De beginnershoek

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gizzernl
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 mei 2013 14:14

Re: De beginnershoek

Bericht door Gizzernl »

Hallo Allemaal,

Wederom een beginnend fietser hier. Vroeger veel gefietst, naar school en terug, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met echt het betere MTB werk. Onlangs heb ik besloten om toch eens wat (meer) aan sport te doen.

Sportschool en teamsporten passen mij niet zo vanwege het binnen bezig zijn en het elke weekend moeten bij de teamsporten. Aangezien wat vrienden en kennissen ook op de MTB te vinden zijn, leek het me leuk ook dat ook te gaan doen. Daarnaast heb ik fietsen altijd wel leuk gevonden. Tevens hoop ik ook mijn andere hobbie en dat is een beetje sleutelen en met onderdelen bezig te zijn, kwijt te kunnen in de MTB sport.

Voorheen altijd met PC sleutelwerk bezig geweest en dat sleutelen vind ik toch wel leuk. Ik heb echter wel al door dat MTB sleutelen weer een hele andere orde is en dat gereedschapskist wat additieven kan gaan gebruiken.

Anyway, ongeveer 3 maanden terug een tweedehands Epic S-works gekocht met nette afmontage. Veel gezocht en reviews gelezen om te kijken of de onderdelen inderaad echt goed waren. Toen de fiets gaan testen en na veel wikken en wegen toch gekocht. Wellicht een wat overkill fiets voor de beginner, maar ik ken mezelf en ik wil niet halfbakken beginnen om er dan nog korte tijd achter te komen dat ik toch liever iets anders had gehad. Ik hoop de met Epic voorlopig voorruit te kunnen zonder al te veel aan te passen.

Inmiddels wel al erachter gekomen na een paar ritten dat de ruimte tussen het zadel en het stuur net iets te ruim is, dus ben ik nu op zoek naar een thomsons x4 vervangende stuurpen. De huidige 100mm tellende stuurpen zorgt voor net wat te veel ruimte. Een 70mm of 80mm met rise moet ervoor in de plaatskomen, liefst ook een thomson. De aanschaf van een kleine momentsleutel ben ik daartoe dus ook al aan het overwegen.

Van de week voor het eerst op de Nl'se paden echt gaan fietsen met iemand die het al veel langer doet en dat was toch even een eye opener. Ik moet de fiets nog goed leren kennen merk ik wel en mijn conditie heeft ook nog een stap te maken, maar stapje voor stapje.

In ieder geval kijk ik ernaar uit om hier op het forum deel te gaan nemen aan topics en van de te koop en gevraagd sectie gebruik te gaan maken. Mochten je dit lezen en in omgeving Eindhoven wonen, dan is een PB misschien wel leuk om te doen. Ben jij ook beginnend of vind je het niet erg om mij eens op sleeptouw te nemen, dan ontvangen ik graag een berichtje. Ik wil de routes in de buurt graag leren kennen en met z'n tweeen is toch leuker dan alleen.

Nog even wat details over mezelf:
Ik ben 29, nieuwbakken vader en woonachtig in Beek en Donk. De voornaam is Geo. Wellicht tot op de paden en op het terras na de tocht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: De beginnershoek

Bericht door Reflex »

Veel succes en plezier in deze leuke sport. Ik kan enkel het advies geven om goed naar je lichaam te luisteren en niet te snel en te veel te willen fietsen in het begin. Dat is een veel voorkomende fout waardoor een aantal mensen al snel afhaken met de hobby door blessures en weinig zin. Je fiets is in ieder geval al een mooie dus daar zal het niet aan liggen.
Gizzernl
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 mei 2013 14:14

Re: De beginnershoek

Bericht door Gizzernl »

Reflex schreef:Veel succes en plezier in deze leuke sport. Ik kan enkel het advies geven om goed naar je lichaam te luisteren en niet te snel en te veel te willen fietsen in het begin. Dat is een veel voorkomende fout waardoor een aantal mensen al snel afhaken met de hobby door blessures en weinig zin. Je fiets is in ieder geval al een mooie dus daar zal het niet aan liggen.

