Cube LTD Pro 26 of 29

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HolsbeekxG
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 jan 2012 23:07
Rijdt met: Cube Elite C:68 Race / Specialized Crux / Specialized Venge / Specialized Tarmac

Cube LTD Pro 26 of 29

Bericht door HolsbeekxG »

Goeiendag!

Ik ben exact 14 maanden geleden begonnen met mountainbiken, ondertussen heb ik de smaak dan ook te pakken. In die periode heb ik ook alle benodigdheden aangeschaft (degelijke kledij, degelijk materiaal, bla, bla,...).

Hetgeen waar ik toen een beetje schrik voor had, is nu echter uitgekomen: Ik ben mijn Cube Analog beu! Als ik eens wat ruiger wil gaan doen merk ik dat mijn vork echt rommel is en mijn schakelinstrumenten laten me dikwijls ook in de steek op de moeilijke momenten :evil: .
In de loop der tijd de standaardwielen vervangen door Rigida Zac19 en Magura HS33'ers laten zetten, maar toch..... Ik heb het gevoel dat de fiets op zich een begrenzing vormt en dat vind ik een beetje stom.

Mijn plan is de Analog nu te verkopen en mijn budget van destijds op te schroeven van 600 euro naar max 1200 euro. Heb al kennis gemaakt met 29'ers maar ik vind dit niets persoonlijk. Ben ook niet zo een reus met mijn 174cm en ik heb het gevoel dat ik veel inlever op het vlak van wendbaarheid. :-k Dus een 26'er it will be!!!

Heb bij mijn LBS nu mijn oog laten vallen op een Cube Ltd Pro 26. Ik vind de kleuren eigenlijk ook zeer mooi, in het echt is het trouwens wel nog beter dan op de foto op de Cube website.

SPECS:

Manitou Marvel TS Air, Remote Lockout, 100mm
Easton EA30 Oversized, Lenkerklemmung 31.8mm, 8°
Easton EA30 Lowriser Oversized, 660 mm
CUBE Performance Grip
Shimano XT, RD-M781-SGSL, Shadow 10-speed
Shimano Deore FD-M590-10. Down Swing 34.9mm, 10-speed
Shimano Deore SL-M591, Rapidfire-Plus, 10-speed
Shimano BR-M395 hydr. disc brake (180/160mm)
Shimano FC-M552 Hollowtech II, 42x32x24T, 175mm, 3x10 speed, Innenlager SM-BB51
RFR ZX24
Shimano SLX HB-RM675 Centerlock Disc
Shimano SLX FH-RM675 Centerlock Disc
Schwalbe Rapid Rob 2.25
Alu PD-971
Selle Italia X1
Easton EA30 31.6*400mm
RFR Varioclose 34.9mm
12,3 kg

Doe ik hier een miskoop aan of heeft er iemand betere alternatieven?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door HolsbeekxG op za 16 mar 2013 05:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gke
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 16 nov 2012 00:18
Rijdt met: Canyon

Re: Cube LTD Pro 26

Bericht door Gke »

Hallo,

zelf gereden met de ltd sl= zelfde frame maar wat andere efmontage.
opzich wel een tof fietske, maar als je de kriebels echt te pakken hebt zou ik toch overwegen 29. ik ben zelf ook 174 cm en ik vind dat de cube's 29 echt wel aanvoelen als een 26, maar gewoonweg veel confortabeler... (tis geene salon) maar hoe minder je lichaam afziet, hoe langer je een inspanning kan volhouden.

en geloof de boekskes of andere niet want een 29 is echt wel sneller op technische (leuke) korte bochtjes.
het eenige wat wennen is, dat je uw wiel hoger ziet, maar dat is 20km bos en singeltrack en je bent het gewoon.

denk er ok aan, als je een nieuwe bike test, voelt dat altijd wat onwennig,.... en een correcte afstelling is natuurlijk het belanrijkste.....

waar ik naar zou kijken is een fiets met ne volledige group, xt of slx, en niet ze ne mik-mak van vanalles door elkaar,
geloof me vrij, dat merk je echt wel... (ne 13O0 blijft ne 1300 ook al staat er GT achter....)

