de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
kirby
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 09 okt 2013 13:16

de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door kirby »

Korte inleiding: ik rij al 4 jaar met de koersfiets maar fietsen is tot nu toe enkel een zomersport (met wat in- en uitlopers in lente en herfst). Ik zou hier, door het wegvallen van zaalsporten wegens aanslepende blessures, een activiteit van willen maken die ik het hele jaar door kan beoefenen. Ik woon in Antwerpen (centrum), heb geen auto die kan dienen voor regelmatig fietsvervoer, heb maar één fietsvriend die 'overwintert' met MTB, heb niet bijzonder veel opslagruimte en mijn portefeuille heeft ook zijn limieten. Dus is het afwegen, en ik geraak er niet echt uit. MTB vind ik de meest voor de hand liggende keuze, maar dit heeft ook beperkingen... een afweging hieronder:

MTB

Onlangs met een collega een toertocht meegereden op een van hem geleende MTB, en ik heb mij eigenlijk echt wel geamuseerd. Vandaar ook dat ik dit als eerste optie beschouw maar ik ben een beetje afkerig omwille van de variatie in soort ritten: zijn er in Antwerpen wel genoeg diverse parcours om niet te snel te gaan vervelen? Ik kan wel af en toe een toertocht meepikken als ik vervoer kan regelen, maar als ik wat in de buurt wil gaan rijden (40-70km deur tot deur) heb ik het idee dat er sowieso veel asfalt tussen zit - wat mij dan weer een crosser deed overwegen.

pro : lijkt me leukste, goede afwisseling met op de weg rijden in de zomer, uitgebreid tweedehands aanbod
con : weinig kan-en-klare routeopties die het echt de moeite maken een mtb te kopen?

Cyclocross

Nog nooit gedaan, maar lijkt me een ideale hybride tussen MTB en race. De MTB van mijn collega (HT) had een sportievere zit en ik voelde mij daar heel onwennig op als het even het bos in ging, dus ik weet niet of ik daarmee MTB-toertochten zou mee willen afwerken. De MTB die ik geleend had zat ik veel comfortabeler op, rechtop en veel meer het gevoel dat ik controle had. Tel daar het ontbreken van vering bij op en ik weet niet of dit - voor off-road - iets voor mij is. Gewone ritjes op de baan kunnen dan wel weer vlotjes, ongeacht de condities en grindpaden moeten ook vlot te doen zijn.

pro : multi-inzetbaar, mss ook beste optie voor eventueel woon-werkverkeer in de toekomst
con : met mijn talenten misschien wat te beperkt om echt te offroaden, maar leuk voor 70% baan/30% niet-technische "offroadstukken"? ook beperkter (lees: duurder) tweedehandsaanbod

Race

Simpelste van al: niks bijkopen, gewoon blijven doorrijden met mijn huidige racefiets. Alleen wat bang voor schuivers ivm nattigheid, vuil op de baan en alleen dezelfde routes van de zomer gaan fietsen in de kou en slecht weer is misschien wat saai en weinig motiverend.

pro : goedkoop
con : hopen op berijdbare condities op in het weekend...


Dus ik zoek eigenlijk wat input van fietsers met een min-of-meer vergelijkbare situatie. Wat zouden jullie overwegen? Wat is er te doen qua MTB'en binnen fietsbereik van Antwerpen? Hoeveel fun valt er te halen uit een crossfiets zonder ervaring/talent? Ik besef ook dat dit een MTB-forum is en dus de antwoorden wss gekleurd zullen zijn, maar ik vermoed dat er toch nog mensen verschillende disciplines combineren?

Merci alvast om mee te denken!
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Kan enkel voor MTB spreken, maar daar heb je heel veel variatie in: hangt enkel af hoe vlug je je verveelt en wat je juist aanspreekt. Mijn maat rijdt in de zomer koersvelo, en in de herfst/winter pakt hij ook zijn mtb uit. Qua variatie, er zijn diverse tt's normaal in de buurt afhankelijk waar je woont voor variatie, je kan ook de vaste routes doen die in mijn ogen niet zo technisch zijn, en je hebt hier en daar ook vaste parkoers waar je ook wel paar rondjes kan doen vooraleer je je uitgeleefd hebt en voor je het beu zal zijn.
Schussboelie
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 29 feb 2012 20:08
Rijdt met: 2013 Cannondale Scalpel 29er Carbon 1

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door Schussboelie »

Zijn er op Linkeroever geen leuke tracks en routes?
Cyclocross lijkt mij weinig toe te voegen als je al op de weg rijdt met de koersfiets.
Veel kosten voor beperkt meergebruik, tenzij je dan je koersfiets gewoon zou vervangen...
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door kawa »

MTB is vooral een zomersport.
Vraag me nog steeds af waarom al die wielertoeristen vanaf de herfst overstappen op hun MTB. Het mooiste hebben we dan wel gehad.

Als het is om veldtoertochten te gaan rijden kan je evengoed een CX aanschaffen.