Reflex bedankt voor je bemoedigende en bedachtzame bericht. Ik zal in ieder geval naar mijn lichaam luisteren en het rustig aan opbouwen. Het moet ook wel een hobby blijven. De spierpijn is tot nu toe zeer beperkt gebleven en ben altijd pas weer gaan fietsen als die weg of grotendeels weg is. Dus meestal zit er wel 3 tot 4 dagen tussen een tochtje.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: De beginnershoek

Bericht door EG6 »

Hallo,

Alweer een nieuw lid erbij. 23 jaar en afkomstig uit het Gentse. Doe al enkele jaren fitness, maar heb nooit de aanleg gehad om 'droog' te komen. Van fitness ga je nu ook niet bepaald afvallen, en in dat laatste schommel ik nogal zwaar. Omdat ik mij de laatste tijd meer en meer naar de fitness moet sleuren (je zit altijd in hetzelfde 'hok' en doet veelal dezelfde oefeningen) heb ik beslist om het over een andere boeg te gooien. Omdat ik wegens mijn gewicht aan de persoonlijke alarmbel ga trekken (100 kg <) ben ik op zoek naar een recreatieve manier om aan cardio te doen. Rondjes lopen doe ik af en toe, maar ik zou het leuk vinden om er op zondag iets bij te pakken, dan heb je direct ook een extra doel tijdens het lopen. Een partner heb ik al, echter die zit in het buitenland van september tot eind december.
Deze periode zou ik graag gebruiken om mijzelf wat in te werken in de MTB wereld. Hij is nogal ontstuimig, en ik lees dat dit vaak een grote fout is (te snel, te veel willen doen). Dus ik zou graag in die maanden mijn persoonlijke conditie wat hogerop brengen, en terwijl de eerste stappen zetten in de MTB wereld (aankoop fiets, materiaal, eerste rustige ritten). Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar echt alle tips zijn welkom, want dit forum is echt een gigantische zee van info (ben hier nu al enkele weken aan het lezen).
Rustige beginnersritten (daarmee bedoel ik geen propere, gewoon niét de technisch moeilijkste), handige tips, do's and dont's voor beginners...
Alvast bedankt.
nonkelgert
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 10 sep 2013 13:49

Re: De beginnershoek

Bericht door nonkelgert »

Jep,

ook nieuw ... Ik ben tot nu toe een Race"slet" (niet slecht bedoeld hoor ...) Tegen de winter aan zal ook meer gaan MBT-en; ik kijk er naar uit. ben hier vooral om op de hoogte te blijven van de toertochten enz. ...
Verder ben ik pas gestart met een cursusje fietsenmaker. ook hier zal ik proberen om regelmatig mijn kennis verder uit te breiden.
Groetjes,

nonkelgert
bjodes
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 sep 2013 21:10
Rijdt met: Cube LTD Race 29

Re: De beginnershoek

Bericht door bjodes »

Hallo,

Nog een nieuweling erbij uit de streek rond Kontich en ergens halfwag tram 3 :-D .

Vroeger nog vaak gaan MTBen met vrienden in het weekend maar ligt al heel lang stil.

Oud ros was te oud om nog iets mee aan te vangen dus dit weekend mezelf een nieuw vehikel cadeau gedaan.

Ik volg ook de start to mountainbike in Rumst later dit najaar en dit vooral om mensen uit de streek te leren kennen + ik heb interesse en zelf onderhoud en afstelling te doen en dat kwam er ook een stukje in voor.