zelf heb ik me de reaction GTC SL aangeschaft om al deze redenene. maar hellaas niet meer verkrijgbaar bij cube en ik vrees dat geen dealers meer zijn die de 17 in de showroom hebben. (in nederland wel nog leverbaar).

maar voor jou budget zou ik eens kijken bij haibike, (schoonbroerke waar ik elke week mee rij heeft er zo eentje) en ik moet zeggen, echt wel waar voor je geld.

kort door de bocht, de reden waarvoor je andere fiets wilt, gaat je probleem met een LTD pro niet oplossen.....

groetjes
en succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
HolsbeekxG
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 jan 2012 23:07
Rijdt met: Cube Elite C:68 Race / Specialized Crux / Specialized Venge / Specialized Tarmac

Re: Cube LTD Pro 26

Bericht door HolsbeekxG »

Gke schreef:Hallo,

zelf gereden met de ltd sl= zelfde frame maar wat andere efmontage.
opzich wel een tof fietske, maar als je de kriebels echt te pakken hebt zou ik toch overwegen 29. ik ben zelf ook 174 cm en ik vind dat de cube's 29 echt wel aanvoelen als een 26, maar gewoonweg veel confortabeler... (tis geene salon) maar hoe minder je lichaam afziet, hoe langer je een inspanning kan volhouden.

en geloof de boekskes of andere niet want een 29 is echt wel sneller op technische (leuke) korte bochtjes.
het eenige wat wennen is, dat je uw wiel hoger ziet, maar dat is 20km bos en singeltrack en je bent het gewoon.

denk er ok aan, als je een nieuwe bike test, voelt dat altijd wat onwennig,.... en een correcte afstelling is natuurlijk het belanrijkste.....

waar ik naar zou kijken is een fiets met ne volledige group, xt of slx, en niet ze ne mik-mak van vanalles door elkaar,
geloof me vrij, dat merk je echt wel... (ne 13O0 blijft ne 1300 ook al staat er GT achter....)

zelf heb ik me de reaction GTC SL aangeschaft om al deze redenene. maar hellaas niet meer verkrijgbaar bij cube en ik vrees dat geen dealers meer zijn die de 17 in de showroom hebben. (in nederland wel nog leverbaar).

maar voor jou budget zou ik eens kijken bij haibike, (schoonbroerke waar ik elke week mee rij heeft er zo eentje) en ik moet zeggen, echt wel waar voor je geld.

kort door de bocht, de reden waarvoor je andere fiets wilt, gaat je probleem met een LTD pro niet oplossen.....

groetjes
en succes met je zoektocht.
Mercie voor uw inzicht!

Het is voor mij ook belangrijk dat ik een goede service kan genieten, en mijn LBS is hier 500 meter van de deur. Echt prima kerels, dus ik blijf ook daar ook. Ze bieden buiten Cube ook nog Focus en Specialized aan.

En volledige groepsets... Weet niet of ik dat ga vinden binnen mijn budget.

Misschien dat ik toch nog eens een 29'er ga testen, de LTD Pro 29 dan. Maar dat speciaal mat zwart vind ik dan weer niet zo fantastisch. ](*,)

Op vlak van vering zit die Ltd Pro nog wel snor. Alleszins beter dan die onozele Suntour XCM die 125 kg weegt en totaal niet performant is. Ook de rest van de afmontage is mijn inziens 3x keer beter dan mijn Analogske. Standaard woog die Analog 13.6 kg denk ik, de Magura's hebben daar nog is een pakske aan toegevoegd en die Zac19 wielen zijn ook zwaarder dan de standaardwielen... Dus op op dat vlak ga ik ook nog wel wat winnen.
Gebruikersavatar
Gke
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 16 nov 2012 00:18
Rijdt met: Canyon

Re: Cube LTD Pro 26

Bericht door Gke »

om voor een goede fietswinkel te kiezen heb je 100 duizend% gelijk. daar valt of staat alles bij.


laat je niet altijd verleiden door een paar gram minder. soms is het beter om een paar onderdelen minder goed te hebben maar een betere geo, en een goede vork.
je groep die verslijt toch, en kan je tijdens verschillende onderhoudsbeurten laten upgraden.......

qua kleuren heeft cube dit jaar idd bij zijn hoger gamma de bal echt wel mis geslaan... ik heb nu ne baby blauwe. maar ja.....

