Plaatsen wiel met schijfremmen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pirke
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 23 jul 2012 15:59
Rijdt met: Giant Talon Rabo

Plaatsen wiel met schijfremmen

Bericht door pirke »

De beginnershoek is er voor iets :wink:

Nu ik meer en meer op pad ga met de mtb, worden dus ook vaker de wielen losgemaakt om de fiets te reinigen of voor vervoer.
Vaak heb ik problemen dat de schijfremmen slepen na het plaatsen (vaak gebeurd dit van zodra ik de snelspanners omklik). Het lijkt alsof het wiel tijdens het opspannen wat scheef wordt geduwd. Bestaat er een vlotte manier om een wiel erin te krijgen, of is het vooral trial and error? Kan het zijn dat de remmen niet goed staan afgesteld?

Grt

Kurt
Gebruikersavatar
Glennvh
Mountainbiker
Berichten: 575
Lid geworden op: do 04 aug 2011 22:36
Rijdt met: verandert graag eens
Contacteer:

Re: Plaatsen wiel met schijfremmen

Bericht door Glennvh »

Hey,

Zo stel ik alles af om nadien geen problemen meer te hebben,

Ik steek mijn wiel erin, vooraa en achteraan, zorg dat het prima erin zit, ze de snelspanners goed vast, dan los ik mijn klauwen van mijn remmen, knijp de rem (laat dit door iemand anders doen) heel hard in en draai je klauwen weer heel goed vast, als je daarna je wiel laat draaien dan zou het niet meer mogen slepen, als je dan de volgende keren weer je wiel eruit haalt en het er weer perfect in steekt dan zou het moeten opgelost zijn

Goodluck !
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Re: Plaatsen wiel met schijfremmen

Bericht door locust »

de methode die je beschrijft hoor je niet 'elke keer' uit te voeren. Als dit zo is scheelt er vaker iets met je remmen.

welk type remmen heb je?

Eerste wat me te binnen schiet: zuigers die niet goed terugkeren en te weinig ruimte laten
Gebruikersavatar
maxeur
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: do 20 jun 2013 22:20
Rijdt met: Specialized camber comp

Re: Plaatsen wiel met schijfremmen

Bericht door maxeur »

Dag,
Wat ik doe:
Wanneer je de wielen in steekt,moet je met je gewicht op de fiets duwen zodat de wielassen goed in de vork en in het frame zitten,en vooral de snelspanners niet te hevig spannen!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Plaatsen wiel met schijfremmen

Bericht door Reflex »

Dat laatste snap ik niet. Wat heeft het goed aanspannen er nu mee te maken? Je moet je snelspanners juist wel goed vast zetten.
Gebruikersavatar
maxeur
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: do 20 jun 2013 22:20
Rijdt met: Specialized camber comp

Re: Plaatsen wiel met schijfremmen

Bericht door maxeur »

Inderdaad,maar je zou de eerste niet zijn die het asje in twee breekt 8-[
En wanneer je te hevig spant heb je de neiging het wiel scheef te zetten.
Gebruikersavatar
pirke
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 23 jul 2012 15:59
Rijdt met: Giant Talon Rabo

Re: Plaatsen wiel met schijfremmen

Bericht door pirke »

maxeur schreef:Inderdaad,maar je zou de eerste niet zijn die het asje in twee breekt 8-[
En wanneer je te hevig spant heb je de neiging het wiel scheef te zetten.
Bedankt voor de reacties allemaal.

Wat maxeur beschrijft, is inderdaad wat volgens mij steeds gebeurd. Wanneer ik (te?) stevig wil aanspannen, heb ik het steeds zitten. Kan dit ook zijn doordat er een slag in het wiel kan zitten?
Plaats reactie