Motivatie is vooral dat ik terug wat sport wil doen en het vroeger ook al een goede uitlaatklep was en ik er nu ook iets meer tijd zal voor hebben (3 jaar zwaar in de verbouwingen gezeten).
blesle
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 05 okt 2013 22:19

Re: De beginnershoek

Bericht door blesle »

Hoi allemaal ik ben terug begonnen met MTB na 10jaar stil liggen :-D .
Heb mijn oude fiets terug boven gehaald een granville reeves xc maar na enkele tochtjes heb ik besloten een iets nieuwer model aan te kopen. Terug een granville pulse van ongeveer 3 jaar (o) .
Na een tijdje zoeken heb ik er eentje gevonden hoop hem binnen kort te mogen gaan halen(kopen).
Ben van de regio Lille zijn er hier nog mtb van die regio.
Is granville pulse een goede mtb?

Mvg Frank
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: De beginnershoek

Bericht door whaleshark »

whaleshark schreef:Hallo MTB-ers,

Na een aantal weken rondneuzen op dit forum wordt het tijd om me even voor te stellen. Vroeger heb ik redelijk wat gefietst en ook met een 250cc 2 takt motor gereden. (motor-cross).Vorig jaar juni met m'n vrouw en 2 kinderen ( nu 14j en 17j) naar de Ardennen geweest om wat te mtb-ken, ik vond dat wel leuk. Half september terug geweest met m'n vrouw en vrienden en wat serieuzere paden gereden. Bij de afdalingen voelde ik me weer als vroeger, vliegen en jumpen...superleuk. bergop rijden was een heel ander verhaal... maar dat zal wel beteren als ik enkele kilootjes magerder zal zijn :-) We zijn zo enthousiast dat we binnenkort naar Sud-Tirol gaan om te MTB-ken. Een ski/mtb-hotel op 1500m. Ik zie er al erg naar uit.
Momenteel rijdt ik op een +15j oude Testarossem-fully-mtb, die ik gewonnen heb met de "Humo".
Nog altijd een zeer goede fiets om ruig parkoer mee af te dalen, maar op vlakke- en bergop stukken wiegt deze fiets heel erg. Ik ben dus op zoek naar een andere fiets... Ik twijfel erg tussen een fully of een hardtail, nieuw of tweedehands...Mijn budget is +- 1500 euro , ik ben ook nog een diepzee-duiker en dat kost ook aardig wat centen.
Nu, ik heb nog 2 maand tijd om een andere fiets te vinden, voor we naar Italie vertrekken dus tijd genoeg om op dit forum iets te vinden.

grtz Whaleshark
Eindelijk heb ik een mtb gevonden... ik heb +- 4maanden gezocht op de tweedehands-markt naar een goede 29er, ik heb gemerkt dat veel mtb verkocht worden, net onder de nieuwprijs, sommige zelf boven de nieuwprijs... soit, ik heb vorige week een nieuwe 2013 cannondale F29 gevonden bij een fietshandelaar uit de buurt ... ik heb er een zeer mooie korting op gekregen... Ikke blij...
Dinsdag en woensdag ben ik er mee gaan rijden en hij bevalt me super...

Grtz Whaleshark
fujin
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 okt 2010 22:04
Rijdt met: bulls

Re: De beginnershoek

Bericht door fujin »

vraagje

gister nacht rit gedaan met groepje expats in het zonienwoud. ca 45 km gedaan
eentje reed zijn derailleur naar de kl*ten of ja.. de derailleur hanger was krom en moest vervangen worden. hij had dit stuk gewoon bij, en blijkbaar die anderen ook allemaal.

dacht het dan ook maar te bestellen uit veiligheid. maar nu vind ik zoveel verschillende modellen zelfs als ik op mijn merk zoek.

ik rijd met een lapierre raid 329 van 2013. kan iemand me zeggen hoe of waar ik snel het juiste model kan vinden?

bedankt!
joran12
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 22:31

Re: De beginnershoek

Bericht door joran12 »

hallo iedereen ,
ik zou graag schijfremmen op mijn mtb zetten maar ik weet niet goed welke schijfremmen ik nu moet kiezen en hoeveel dat ongeveer gaat kosten als ik die door een fietsenmaker er laat op zetten

groetjes Joran
Plaats reactie