Ik ga stillekes de weg op, dat het maar snel terug lente is...
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Had het niet gezien Antwerpen-centrum ;)

Inderdaad Linkeroever is geweldig op dat vlak, vanalles wat, en je hebt tot aan de E17 diverse tracks. Ronde van het Waasland heeft ook wekelijkse ritten met oa Haasdonk, Beveren ea de komende tijd. Schorre/Terhagen is ook niet super ver, en als je de auto neemt, zit je zo in de Kempen/Noorderkempen waar ook een potentieel ligt.

Kawa, is ook zo, zo lang het droog blijft is het nog leuk, maar trainen s avonds wordt donker, en rijden moet je ofwel zien voor droge ondergrond (zee, Kempen) voor het beetje plezant te houden.

Hopelijk wel minder koude lente dan dit jaar
Gebruikersavatar
BlackRaider
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:50
Rijdt met: YT Jeffsy 29
Contacteer:

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door BlackRaider »

kawa schreef:MTB is vooral een zomersport.
Vraag me nog steeds af waarom al die wielertoeristen vanaf de herfst overstappen op hun MTB. Het mooiste hebben we dan wel gehad.

Als het is om veldtoertochten te gaan rijden kan je evengoed een CX aanschaffen.


Ik ga stillekes de weg op, dat het maar snel terug lente is...
+1
Gebruikersavatar
liebherr 914
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 03 dec 2012 19:27
Rijdt met: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door liebherr 914 »

BlackRaider schreef:
kawa schreef:MTB is vooral een zomersport.
Vraag me nog steeds af waarom al die wielertoeristen vanaf de herfst overstappen op hun MTB. Het mooiste hebben we dan wel gehad.

Als het is om veldtoertochten te gaan rijden kan je evengoed een CX aanschaffen.


Ik ga stillekes de weg op, dat het maar snel terug lente is...
+1
-1 :lol: eindelijk herfst ,en winter terug stoempen in het slijk
afzien gdvr. gedaan met het gem.rijden voor iedereen gelijk :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door Butch »

kawa schreef:MTB is vooral een zomersport.
Vraag me nog steeds af waarom al die wielertoeristen vanaf de herfst overstappen op hun MTB. Het mooiste hebben we dan wel gehad.

Als het is om veldtoertochten te gaan rijden kan je evengoed een CX aanschaffen.


Ik ga stillekes de weg op, dat het maar snel terug lente is...
Idd nu alle wielertoeristen het veld/bos induiken, ga ik ook maar op de baan rijden
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door eL Tee »

kawa schreef:MTB is vooral een zomersport.
Vraag me nog steeds af waarom al die wielertoeristen vanaf de herfst overstappen op hun MTB. Het mooiste hebben we dan wel gehad.

Als het is om veldtoertochten te gaan rijden kan je evengoed een CX aanschaffen.


Ik ga stillekes de weg op, dat het maar snel terug lente is...
Rare jongens, die fietsers: rijden ze normaal off-road, dan gaan ze buiten 't seizoen op de baan rijden. Rijden ze normaal op de baan, gaan ze buiten 't seizoen in de modder dabberen...


@Kirby: waarom niet jouw baan-v'lo ahw. inruilen voor een CX? Leg er in de zomer gewoon jouw baanbanden op, en wanneer 't wat 'glibberiger' ligt, leg er bredere CX-banden onder.

Veel CX-ers hebben trouwens de mogelijkheid om spatborden en/of een bagagerekje te monteren, zo kan je de fiets ook gebruiken als commuter ;-)

Al eens gekeken naar de nieuwe Niner RLT9? Zie http://www.ninerbikes.com/RLT9" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf ben ik, voor die winterse/modderige dagen al een tijdje verliefd aan 't kijken naar een BMC GF02 Disc (http://www.bmc-racing.com/bx-nl/bikes/r ... c/ultegra/" onclick="window.open(this.href);return false;), doch mijnen bruinen kan 't momenteel nog niet trekken...
kirby
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 09 okt 2013 13:16

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Bericht door kirby »

eL Tee schreef: @Kirby: waarom niet jouw baan-v'lo ahw. inruilen voor een CX? Leg er in de zomer gewoon jouw baanbanden op, en wanneer 't wat 'glibberiger' ligt, leg er bredere CX-banden onder.
Leek me tijdje terug inderdaad een serieuze optie, maar met mijn geprefereerde houding voor op de weg zou ik liever niet de bochtige onverharde stukken doen en te rechtop zitten voor 95% van alle wegritten is misschien ook wat overkill? Deftig leren sturen kan natuurlijk ook :-D

Is het gemakkelijk om te kettingbladen vooraan te veranderen? Met een 36/46 en een standaard cassette zitten er toch wel een hoop ongebruikte versnellingscombo's tussen lijkt me.
eL Tee schreef:Al eens gekeken naar de nieuwe Niner RLT9? Zie http://www.ninerbikes.com/RLT9" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf ben ik, voor die winterse/modderige dagen al een tijdje verliefd aan 't kijken naar een BMC GF02 Disc (http://www.bmc-racing.com/bx-nl/bikes/r ... c/ultegra/" onclick="window.open(this.href);return false;), doch mijnen bruinen kan 't momenteel nog niet trekken...
Wie heeft er nu twee nieren nodig? Eentje van mij mogen ze hebben in ruil voor één van deze twee (met voorkeur voor de Niner)!
Plaats reactie