allround banden keuze...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
sh0s
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: za 31 mar 2012 17:59
Rijdt met: Cube stereo 120 / Cube ltd race /

allround banden keuze...

Bericht door sh0s »

Als beginnende MTB'er (recreatief) ben ik op zoek naar een allround band.

Bij mijn (2de hands) MTB kreeg ik 3 paar banden: GEAX Laczem 1.50 (ideaal voor woon-werk verkeer: asfalt en laatste 4 km over grind wegels), Vredestein Killer Bee 1.95 (voor droog parcour?, nog niet getest) en WTB wolverine 1.95 (ook vooral voor droog parcour..). Voornamelijk wedstrijdbanden volgens google.

Gisteren heb ik samen met vrienden een toer gereden van 40 km. Ondergrond was modder, zanderige wegen, bos, gras, heuveltjes, dalletjes... heel gevarieerd dus. Ik reed met de WTB wolverine banden maar echt veel grip had ik niet op vochtige ondergrond zoals in het bos (wortels). Heb mijn plan wel kunnen trekken maar echt zeker was ik nog niet. Nuja dat komt niet alleen door de banden dat weet ik zelf ook wel maar vooral in het bos op de wortels en houten bruggen was het echt spekglad en voelde ik mijn achterwiel wegslippen.

Wat ik van plan met mijn MTB: woon-werk verkeer (met de geax Laczem banden), in de buurt de off road wegen opzoeken, tochtje met de vrienden in de buurt rond Gent en af en toe een toertocht. Maar ik weet dat eenmaal ik begonnen ben wel meer en meer zal willen rijden :-)

Omdat het budget ook niet toelaat om voor elke ondergrond en weersomstandigheden verschillende banden te kopen zoek ik een leuke allround band voor zowel droog, vochtig als nat weer. Op het internet kom ik vaak de combo Schwalbe Nobby Nic / Racing Ralph tegen... Is het slim om hiermee te starten? Indien ik merk dat ik niet genoeg grip heb kan ik zo op termijn een Nobby Nic bijkopen...en andersom een extra Racing Ralph voor het droog weer... of voldoen de killer bee's/wolverine's voor het droge werk? zodat ik best 2 Nobby Nics koop... Zijn er betere alternatieven?

Dikte van de band? 2.10 - 2.25? Ik weeg +-73kg voor 1m80. Aangezien ik gewend ben om met een standsfiets te rijden leken de 1.50 banden al dik, de 1.95 al veel dikker maar vriend van me zei dat het wel redelijk dunne banden zijn om offroad te rijden...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Bericht door aresius »

1.95 banden zijn inderdaad niet dik te noemen.

Maar grip hangt ook van de bandendruk af en niet enkel van het profiel of dikte.
Hoeveel druk zat er in uw banden?
Als je dit verlaagt zal je ook meer grip hebben. Maar wel opletten met zo'n dunne bandjes zit je sneller op de velg.

En vochtige houten bruggetjes zijn altijd glad. :-)

En Nobby Nic is een goeie allround band
KVDB
Mountainbiker
Berichten: 215
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 09:18
Rijdt met: Tita no matter what, On-one 29'er

Bericht door KVDB »

Rocket Ron.

Nobby Nic is overkill. En loopt vol bij bepaalde moddersoorten.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

Zonder ne grote uitleg , voor al wat u beschrijft ben ik zeker dat u VREDESTEIN BLACK PANTHER zoekt. :wink:

Als je spreekt van een band die goed bolt en zeer alround ingezet kan worden dan vind ik dit de beste keuze.

PS en zet ze op 2Bar :wink:
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

hier nog een voorstander voor blackpanter.

eventueel een xtreme vooraan in de winter.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Bericht door Kristof Huyck »

Klassieke combo: Rocket Ron voor, Racing Ralph achter. Dikte hangt wat van persoonlijke voorkeur af, maar minimum 2.1 zou ik toch aanraden.
sh0s
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: za 31 mar 2012 17:59
Rijdt met: Cube stereo 120 / Cube ltd race /

Bericht door sh0s »

bedankt voor de reacties!

ik rij nu rond op 3bar

gevonden op dit forum over de Black panters:
Conclusie : dit is echt een zéér goede band, maar vooral voor rijders met een gezonde dosis rijtechniek. Heb je nog weinig ervaring of een gebrek aan techniek kan je beter een ander type band kiezen

:/ mijn rijtechniek is nog niet echt ontwikkeld...
Gebruikersavatar
Brecht G
Mountainbiker
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 10 nov 2010 18:37
Rijdt met: cube reaction
Contacteer:

Bericht door Brecht G »

ik ben ongeloofelijk content van vredestein.
zowel black panther xtrac/xtreme. (2.0)
en de tiger claw(2.4)

ben één van de weinige denk ik, maar ben veel contenter van vredestein & hutchinson dan van schwalbe
sh0s
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: za 31 mar 2012 17:59
Rijdt met: Cube stereo 120 / Cube ltd race /

Bericht door sh0s »

Ik zou online bestellen en heb dit gevonden:

2x rocket rons aan 17 euro/stuk wel draad banden maar voor recreatief te rijden kan dit geen hekelpunt vormen denk ik

ofwel een combo Nobby Nic -Racing Ralph voor 48 euro

de black panters vind ik enkel in 2.0 uitvoering aan 38 euro/stuk en eerlijk gezegd vind ik dit net iets te duur en zou toch voor de dikkere banden gaan (2.25)
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Bericht door aresius »

sh0s schreef:bedankt voor de reacties!

ik rij nu rond op 3bar
...
zet ze eens wat minder, op 3 bar heeft geen enkele band grip
Plaats reactie