De beginnershoek

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
ThibautD
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 03 nov 2013 11:16

Re: De beginnershoek

Bericht door ThibautD »

Goeienavond iedereen,

Ik ben dus Thibaut, afkomstig uit Ledegem en sinds een paar jaar fervent fietser.

Tot voor kort enkel op de weg maar sedert 2 weken de trotse eigenaar van een MTB (tweedehands weliswaar). Het is een Cube LTD met volledige XT groep en formula oro schijfremmen.

De fiets had wat onderhoud nodig en dus heb ik er een nieuwe ketting op gelegd en ben ik ook van plan de voorste kettingbladen te vervangen (cassette ziet er nog goed uit).

Het plan was eerst om door de winter te komen al mts'en en dan als het weer terug betert terug op de weg te gaan fietsen. Maar na mijn eerste MTB rit (lus van Roeselare) kan ik mij voorstellen dat het MTB'en op droge ondergrond ook wel zeer leuk is.

Voila, bij deze dus voorgesteld.
TKuppens25
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 04 jan 2014 19:13
Rijdt met: Specialized Hardrock pro

Re: De beginnershoek

Bericht door TKuppens25 »

Hallo allemaal!
Ik ben Tom, 17 jaar en woon in Lommel. Heb vorige week besloten ermee te beginnen, mijn nonkel had nog een MTB staan... Specialized Hardrock, denk uit 2003, maar rijd nog als nieuw! (staat 300 km op de teller :P )
Ik ga proberen 2 tot 3 keer per wee te gaan rijden, en hoop hier toch het een en ander bij te leren! Als iemand iets meer weet over mijn fiets (de zwakke plekken,...) of dingen die in na 300 km al moet vervangen? Dan hoor ik het wel.
Betek
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 apr 2014 08:42

Re: De beginnershoek

Bericht door Betek »

Ik ben nieuw op dit forum heb dit gevonden na lang zoeken op kapaza en 2de hands naar een mtb.
Kwan telkens te laat als ik een mtb had gevonden :-&
Nu stel mij de vraag of niet beter een nieuwe mtb zou kopen mijn max te besteden bedrag is 800 €.
Ik zou er in een later stadium wat grotere tochten mee willen rijden.
Wat kunnen jullie mij aanraden voor dit bedrag ?
Heb hier in de buurt de winkel baik van Cannondale en zie de trail 29 4 wel zitten, wat denken jullie hiervan ?
Iemand ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie reactie zie stilaan door het bos de bomen niet meer.

Thx.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: De beginnershoek

Bericht door Reflex »

Voor 800 euro zal je bijna geen nieuwe 29er vinden die fatsoenlijk is. De trail 29 4 is volledig afgemonteerd met goedkope prul. Als je hier echt mee de bossen in wilt kun je dus beter verder kijken.

Het beste koop je ergens een overjarig model als die er nog zijn en anders zal je toch 2e hands moeten kijken. Voor dit bedrag kan je vast wel een fatsoenlijke 26" fiets krijgen op de 2ehands markt waar je lang plezier van kan hebben.
Gebruikersavatar
ES64F4
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 09:25
Rijdt met: 2009 Radon QLT Team Transalp summitrider x12 27.5

Re: De beginnershoek

Bericht door ES64F4 »

Reflex schreef:Voor 800 euro zal je bijna geen nieuwe 29er vinden die fatsoenlijk is. De trail 29 4 is volledig afgemonteerd met goedkope prul. Als je hier echt mee de bossen in wilt kun je dus beter verder kijken.

Het beste koop je ergens een overjarig model als die er nog zijn en anders zal je toch 2e hands moeten kijken. Voor dit bedrag kan je vast wel een fatsoenlijke 26" fiets krijgen op de 2ehands markt waar je lang plezier van kan hebben.
Inderdaad dit is je reinste brol die trail 29 4.

Voor een klein 150€ meer heb je deze http://www.cubikes.nl/cube-acid-29-2014" onclick="window.open(this.href);return false; Die is een pak beter afgemonteerd.Ook te krijgen in 27.5 :wink:
Karel_M
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 20 okt 2013 20:13
Rijdt met: Cannondale TRAIL SL 29ER 4

Re: De beginnershoek

Bericht door Karel_M »

Ik heb een Cannondale 29 sl4. Het is een goede fiets als je een paar keer per maand rijdt. Wanneer je echt veel begint te rijden en toertochten begint te doen is de afstelling ondermaats. Er staat idd veel goedkope prul op en wanneer ik meer en meer ging rijden kwamen er toch steeds wat negatieve dingen boven. De remblokjes zijn heel moeilijk te vinden, ik moest deze bij AS adventure gaan bestellen, want zo op het internet vind je ze niet, 1 website verkoopt deze maar dat komt op 45€. Wanneer je een iets pittiger klimmetje wil doen en dan wil schakelen loopt de ketting meestal vast. De wielen zijn zwaar. Ik heb er ondertussen nieuwe wielen onder staan en een volledige XT groepset op gezet. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw voorvork.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: De beginnershoek

Bericht door Reflex »

Karel_M schreef:De wielen zijn zwaar. Ik heb er ondertussen nieuwe wielen onder staan en een volledige XT groepset op gezet. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw voorvork.
Goedkoop is dan weer duurkoop want als je het geld wat je nu kwijt bent eerder had uitgegeven had je gelijk een goede fiets gehad met XT, goede voorvork en een beter frame.
Karel_M
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 20 okt 2013 20:13
Rijdt met: Cannondale TRAIL SL 29ER 4

Re: De beginnershoek

Bericht door Karel_M »

Reflex schreef:
Karel_M schreef:De wielen zijn zwaar. Ik heb er ondertussen nieuwe wielen onder staan en een volledige XT groepset op gezet. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw voorvork.
Goedkoop is dan weer duurkoop want als je het geld wat je nu kwijt bent eerder had uitgegeven had je gelijk een goede fiets gehad met XT, goede voorvork en een beter frame.
Ik begon pas, dus heb ik bewust een fiets gekocht die niet te duur was. Ik wist niet dat ik het zo fijn zou vinden. Ondertussen rij ik een 3 tot 4 keer per week, en aan de prijs dat ik de XT set heb kunnen krijgen heb ik nog steeds een erg goede zaak gedaan.
exCite
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 sep 2010 11:20
Rijdt met: Decathlon RockRider 5.1

Re: De beginnershoek

Bericht door exCite »

Dag allemaal,

Ik ben Jef, 25 jaar en heb mij dit weekend een goedkope MTB gekocht bij Decathlon.
Ik weet dat dit natuurlijk een goedkope fiets is en de onderdelen erop bijlange niet zo goed zijn als dure merkfietsen, de bedoeling was echter om eerst wat rustig op de baan te gaan rijden, want ik heb al een paar jaar niet meer gesport.

Na de eerste keer op de baan dit weekend zijn we gisteren een MTB tocht in het bos gaan maken en ik weet 1 ding, vanaf nu meer van dat, ik vind het geweldig.

Aan welke negatieve dingen ga ik mij kunnen verwachten? Het is de MTB van 199 euro.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: De beginnershoek

Bericht door _alain_ »

Rij dat ding op tot het langs alle kanten kraakt en kreunt,
en koop je dan een fatsoenlijkere fiets.
Rij ook zo lang mogelijk met die fiets, dan kan je je budget nog wat vergroten als je dat zou willen.

Begin niet met upgraden en dergelijke, dat is weggegooid geld.
Plaats reactie