groetjes en veel succes.
insideout2
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 06 jun 2011 14:48
Rijdt met: Canyon Nerve 8.9

Re: Cube LTD Pro 26

Bericht door insideout2 »

Heb mij gisteren deze aangeschaft: http://www.cube.eu/nl/hard/cross-countr ... o-29-blue/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog geen 1300€ met fietscomputer, spd pedalen en schoenen.
De pedalen kreeg ik er bij voor 1€.
Krijg een heel goede service bij mijn fietsenmaker, vind ik ook belangrijk.
En hij was op voorraad in mijn maat :)
Gebruikersavatar
HolsbeekxG
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 jan 2012 23:07
Rijdt met: Cube Elite C:68 Race / Specialized Crux / Specialized Venge / Specialized Tarmac

Re: Cube LTD Pro 26

Bericht door HolsbeekxG »

insideout2 schreef:Heb mij gisteren deze aangeschaft: http://www.cube.eu/nl/hard/cross-countr ... o-29-blue/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog geen 1300€ met fietscomputer, spd pedalen en schoenen.
De pedalen kreeg ik er bij voor 1€.
Krijg een heel goede service bij mijn fietsenmaker, vind ik ook belangrijk.
En hij was op voorraad in mijn maat :)

Had me precies vergist ivm de kleurstelling van de LTD Pro 29.... Ik dacht dat die mat zwart was maar ik had het voor op de 'gewone' LTD 29. Dat blauw lijkt me misschien nog wel wat, al vind ik die grijs/wit/rode kleur van de 26-versie toch mooier.

Maar het esthetische is niet zo superbelangrijk voor mij bij een MTB. Bij mijn wegfiets heb ik daar wel op gekeken.

Qua fietscomputer en schoenen, etc... Daar moet ik niet meer naar kijken dat heb ik allemaal al.

CONCLUSIE: Ik denk er nog even over na en kijk uit naar nog andere meningen van jullie. In de loop van de week spring ik eens binnen bij men LBS en bekijk ik de optie "29'er" nog een keer.
Gebruikersavatar
HolsbeekxG
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 jan 2012 23:07
Rijdt met: Cube Elite C:68 Race / Specialized Crux / Specialized Venge / Specialized Tarmac

Re: Cube LTD Pro 26

Bericht door HolsbeekxG »

Gke schreef:om voor een goede fietswinkel te kiezen heb je 100 duizend% gelijk. daar valt of staat alles bij.


laat je niet altijd verleiden door een paar gram minder. soms is het beter om een paar onderdelen minder goed te hebben maar een betere geo, en een goede vork.
je groep die verslijt toch, en kan je tijdens verschillende onderhoudsbeurten laten upgraden.......

qua kleuren heeft cube dit jaar idd bij zijn hoger gamma de bal echt wel mis geslaan... ik heb nu ne baby blauwe. maar ja.....

groetjes en veel succes.
Zeker een technisch anti-wonder als mij heeft alle baat bij een goede en dichtbijzijnde bikeshop.

Heb daarjuist mijn Analog zoals hij hier nu staat aan de weegschaal gehangen (Nobby Nic met 2.3 bar in): maar liefst 15.98 kilo!!!! En de de weegschaal gaat correct want heb het ook getest met mijn wegfiets. :-"

Natuurlijk ga je voor een paar grammen niet gek doen, maar over 3 kilo wil ik wel eens nadenken! :-D Die Ltd Pro 26 weegt 12.3kg maar met pedalen, bidonhouder en bar-ends bereikt die natuurlijk ook wel bijna de 13 kg.

