb het hier ergens op het forum gelezen. Ik kan me inbeelden dat de buitenkant van je schakels waxen een beschermend effect kan hebben? Geen idee, daarom dat ik het vraag :)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Onderhoud na rit

Bericht door RigolleM »

LaurensM schreef:
RigolleM schreef:
LaurensM schreef:Volgens de website van squirt dien je enkel de binnenkant van de ketting te waxen, maar hierboven las ik dat het ook verstandig is om met een doek de buitenkant van de schakels ook in te vetten?
Welk nut zou dat hebben?
Ik heb het hier ergens op het forum gelezen. Ik kan me inbeelden dat de buitenkant van je schakels waxen een beschermend effect kan hebben? Geen idee, daarom dat ik het vraag :)
Volgens mij gaat er alleen maar veel vuiligheid aan uw keet blijven plakken... als ik wat squirt of ander kettingolie mors op de buitenkant kuis ik het af met wat ontvetter.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Onderhoud na rit

Bericht door Wacky-S »

Die squirt prutt dringt vanzelf door tot de buitenkant :-D



Sunn Xtreme schreef:ivm WD40... word blijkbaar door velen verward als een reinigingsmiddel.... ter verduidelijking : WD40 is een SMEERMIDDEL, GEEN reinigingsmiddel !!
Maar wel een verdomd goed reinigend en vet oplossend smeermiddel :wink:
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Re: Onderhoud na rit

Bericht door Bassie_1985 »

Ik smeer mijn ketting gemiddeld één keer per maand en koop er zeker geen extra dingen voor (wax,...). Zo een ketting kost toch maar rond de €25 en als mijn zou breken, koop ik gewoon een nieuwe in plaats van dure behandelingsmiddelen te kopen.

Maar ja, sommige zullen zeggen dat ik liever lui dan moe ben :-D
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Onderhoud na rit

Bericht door RigolleM »

Bassie_1985 schreef:Ik smeer mijn ketting gemiddeld één keer per maand en koop er zeker geen extra dingen voor (wax,...). Zo een ketting kost toch maar rond de €25 en als mijn zou breken, koop ik gewoon een nieuwe in plaats van dure behandelingsmiddelen te kopen.
Een versleten keting zorgt dat de cassette, kettingbladen en derriewieletjes ook verslijten, dus die € 25 slaat enkel op de ketting, en als die versleten is mag je de rest ook vervangen. Liever goed onderhouden ketting(en), dan om de 6 maand gans het zooitje te moeten vervangen ;-)
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Re: Onderhoud na rit

Bericht door Bassie_1985 »

RigolleM schreef:
Bassie_1985 schreef:Ik smeer mijn ketting gemiddeld één keer per maand en koop er zeker geen extra dingen voor (wax,...). Zo een ketting kost toch maar rond de €25 en als mijn zou breken, koop ik gewoon een nieuwe in plaats van dure behandelingsmiddelen te kopen.
Een versleten keting zorgt dat de cassette, kettingbladen en derriewieletjes ook verslijten, dus die € 25 slaat enkel op de ketting, en als die versleten is mag je de rest ook vervangen. Liever goed onderhouden ketting(en), dan om de 6 maand gans het zooitje te moeten vervangen ;-)
Ja maar die laat ik steken tot ze echt niet meer schakelen en/of versleten zijn :-D Ik was mijn mountainbike elke week dus dat doet ook wat af he :)
Plaats reactie