De Analog vliegt zowiezo de deur uit, heb het er helemaal mee gehad. ](*,)
Gebruikersavatar
HolsbeekxG
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 jan 2012 23:07
Rijdt met: Cube Elite C:68 Race / Specialized Crux / Specialized Venge / Specialized Tarmac

Re: Cube LTD Pro 26

Bericht door HolsbeekxG »

Gke schreef:Hallo,

zelf gereden met de ltd sl= zelfde frame maar wat andere efmontage.
opzich wel een tof fietske, maar als je de kriebels echt te pakken hebt zou ik toch overwegen 29. ik ben zelf ook 174 cm en ik vind dat de cube's 29 echt wel aanvoelen als een 26, maar gewoonweg veel confortabeler... (tis geene salon) maar hoe minder je lichaam afziet, hoe langer je een inspanning kan volhouden.

en geloof de boekskes of andere niet want een 29 is echt wel sneller op technische (leuke) korte bochtjes.
het eenige wat wennen is, dat je uw wiel hoger ziet, maar dat is 20km bos en singeltrack en je bent het gewoon.

denk er ok aan, als je een nieuwe bike test, voelt dat altijd wat onwennig,.... en een correcte afstelling is natuurlijk het belanrijkste.....

waar ik naar zou kijken is een fiets met ne volledige group, xt of slx, en niet ze ne mik-mak van vanalles door elkaar,
geloof me vrij, dat merk je echt wel... (ne 13O0 blijft ne 1300 ook al staat er GT achter....)

zelf heb ik me de reaction GTC SL aangeschaft om al deze redenene. maar hellaas niet meer verkrijgbaar bij cube en ik vrees dat geen dealers meer zijn die de 17 in de showroom hebben. (in nederland wel nog leverbaar).

maar voor jou budget zou ik eens kijken bij haibike, (schoonbroerke waar ik elke week mee rij heeft er zo eentje) en ik moet zeggen, echt wel waar voor je geld.

kort door de bocht, de reden waarvoor je andere fiets wilt, gaat je probleem met een LTD pro niet oplossen.....

groetjes
en succes met je zoektocht.
Gke!

Heb besloten om voor een 29'er te gaan, de LTD Pro 29 in het mat zwart.

Nu heb ik een vraagske ivm de kadermaat... Jouw lichaamslengte is eveneens 174cm met binnenbeenlengte ongeveer 81 cm?? Welke kadermaat had jij dan? Theoretisch gezien denk ik ergens tussen 17" en 19" in te vallen...

Heb trouwens al een manier gevonden om makkelijk te tunen... Standaard Rapid Rob banden worden in een test (Oppad.nl) met de SL-versie omschreven als faling op elk bandenvlak (gewicht, grip, comfort). Ik mag deze van mijn dealer inruilen voor banden naar keuze. Waarschijnlijk ga ik voor Racing Ralph achter en Rocket Ron voor, zo bespaar ik ineens ook al een 400 gram.
Gebruikersavatar
Gke
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 16 nov 2012 00:18
Rijdt met: Canyon

Re: Cube LTD Pro 26 of 29

Bericht door Gke »

Hoi,

bij het kopen van mijn cube hebben ze een gratis opmeting genomen.
en ze hebben de stuurpen 10mm verlengt.
ik heb maat 17". maar ik zou je hiervor laten begeleiden door je verkooppunt. dit hoort natuurlijk bij de verkoop.
ik hoop dat je er nog veel bike plezier op zult hebben.

groetjes Gke
Gebruikersavatar
HolsbeekxG
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 jan 2012 23:07
Rijdt met: Cube Elite C:68 Race / Specialized Crux / Specialized Venge / Specialized Tarmac

Re: Cube LTD Pro 26 of 29

Bericht door HolsbeekxG »

Gke schreef:Hoi,

bij het kopen van mijn cube hebben ze een gratis opmeting genomen.
en ze hebben de stuurpen 10mm verlengt.
ik heb maat 17". maar ik zou je hiervor laten begeleiden door je verkooppunt. dit hoort natuurlijk bij de verkoop.
ik hoop dat je er nog veel bike plezier op zult hebben.

groetjes Gke
Heb getest met een 17" en 19"... Het was wel niet offroad. Achteraan is er daar een speelterrein met wat korte heuveltjes en paaltjes waar ik tussen kon manoeuvreren. Heb uiteindelijk voor de 19" gekozen. Voelde me daar nu al beter op dan op de 17", spacer kan nog van onder het stuur en de stuurpen kan nog gedraaid worden moest het nodig zijn. Ik vond mezelf er alleszins al veel beter opzitten dan op mijn 18" Analog.

Normalerwijs is hij vrijdag klaar om op te halen en dan smijt ik er hier wel enkele foto's op het forum...
Plaats reactie